Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 2384 ggr
Mantissa
0

stallbygge

när man ska bygga nytt/bygga om ett befintligt djurutrymme så måste man skicka in en sk "förprövning" till jordbruksverket där de godkänner ritningarna så att de är lämpliga för ändamålet. I slutet av informationstexten står typ "när ärendet är godkänt är det bara att börja bygga". Betyder det att man inte behöver söka bygglov för detta? Räcker det altså med godkänd förprövning? Till saken hör att bygglov är dyrt men förprövningen ska vara gratis om jag förstått det rätt..

Elshira
0

Jag har personligen aldrig byggt stall, men jag är ganska så säker att de menar att det är godkänt för deras del.

Att sätta igång och bygga innebär ju även att fixa ev lagfarter, bygglov och allt tjohejsan som ska till.

Dessutom vill de ju ha alla pengar de kan få, så att ni inte skulle behöva söka bygglov och betala för det låter högst osannolikt Oskyldig

Hakuna matata!

Mantissa
0

Det var lite så jag tänkte, men man kunde väll hoppas :S

Elshira
0

#2 Cool

Hakuna matata!

Linnea
0

Man behöver väl inte bygglov på lantbruksfastigheter? Har för mig det iaf.

Skynda långsamt så går det fortare.

Mantissa
0

detta är ingen lantbruksfastighet, fattas typ .02 ha

Linnea
0

aha då borde du nog kolla upp det..

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

#5 Lite OT, men hur många ha ska det vara för att det ska kunna räknas som lantbruksfastighet (förutom att det är någon form av lantbruk)?

Hakuna matata!

Uss
0

#4 Men det är bara ekonomibyggnader för lantbruket som inte är bygglovspliktiga ;D Är det hobbyhäst behövs kanske bygglov ändå - finns många ridhus som byggts utan lov och som fått nedslag. Då är det läge att kolla upp hos kommunens byggnadsnämnd, men se till att INTE lämna in en skriftlig fråga, det kan tas som en ansökan om frivilligt bygglov och det kostar samma…

#7 Enligt Skatteverket är det lantbruksenhet om det finns åker- betes- eller skogsmark och ekonomibyggnad.

Zahara
0

ska du göra vid befintlig byggnad för mindre än 5 behövs inget med kommun ch göra. All fristående byggnation över 30m2 utanför stadsplanerat krävs bygglov osv.mindre än 5 hästar=ingen förprövning. max 2 hästar= krävs ingen platta till gödsel, vatten eller avlopp i stallet = miljö avdelning ska kopplas in.

vad jag förstår ska du göra vid befintlig byggnad är det till mindre är 5 hästar så grattis, inga papper behövs :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mantissa
0

#9 Jag är lite trög, I det befintliga stallet finns 2 platser. Jag ska bygga till en stalldel med tre platser + sadelkammare. Inget vatten eller avlopp. Vad gällde då?

Kan man "regga om" villan till lantbruk? Jag har ju betesmark och skall + lada så det borde ju gå, fast marken bara är 0,9 ha

Uss
0

Om det får plats fem hästar så är det förprövning som gäller, läs mer på svj.se