Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1896 ggr
Naiz
2012-04-02 20:07
0

Stötar

Jag har en häst jag pysslar med och han är livrädd för att bli klappad på mulen. Igår kom jag underfund med att det är för att när man borstar honom eller klappar på honom lite så får han en stöt på mulen när nuddar honom där (om man inte tar på nåt järn innan så stöten hamnar där)
Finns det något man kan ha på honom så han inte blir statisk? För det knäpper när man borstar honom precis som det låter när man tar av sej en fleccetröja. Jag tycker så synd om honom dom ska behöva vara så rädd om mulen.

selfrejection
2012-04-02 20:40
0

Pälsglans brukar hjälpa mot stötar. Min häst brukar få av eksemtäckena på sommaren och bli rädd, så om jag sprayar med det innan jag tar på täcket så går det bra att ta av det nästa gång. Du kanske inte ska spraya direkt på mulen, men om du sprayar i handen innan du klappar honom där kanske det fungerar?

Naiz
2012-04-02 20:42
0

Tack ska prova :)

Em--ma
2012-04-03 13:24
2

jag brukar ha vantar mig, alt. vara blöt om händerna :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Naiz
2012-04-03 14:38
0

#3 det hjälper inte att ha handskar tyvärr :( Har jag handskar på mej när jag ska hämta honom i hagen får jag inte tag på han.
Jag får ställa en hink vatten breve och doppa händerna i och prova :)

kallander
2012-04-03 16:32
0

jag har också fått problem med stötar det sista.. stackars hästen har också blivit lite rädd om mulen. Skrev här och hoppas det kommer fler bra tips :)

Naiz
2012-04-03 22:20
0

Ja det är bara ösa på med tips för dom som tror dom vet nåt som kan funka :)

Uss
2012-04-04 09:33
0

Har märkt att det är bättre att använda "riktiga" borstar och inte sådana med plastborst/piggborstar av plast.

Sedan som #3 skrev; vatten! Det blir inte statiskt när det är blött, däremot när det är torrt. Har just tagit fram vattensprutan att spruta på pålle när eksemtäcket tas av (då brukar det spraka ngt förskräckligt), men att ta lite vatten i handen funkar säkert också!

Naiz
2012-04-04 09:42
0

Jag använder en riktig borste :) Det är lite bättre än plast.

Det som gjorde att jag förstog att han får stötar va när jag höll på hans mule samtidigt som jag borstade av halsen (höll på mulen för att han inte skulle gå framåt) och jävlar vilken smäll han fick stackarn :(
Då fatta jag att det va det som gjorde att han är rädd om mulen.