Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 4715 ggr
Cilla89a
0

Spån vs Halm, billigast?

Vad är billigast, halm eller spån?
Ni som har spån, hur mycket strör ni i månaden och vad ger ni per bal? Och ni som har halm, hur mycket strör ni och vad kostar halmen per kg?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jen
0

halmen är bra mycket billigare än spån.(om man inte kan ösa spån själv från sågverk)

halm betalade jag 150r för en rundbal om räckte  ca 2 månader till mina 2 hästar.

spån ca 1 bal /häst/vecka ca 87kr st

Velepa
0

Jag betalar 60 spänn för en spånbal och en räcker runt en vecka om inte mer.
Vi köpta från sågverk förut och öste på en traktorvagn och 2 vagnar räckte säkert ett år till 3 hästar, 100 spänn vagnen. Men de va så dammigt att vi lära sluta för hästarnas skull..
Jag provade halm förut, aldrig mer. Så tungt att hålla på med..

Believer
0

jag kör på halm. inplastad 300-350 kgs bal för 100 spänn.

vet inte hur mkt spånbalar kostar här faktiskt. men man kan ösa självpå ett sågverk, och dom tar 15kr/säcken.

Molla
0

#3 Kan man köpa halm inplastat? Blir den inte fuktig då?

jn84
0

Hmm… jag och Jennie betalade 15 kr per bal (ca 13 kg) halm. Känns som att det var ganska mycket överpris…

Men, men. Hästarna har det mest för att pilla med så det blir ju inte så dyrt i längden ändå.

gejsa
0

#3# Vem säljer så billig halm? Själv betalar jag 1 kr/kg för inplastad storbalshalm.

[katz]
0

Använder spån och köper det från ett sågverk inärheten av stallet. Man får själv stå att fylla dom och det är 125 liter säckar. Kostar 10kr/säcken och jag amvänder 2 st säckar i veckan

Annette
0

Vi får halmen gratis om vi pressar själva. Så det enda som kostar är snörena och dieseln till traktorn :)

[Anna-N]
0

[Kostnadsexempel

](http://www.savne-torv.se/pag3b.html)Har precis bytt från kutterspån och halm till torv och halm.

Här går det åt ca en pall kutterspån per vecka. Och de kostar från 65 :- och uppåt. Annars ett lass spån som vi öser själva är 10 :-/säck men det är ganska dammigt, tyvärr. Går åt en 17 säckar/ vecka ungefär. Halm köper jag STORA balar för 250 :-/st. Får se hur vi hamnar i torvåtgång efter ett tag….

bebbe
0

Vi får STORA fyrkantsbaler av en granne i utbyte mot att Inge kör deras kor från och till betena.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Loa-bg
0

#10 WoW! Såna gigantiska? :O

Hur långt tid tar det för er att göra slut på en sådan?

Lyrik
0

Har halm, både korn och vetehalm.

Kostar 1 kr/kg, drygt 10-15 kg balar. Går åt 1-2 bal i veckan till Lyrik, har halvbädd nu. Så runt 70-80 kr i mån för halmen.

Annette
0

#9. Jag upplever torven betydligt drygare än spånet.

[Anna-N]
0

#13: Ja, det verkar så. I dag tog jag ut flera kärror mindre än vad jag gjort tidigare o fyllde på hälften vad jag brukar göra. Dessutom tog det flera timmar kortare tid att mocka.

Det gäller att prova olika alternativ när man har så mkt. Det är lätt att gå i gamla fotspår bara för det ska vara så - har jag upptäckt.Oskyldig

Annette
1

När jag hade torv fick jag 2 skottkärror på 6 boxar.

Det är absolut värt att byta om man spar så mycket tid. Att det även blir billigare är ju ännu bättre.

jen
0

glömde skriva att jag har torv blandat med spån, och nog tycker jag torven är MYCKET bättre än spånet. drygare, fast dyrare balar.

Velepa
0

När jag hade torv vart de mycket dyrare så jag tror inte de de där prisexemplet som #9 skrev. Så om man använder torv ska de gå på ca 100 kr/månan? Aldrig! Torv är mycket dyrare än spån oxå.

[Anna-N]
1

#17: Men torv är ju drygare än spån. Visst det kostar mer per bal men det går inte lika mkt till "spill" som spån. Jag märkte på en dag att jag hade ut 1 kärra på var 5:e box. Annars har det gått 2-3 kärror på samma antal boxar när vi hade kutterspån.

