Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5343 ggr
Praefatio
0

Tappad/avskavd päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen på korset. Eftersom han har varit känslig för skav innan så tog jag för givet att det var pga att han haft ett regntäcke på sig dygnet runt under hösten och vintern (lösdriftshäst som fryser mycket vid väta). Så fort vädret började bli stabilt tog jag därför av honom täcket och han har nu gått utan täcke i två-tre veckor. Det skumma är att skavet inte har blivit bättre, utan värre!

Såret som anas på ryggen är inte direkt relaterat utan är förmodligen ett sår som han fått när han rullade sig under natten mellan lördag och söndag. Han är inte öm där det är avskavt (jo, lite kring såret nu såklart) och det är inte svullet. Det är inte heller avskavt ända ner till huden, bortsett från fläcken som man ser på bilden precis ovanför virveln.

Det skulle kunna vara skav från padden under sadeln men grejen är att både jag och min medryttare har varit uppmärksamma på problemet sedan det började och vi är båda överens om att det aldrig är mer skavt efter ridturen utan att det blir värre när han är i hagen. Han har dessutom haft samma sadel och samma padd sedan i september och då hade han inga besvär. Jag ska tvätta padden i helgen och se om det hjälper när han börjar ridas igen, men jag tror verkligen inte att det är problemet.

Min gissning är att det är någon form av klåda, men varför? Idag har jag tvättat hela korset med lactacyd och ljummet vatten samt smort med aloe vera utöver att jag har behandlat såret. Vet inte om det hjälper men jag har tre teorier:

Svamp: Men då borde väl huden vara fnasig eller "bubblig"? Det är den inte, huden under är fin
Utslag: Samma där, borde väl ha märkts i övrigt?
Foderallergi: Det jag just nu tycker verkar troligast, fattar dock inte varför det skulle bli klåda/håravfall just på korset då. Jag vet inte helt säkert men det kan vara så att problemen uppstod i samband med att jag bytte från lucernpellets till Hippo Bas pga tappad aptit med lucernen. Ger detta kraftfoder endast för att få i honom mineraler, olja, kiselgur och bakjäst, inga av de fyra är han allergisk mot utan det är något i Hippo Basen i så fall…

Hjälp! Vad tror ni? Om ni tycker att jag ska kika efter nytt, renare foder, vad är då bra att ge? Lucernen har han som sagt slutat äta tyvärr, annars hade det varit det självklara valet. Ren havre ska han inte ha, blir tokpigg. Betfor? Korn?

Em--ma
0

regnskållor kanske?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Praefatio
0

Kan hästen ha regnskållor utan att huden blir sådär typiskt "knottrig"? Huden under den skavda pälsen är nämligen smidig, fin och slät, precis som vanligt med andra ord.

Tusen
0

Ge enbart bra hö! Det räcker till de allra flesta hästar. Det är mycket få hästar som behöver kraftfoder.

Praefatio
0

Jo, det är jag medveten om men min behöver kraftfoder.

Tusen
1

#4 Fast det är lite konstiga förslag du frågar efter. Betfor, korn, havre och lusern har alla olika uppgifter att fylla. De innehåller väldigt olika saker så därför förstår jag inte hur du kan nsäga att din hääst behöver kraftfoder.ObestämdOskyldig

Kraftfoder är ju ett tillägg då höet inte uppfyller de krav och behov hästen har. Vilket kraftfoder man sedan väljer beror på vad det är som fattas. Det finns inget universalkraftfoder direkt. Flört

Vad är det som saknas i din hästs hö som gör att han behöver kraftfoder? Vet man det är det i så fall lättare att ge dig råd om vilket kraftfoder som du skulle kunna använda.

Om du bara vill blanda ut mineraler andra tillsatser så riv lite morötter och blanda det i. Eller rivna äpplen fungerar också.

Praefatio
0

Jag skrev följande: "Ger detta kraftfoder endast för att få i honom mineraler, olja, kiselgur och bakjäst". Jag behöver med andra ord någonting vettigt att blanda ut tillskotten i, som inte är Hippo viket han äter men ev inte tål, inte lucern eftersom han inte äter det längre, och inte havre eftersom han blir onödigt het på det. Någonting som smakar bra och fungerar bra som utfyllnad. Jag ska erkänna att jag kan väldigt lite om spannmål och annat kraftfoder eftersom jag aldrig känt ett behov av att ge det, har alltid gett lucern vid behov av extra tillskott så jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.

