Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1063 ggr
Ponniehesten
2012-04-04 14:27
0

Problem..

Hejsan, Jag tycker väldigt mycket om att hoppa med mitt lilla russ då och då. Men dock är inte så roligt när jag hoppar någon liten bana eller så.. Hon börjar alltid rusa efter hindrena..Vilket gör att jag får inte så bra kontroll över henne.

Sedan har jag ett annat problem, Alltid när jag fattar en galopp så bockar hon eller sparkar bakkut. SÄLLAN då jag rider ut, men nästan alltid på banan. Jag tycker att det är jätte jobbigt! Eftersom att jag vill kunna tävla både hoppning och dressyr med henne så måste jag ju kunna fatta en galopp utan att vara på gränsen att flyga av varje gång.

Min fråga till er är om ni har haft något sånt här problem? eller om ni känner någon som har/haft något liknande?

Annars får ni gärna tipsa så mycket ni vill om det är något ni tycker jag ska testa!

Uppskattar alla svar jag får!

Gronstedt
2012-04-04 14:33
0

Se till att hon är lösgjord och i balans innan hon ska fatta. En kontrollerad galoppfattning på bana är jobbig!

Ponniehesten
2012-04-04 16:00
0

grejen är att hon lösgörs när hon har galopperat ett antal gånger…Men tack för tipset, jag får hitta några metoder att kunna lösgöra henne innan galoppen, blir dock svårt, Men värt ett försök! Glad

Tusen
2012-04-04 16:31
0

Hur gammal är hon? Och hur länge har hon blivit riden?

Brukar hon bocka varje gång du fattar galopp eller bara i början? Försök att jämför lite med hur du gör utomhus då du fattar galopp. Kanske är hon mer uppvärmd då eller du kanske gör på ett annat sätt eller så.

Ponniehesten
2012-04-04 20:04
0

Hon är 11 år, Och jag vet faktiskt inte hur länge hon blivit riden, Förra ägaren nämnde inte då dom red in henne..:)

Hon bockar alltid när jag fattat 2-3 galopper så alltså efter jag kört i båda  varven. Så kan det faktiskt vara, att hon är mer uppvärmd utomhus! :)

Tusen
2012-04-04 20:09
0

#3 Där har du kanske en del till förklaring.Glad Hon kanske inte är så mycket riden och behöver en ordentlig uppvärmning innan hon orkar hålla galoppen. Ofta brukar bocksprång var protester mot något, ibland glädjeskutt.Skrattande

Är hon inte så mycket riden kan hon kanske bocka just för att hon blir så glad över att få galoppera eller för att hon egentligen inte riktigt orkar ännu. I båda fallen kommer det att gå över ju mer du tränar.Flört

Om hon däremot fortsätter att bocka (vilket inte är troligt eftersom hon inte gör det utomhus) så är det något som inte stämmer. Hon kan ha ont eller inte förstå vd du menar.

Ponniehesten
2012-04-04 20:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack så mycket för tipset! :D

Meddelar om det inte fungerar! ;) men det tvivlar jag på!