Behöver all hjälp...
Hejhej 
Nu när jag jag ska köpa häst (om allt går som det ska) så behöver jag lite hjälp.. Eftersom att detta är min första häst och jag bara haft foderhäst 1 månad och ridit på ridskola i 6 år… Så kanske jag inte vet ALLLLLLLT som är viktigt att veta… Så akriv alla era råd när man har egen häst allt ifrån utrustning till sjukdomar och så!!
tacktack
Fotographer
jag fick tips om en bok som finns på apoteket, vet inte vad den heter, men där står det massor om sjukdomar ect. kan vara bra att ha i stallet.
sen kommer du lära dig efter hand, och du kanske har nån kunnig i stallet ?
Okej, tack för tipset!! Betyder SÅÅÅ himla mycket!!! Ja, men jag vill inte missa något.. :( Stallägaren är jättekunnig, men hon är inte hemma så ofta..
Ta hjälp och fråga så mkt du kan.. typ.. "Hur, var och varför" :P
Läs mkt hästböker! Och studera hur dom håller på med hästarna osv..

sök lite på internet, det finns säkert en hel del intressanta faktasidor.. Om inte ridsport.ifokus :P Finns ju massa intressanta fodertrådar m.m. :)

Jag hade heller aldrig haft egen häst innan jag tog Dandelion. Men man lär sig. Man lär sig så himla mycket hela tiden. Och det man inte förstår sig på själv får man fråga andra om, så har man lärt sig det också =)
Har lärt mig så grymt mycket sen jag fick min pålle och lär mig fortfarande lika mycket, även om jag känner mig lite säkrare nu att själv fatta beslut i olika situationer. Nu kan jag bestämma själv vad han ska äta, vad jag ska göra med sår och hur han ska gå. För jag har lärt mig… =)
Om det är den boken ja tror att du menar så har ja den, typ en beige med en haflinger på framsidan ! DEN ÄR BRA ! :) fast de står ju som sagt bara om sjukdomar, men de finns mängder med bra böcker,, låna på "bibblan" vettja ;)
Ni ska bara veta hurmycket det betyder att ni svarar! Tack allihopa! Den hästen jag ska köpa är lite väl överviktig så tänkte fixa det till att börja med också.. Ska jag motionera mycket och minska på maten? hur mycket ska jag minska isåfall?
#5 Sicken sötnos :)
Om pållen e otränad så ska du skritta mkt i början.. Och sedan öka mer och mer.. Skritta låångt och länge :)
Okeeej tack hon är nog lite otränad

Med sunt förnuft kommer du långt…
Vad beyder LA, LB och LC… har aldrig tävlat så har ingen koll:P betyder väl Lätt A eller något… men vad betyder a?

#12 det är olika tävlingsklasser :) i hoppning är LD lägst, sen kommer LC, LB, LA, Msv B, Msv A och Svår. sen finns det inte högre på ponny. LD är 50 för Aponny, 60 för Bponny, 70 för Cponny och 80 för Dponny. LC är 60 för Aponny, 70 för Bponny, osv..
I dressyr går det från LC och uppåt, där finns även LC:1, LC:2, LB:0, osv.. har inte lika bra koll på dressyren (a)
I storhäst hopptävlingar heter klasserna INTE LD, LC osv, utan 0.90 klass, 1.00 klass, osv.
Hoppas du blev lit eklokare ;)
#13 TACK SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ MYCKET!!!!!!! Du är jättebra på att lära ut!
Jag har kanske mer koll på dressyren än hoppningen, men ja vet inte riktigt vad du vill veta..
AliceL sa ju som de är, de går från Lc och uppåt, men massa program..
om du har nån fråga kanske de är lättare att svara (för mig iaf) :)
Det finns Lc:1,Lc2,
Lb:0,Lb:1,Lb:2, Lb:3
La:1,La:2,La:3,La:4,La:5,La:5,La:6 och sedan fortsätter de med msv och uppåt..
(kunde heller ingenting om tävling när jag fick min häst för 8 år sen haha, men ändå men nu kan jag mkt mer, har fått veta lite här och där)
men du kan fråga så ska ja försöka svara om de är nått inom dressyr:)
Tack SÅÅÅÅÅÅÅ hemskt mycket Gyllan!
Vad ä clear round?
Vad är avelsmeriter?

de sakerna du frågar om är ju inte det viktigaste direkt när det kommer till hästhållning. det är viktigare med hästens välmående.. läs böcker, sök på internet om du känner dig osäker!
eller, fråga här! ;)
Ja, men just nu undrade jag vad clear round var och avelsmeriter.. Jag kanske kan lite mer om hästens välmående?:P Nej, men jag undrar de saker jag behöver undra

Boken ni pratar om som man kan köpa på Apoteket för en väldigt billig penning som är ovärderlig och borde finnas i var hästägares ägo heter Hälsoråd För Häst :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Den är min bibel =)
Jaja…..-.-
ah CBA, du är en klocka :) den var det nog ja :)
Vad har man egentligen benlindor till?
clear round betyder att du hoppar en bana fast utan tid, kommer du felfritt runt får du en rosett… :) man kan säga att när man börjar sin karriär så startar man där..
Okej, tack så hemskt mycket Gyllan!!!
Kan du eller någon annan svara på varför man använder benlindor?
putt

Se till att ha nån hästkunnig till hands, så fort du blir osäker ha någon att kontakta.
Mina föräldrar kan inget om hästar. Fast tro mig, de är jätteduktiga på att läsa på. Jag ringer min dressyrtränare nästan varje vecka, hon hjälper mig med allt. Foderstater, hästens beteende, om nån häst är halt hjälper hon mig, utrustning och mycket mer. Det är som sagt bra att ha någon hästkunnig till hjälp :)
okej, men jag har ju en hästkunnig i stallet -.-
*putt*