Betér sig konstigt..
Jag har precis blivit fodervärd på en ridskoleponny (jag känner honom och har ridit honom i ca 1-1,5år) Nu har han börjat med lite ''hyss''..
Han har ALLTID sparkat backut närman petar till med spöt, men någon hjälpte mig att få bort det betéendet, men idag var han som en RODEOHÄST. Kickade HÖGT i skyn så jag höll på att flyga av O,o. Aja, han lekte lite rodeohäst resten av lektionen också.
Men när vi kom ut i stallet var han inte lika snäll som han brukar. Han skulle förska sparka när jag skulle kratsa hovarna, han skulle försöka hugga när jag ryktade o,s,v. ¨
När jag hade ryktat klart honom så såg jag att han hade ''skarap upp'' en bit av manken O,o Jag kände lite (en bit ifrån) och han ömmade lite. Så jag hämtade ägaren till ridskolan och han sa att det kan vara att han blivit dåligt sadlad eller att täcket låg fel.
Om det var täcket, så borde dom kanske köpa ett nytt..??
Om det var att nån sadlat fel så kanske det var orsaken till att han var så sur vid hanteringen? Alltså att nån varit taskig..??
Vad tror ni?
Tacksam för svar då jag ska rida honom imorgon igen och vill kunna se vad jag kanske kan göra bättre.. :)
Kan ju även passa på att ladda upp en bild på honom min lilla Seven Up 
(Bilden är ej tagen idag)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag skulle inte sätta på en sadel om han har sår på manken och är öm. Om du är fodervärd, ska inte du köpa nytt täcke och se till att utrustningen passar? (Det hade iaf jag gjort :) )
Jag tolkar hans betende att han inte trivs på ridskolan. Men det kan vara svårt att säga varken bu eller bä när man inte vet så mkt om honom.. :)
Har kollat igenom hur sadeln å täcket sitter. Täcke´t är lagom stort och ligger som ett täcke brukar göra, sadeln kommer ''inte ens nära'' där såret är. Men vad kan det vaa!!?? O,o Kan det vara som någon skadat honom?? Han har ALLTID varit glad i spiltan å så. Senast i Lördags var han glad å så.
Jag har blivit foder på honom just för att han inte bara ska bli riden och så utan att visa att någon tycker om honom, tränar lite NH o,s,v..
/ Cornelia Andersson,
Ingen aning då jag inte vet hur såret ser ut. Kan han ha blivit biten i hagen?
Men då är du väl bara skötare? Eller jag vet inte om det finns olika fodervärdsavtal med hästar?
Skötare heter det nog haha x'') Men vi är så vana vid att säga fodervärd på vår ridskola så jag glömmer bort att det ej räknas som fodervärd :P
Asså det är typ som om man säger att det ser skuret ut alltså som en
''tjock hudflik'' som sticker upp..
/ Cornelia Andersson,
Helusan salvan åkte på igår;) Blev dock ridning iallafall men inget han märkte av. Det var snarare bättre än innan ;) Gick i stadig form (Halsförlängaraen var knappt spänd alls) och öronen var spetsade. Han har ävenlärt sig att man faktiskt kan styra fast att man ''styr med skänklarna'' x''D.
Vilken dressyrponny ''jag fått!'' ;)
/ Cornelia Andersson,