Köpa häst?
Vad ska man tänka på vid köp av häst?
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Vad innebär det om hästen har hålväggar och hur kommer det fungera med frmatida träning/tävling. Är det allvarligt eller är det ngt som läker ut? Hästen i fråga är en åring.
www.sweetolga.blogg.se
hej, är det din första häst?
om det är den första bör du ha en trygg och snäll läromästare. oftast lite äldre. åk och provrid flera gånger, man känner sällan efter bara en gång. ta gärna med en blivande tränare eller annan kunnig som kan se om nu passar ihop. när du provrider ska du prova allt du skulle vilja göra när den är din, skogstur, hoppning, dressyr, alla gånger jag har provat häst har vi filmat för att se hur det ser ut, vilken som passar bäst.
när du köper en häst är det viktigt att ha mkt kunskap eller någon med kunskap som kan hjälpa dig.
lite små tips. finns mkt mer att tänka på! hoppas det hjälper lite :)
Nej har haft massa hästar :) Men det jag undrar över är mest papperarbete, försäkringar, sjukdomar osv för det är första gången jag ska köpa hästen för egna pengar, innan är det ju mamma och pappa som skött alla papper osv :D
www.sweetolga.blogg.se
när vi köpte vår häst hade vi ett gammalt kontrakt som vi kollade med förra ägaren om det var ok att använda. i de va de uppgifter ang. prövotid, att de ska få första "ching" om vi vill sälja, vad vi ska använda henne till osv.
försäkringen skrev vi över på oss. jag vet ej säkert vad vi har för någon mer än att vi har agria (mamma sköter den).
innan vi köpte gjorde vi en total genomgång på klinik för att hitta ev skador/sjukdomar. det visade sig att vår hade pålagringar i benen men vi fick se bilder från tidigare och de hade inte blivit värre så vi vågade ta risken och de gjorde priset billigare.
Jag skulle inte käpa en häst som haft kolik flera gånger eller en häst med fång. jag anser att det är onödigt att köpa problem. jag har oxå som rutin att rönka ryggen för att inte köpa häst med ryggproblem då jag avlivat en häst med kissingspines. man får själv lverlägga vad man tycker är ok, det här är mina åsikter och alla har rätt att tycka olika.