Peppe
0

Det bästa tycker jag är vanligt sågspån. Det glider igenom lätt på grepen så det inte åker med en massa rent. Torrt kan bli lite dammigt så kan vara bra att ha hälften färskspån och hälften torrt.
Vi har en container vid stallet med hälften kutter och hälften sågspån… alla gräver ut sågspånet först och så är det bara kutter kvar till slut. ingen vill ha kutterspånen XD

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Velepa
0

#18 Jo de är ju drygare och att man inte behöver ta up pisset, men ja tjänade ändå på att använda spån. En torvbal här kostar runt 80 spänn där ja köpte och de enda stället vi hittade torv på inärheten.

Mandysan
0

Här är faktiskt spån billigare än halm. 10 kubik kostar 100:- på ett sågverk, men tyvärr är det så mycket terpentin i så ridskolehästarna kan inte stå på det :/ Men jag blandar ut Foxens torv med det + att det ligger i stallgången…

Halmen kostar 20 öre/kg och varje häst i spilta får 12 kg per dag och de i box får 20 kg….

Mandysan
0

Själv föredrar jag kutterspån framför torv och när vi flyttar hästarna kommer jag köpa kutterspån för 75:-/balen…^^

Tusen
1

Vi har också torv. Precis som Anna N skrev kan man i första läget tycka att det är dyrare men det lönar sig i längden. Dels plckar man bara ut "kottarna" så länge torven inte är sur dessutom har jag nyligen fått lära mig att torven neutraliserar urinen vilket är bra för miljön. Dessutom behöver inte torv ligga och brinna, vilket gör att det kan användas på en gång som gödsel. Det blir dessutom en betydligt mindre gödselstack. I stall kan det ibland vara lite dammigt när man lägger in nytt men det verkar inte påverka hästarna något. Snarare tvärt om. Har hört att torv är det bästa för hästar som hostar.

Annette
0

#21. Varför strör ni så mycket? Står de inne hela dagarna? Till åtta hästar gör jag åt max 4 balar/dag. Balarna väger ca 10 kg st.

Annette
0

#23. Det stämmer. Vi hade en hosthäst för många år sedan. Vid byte till torv samt vattning av allt foder blev hon bra. Det är också viktigt att aldrig sopa när hästarna är inne.

Ledin
0

halm borde bli billigare o dessutom är det ju bra för pollens mage oxå det får vi inte glömma. Här har vi olika halm korn o vete halm dom är olika det märks dom är dels olika hårda o suger upp olika bra men nu kommer jag inte ihåg vilken som är bäst (tror vete är bäst,korn är hårdare strån?) Så finns det havrehalm fast det ger jag inte. Dom pillar i sig lite ändå av halm. Nu har jag tagit ur bädden eftersom jag va så trött på vädret det är ju inte så kallt och jag strör så mycket så dom har mjukt o varmt ändå.

Annette
0

Råg- och kornhalm skall man undvika till hästar.

Här är en länk till en annan halmdiskussion Val av halm

Mandysan
0

#24 För att de står inne ca 16h/dygn och de vill stå mjukt :) När ridskolechefen strör blir det ännu mer…

Believer
0

#4. Här kan man köpa det iaf hehe. Nej, halmen är jättefin, inte alls fuktig. =)

fridak
0

halmen ingår i stallhyran:) stallägaren arrenderar mark och får halmen därifrån. det står 13 hästar i stallet, några hagar får dessutom halm ute för att ha lite extra att tugga på, men i snitt under höst,vinter,vår så går det åt ca 2 storbalar/vecka.

gejsa
0

#29# Du missade visst min fråga belivier. Vem säljer så billig halm som är inplastad? Vill kanske köpa nästa år om dom säljer isf.

Believer
0

#32. vi köper av dem vi köpte Lotta av. men tror inte han har spec. mkt halm. i våras kunde vi bara köpa 2 balar av honom.

[idastumpen]
0

tkr de beror på vicken häst man har… ja har en maxad b och henne lägger ja in en 25 kg spånbal typ var 3 vecka. ja betalar typ 70 kr för en 25 kg spånbal. tkr spån e bäst, lättare o mocka och hästen blir inte tjock (((((((((i vissa fall är de förstås bra om hästen blir tjock;)))))))))))))))))))))