Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1474 ggr
idaaforsling
0

HJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 2-3 dagar sedan stod jag inne i stallet/ladan som vanligt och ryktade min häst, då helt plötsligt när jag böjer mig ner och går under grimskaftet för att komma förbi honom flyger han bakåt och jag ser att han har panik. Jag lyckas ganska snabbr lugna ner honom igen och fortsätter som vanligt. Efter en liten stund bara kommer den andra tjejej i stallet och går upp för trappen som befinner sig precis bredvid och kommer sedan ner igen med höpåsar, då flyger han igen och ena grimskaftet går av. Jag lyckas återigen snabbt lugna ner honom.

Närsta gång jag ska ta in honom i stallet vägrar han, efter mycket lirkande får jag in honom, väl inne vänder jag honom och går ut igen. Gör om saken en gång till och det är samma sak. På kvällen ska den andra tjejen göra kväller på hästarna och han går då in i stallet men vägrar gå in i boxen, som ligger rakt in precis vid insidenten. Efter ett tag och lite lugnt pratande går han dock in, samma sak igår.

Imorse däremot när hon skulle ta ut honom totalvägrade han, hon stod i 20 minuter och hon fick inte ut honom trots att hennes häst redan står i hagen och väntar. Till slut fick hon slänga in hö och åka därifrån, så jag och min mamma åker dit för att försöka. Det är omöjligt, vi provar i grimma och träns. Att vänta, att locka med morötter och att ta i ordentligt. Inget funkar, så han står nu inne. Jag har också märkt att han blir rädd för minsta lilla rörelse man gör nästan, vilket han inte gjort förut och inte gör ute i hagen nu heller.

Någon som kan hjälpa mig?

OBS!

Jag har haft han cirka 1 månad, det är en foderhäst som jag har på prov. Ett 10 årigt fullblod.

Salander
0

Svårt att säga när man inte sett hästen, min första tanke är om det hänt något med hans ögon/syn? Att han helt plötsligt fått svårt att se eller liknande. Jag har träffat på hästar med begränsad syn som lätt blir orolig vid snabba rörelser och rörelser som kommer från oväntat håll. De kan ofta tveka att gå igenom/in i mörka områden, t ex in i stallet eller in i en box där det upplevs som mörkare. De känner sig inte säkra för att våga gå in/ut helt enkelt.

Det är min första tanke, eller att den har ont. Hästar gör inte saker för att "jävlas" utan det finns alltid en anledning till att de beter sig som de gör… Har tyvärr inga tips mer än att försöka känna igenom hästen och att undersöka allmäntillståndet för att se om det är nått som inte är som det brukar. Hoppas det löser sig!

idaaforsling
0

Ja har också funderat på det med synen faktiskt, men nu när jag var dit var det väldigt ljust inne då porten var öppen å lyset på. sen är det ett fönster i boxen som ger ljus. Det känns nästan som att de är något precis utanför boxen som skrämmer han, fast ja vet inte. Ska kolla med ägaren få se om han varit så förut, men det blev så himla plötsligt en dag bara.

[mammamian]
0

Kan du prova att täcka fönstret? Kanske är det speglingar eller nåt i det som gör det?

För en vecka sen kastade sig min häst i stallgången, drog av plastkedjan han satt fast i och flydde ut. Han har aldrig reagerat så, men han var livrädd. Det visade sig att det var en CD-skiva, som vi har uppsatt på hönsgården för att blända höken, som kastade solkatter in i den något mörkare stallgången. Vi tog genast bort skivan, men både den kvällen och kvällen efter var han spänd när vi tog in honom i stallet.

idaaforsling
0

Det ska jag prova :)

Uss
0

jag tror bara att smekmånaden är över ;D och att det nu visar sig vad det innebär att ha ett fullblod

idaaforsling
0

Fast han är helt cool i övrigt, inte som något fullblod i sättet. De är bara in/ut ur boxen.