Min häst tappar väldigt lätt i vikt, trots mycket goda värden på silaget som han har fri tillgång till dygnet runt. Han är inte speciellt matglad utan står gärna och solar/kikar på vad som händer/kliar på sina kompisar/sover istället för att äta. När han har stått på box och fått fri tillgång så har han petat i sig ungefär tio kilo men det räcker inte för att hålla honom i bra form. Han får helt enkelt inte i sig tillräckligt mycket under ett dygn för att klara att hålla hullet, därav behovet av oljan som har hjälpt honom mycket. Lucernet var också bra innan han började rata det. Kiselgur och jäst får han pga hovproblem, på klinikhovslagares inrådan så det vill jag fortsätta ge. Jag har provat att ge honom dessa tillskott direkt som de är, men han vill ha det utblandat med något. Rivna äpplen och rivna morötter har jag aldrig varit med om att det har fungerat, de flesta icke-matglada hästar jag har mött har genomskådat ffa oljan och struntat i att äta. Oljiga morötter är helt enkelt inte tillräckligt smakligt för en känslig hästpalett…

Det är inte i första hand mitt val av foder som frågan gäller, det är en bifråga. Min fråga gäller det faktum att hans päls är avskavd. Jag undrar om någon har några idéer på vad det kan bero på. Tror du att det är troligt att det är pga foderallergi som han har detta problem så är du varmt välkommen att dela dina kunskaper med mig och tipsa om ett utfyllnadsfoder som passar! Det är svårt att få bra info på nätet om kraftfoder, det mesta är skrivet av foderföretagen själva och då vet vi ju hur trovärdig informationen blir…

Aribigga
0

Har han lekkompis i hagen? Min har två fläckar på halsen med mycket kort päls som får när dem leker. Min hovslagare berättade att hennes har likadant fast den ena har på rumpan och den andra på bogen eftersom de står och kivar med varandra och biter alltid på samma ställe. Kanske kan vara något sånt? Ditt ser dock ut att vara mycket större än vad det är på min.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

#6 Om han faller ur så är det alltså ett proteinriktfoder som du behöver (inte energi) Då kan du ge honom korn. Behöver han ver så finn det lucern i stråform att köpa som man kan blanda ut i höet. Skrattande

examynia
0

de jag ser på din bild liknar de min häst har på båda sidor om halsen.. han ser nästan tunnhårig ut eller hur man ska säga.. men ser nästan skinnet genom pälsen..ser mycket lustigt ut.. de jag funderat på är om de kan ha med fukt/regn osv att göra eller om de är nån parasit eller om han bara är "tunnhårig" så jag undrar åxå vad sånt kan bero på..:-S

å de med fodret.. jag ger bara lite betfor för att min häst ska få i sig mineralerna.. å om de är nåt annat jag skulle behöva.. haft nypon osv tidigare å blandat med de å de har funkat jättre bra med tanke på att betforen är blöt å inte torr.

Praefatio
0

#7 Jodå, han går på lösdrift med fyra andra hästar. Dock är ingen av dem speciellt lekfulla, allra minst han… Umgås gör de, men de kivas liksom inte direkt. Känns som ett för stort område för att det ska kunna vara märken efter bett osv, plus att det är relativt jämnt fördelat över ett stort område… Hm.

#8 Är det inte så, att korn inte ska ges ensamt då? Att det måste ges med något annat sädesslag? Varför vet inte jag inte, men det är vad jag har hört. Motbevisa gärna! Jag har provat att ge lucernhack och visst pillar han lite i det, men efter ett par tuggor så är han nöjd och vill inte ha mer. Hippon däremot äter han upp med god aptit, lämnar lite vissa dagar men oftast inte. Han gillar när man blötlägger maten mycket, han vill gärna stå och suga i sig gröt. Det är ju ytterligare en negativ grej med lucernhacket, det blir ju tyvärr ingen gröt av det om man häller vatten på. Kan påpeka att tänderna är kollade, inga problem där!

#9 Ja, man kan ana huden genom Baltazars päls också, men jag tycker personligen inte att han ser så tunnhårig ut utan det är mest avskavt liksom, att håren är av. Funderar också i banorna fukt. Är det inte padden, vilket jag lär märka nu när han inte får ridas ett tag (hej hopp, nu ska jag ta tag i den där inkörningen som jag planerat så himla länge men som dragit ut på tiden!) så ska jag testa att byta bort pelletsen mot något annat, och fungerar inte det så… ja, då får ju en veterinär komma ut och ta lite hudprover helt enkelt. Fukt låter som ett rimligt alternativ faktiskt.

Tusen
0

#10 Vad har du fått den informationen ifrån? Skrattande Nejdå! Det är ingen fara att ge enbart korn. Vad an däremot behöver göra med korn, om man vill att hästen ska kunna ta upp näringen ur kornet, är tt man antingen måste ha krossat korn eller så, om man har hela korn, bör de ligga i blöt ett tag innan det ges till hästen. De skall då vara mjuka. detta beror på att kornet har ett mycket hårt hölje som är svart att ha sönder annars. Näringen sitter, som du säkert vet, innanför skalet. Glad

Sen undrar jag om det verkligen är maten som gett utslagen. Om han nu inte får så mycket kraftfoder så är ju det så små mängder att det inte borde ge honom den reaktionen. Fundera på om det inte är något annat som kan ha gett honom utslagen. Löss, pälsätare osv…