Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1759 ggr
shirley
0

nåt kul???

någon som gjort nåt kul med sina hästar i den jobbiga snön??? jag gjorde nåt kul…. hade ingen pulka så jag band fast en persenning efter min pålle å satt på den å körde…. ont i rumpan! men kul och fort gick de!!!! he he

PimTheGreat
0

Jo…hi hi vem annars om inte du Shirley skulle komma på den idén…hihi

Själv har jag varit mkt dålig på att ha ut Pim, men de har ju sina förklaringar.

nalleballe86
0

Jag har åkt utan pulka, skidor eller pressenning efter Top. Till en början hade jag pulka, men åkte snabbt ur den, men det gick lika bra att kasa efter i linan ändå! Då hade vi kul i skogen!

shirley
0

kommer ihåg de!!!! speciellt när din son inte sa nåt när han åkt av pulkan å ändå fortsatte…. med ett gapskratt!!! han e döcool me hästar… he he

PimTheGreat
0

Shirley…jag hade velat att du hjälpte mig och kolla hur Pim skulle reagera, då jag inte vet om man någonsin åkt pulka eller tolkat eller liknade efter honom. Vill inte vara ensam att kolla första gången. Hade varit såååå kul om man kunnat göra något så skojit med han även på dessa jobbiga vägar…

shirley
0

klart vi kan om du följer me å åker efter top… så kul!

PimTheGreat
0

japp….det gör jag gärna. Hur e du ledig? Skriv på msn… de tiderna

nalleballe86
0

Ja den lille pojken tog lilla bus hästen o red hur som helst, upp i trappor, ner för trappor in genom ladugårdsdörren och den hästen var inte särskilt inriden?! Vissa människovarelser är nog av naturen ämnade att handskas med djur! Han är garanterat en av dom!

Han kan nog för den delen tänka sig en ny tur i eller utanför pulkan igen., eller varför inte på presenningen?

shirley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

å så på min moye… fast de blir ju inridning, men de klarar han!

shirley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

å här har vi ryttaren!

nalleballe86
0

Förra vintern när jag tränade Nalle för körningen så drog vi stockar på vägen. Men jag fick skoskav så jag satte mig på stocken och åkte! Lite svårt att balansera när vägen svängde. Tur att man har en välhanterad häst!!!!!

Kan man kalla det att tolka eller?

shirley
0

he he, nåt sånt kanske…Fundersam

Tummelisa
0

Jag har bara en sak att säga. Ni kan bara klandra er själva när olyckan är framme. Finner inga ord.

Linda
0

Som sagt kanske inget att rekomendera.

Kiara
0

#12 och 13 Tack jag sitter här och finner inga ord….jag förstår inte vitsen, jo vist under kontrollerade former kan man göra mycket med sin häst. Men risken är stor att det kan gå snett och jag blir inte imponerad snarare tvärt om. Hur mycket man en litar på sin häst så måste man alltid räkna med att det är ett djur.

//en som har en hund begraven.

Linda
0

Tror att flickorna "busar" med oss och vill få igång tantpekpinnarna!

-Säg är det inte så;)

Kiara
0

Smiley Shot #15 Risken är ju bara att någon försöker ta efter och att det går galet. Jag kan få mina hästar till att göra mycket men jag visar inte en "konst" utan att beskriva hur man gör och jag tummar inte på säkerheten ett dugg, det kan gå snett ändå. Det är stor och farliga djur om det vill sig illa, men oftast är hästar sammanbets villiga

Linda
0

Absolut!/säkerhets polisen

nalleballe86
0

Men å andra sidan när jag åkte på stocken så var det ju inte mycket farligare än att tolka efter hästen. Jag har dragit allt möjligt efter honom för att vänja honom och ge han en chans att bli en trygg körhäst. Var extra noga eftersom han var 18 när jag började inkörningen och aldrig ens varit tömkörd innan.  Det var roligt att åka stock i allafall. Men nu är det roligare i vagn!!!!

gejsa
0

Förstår inte varför man inte kan tolka efter häst? Tycker det är roligt att leka med hästen. Inte kul för den att aldrig få busa av sig.

Att köra stockar med häst gjorde dom alltid förr. Fast man hade en sorts vagn då för att lägga stockarna på. Men sedan stod faktist gubben på stockarna. Så jag förstår inte varför det är sånt ramaskri? Jag har också kört stockar med min Gejsa en gång. Inte alls konstigare än att dra vagn. Fast hon tyckte det var jobbigt när stockarna kunde fastna i skogen och hon fick dra som sjutton och så plötsligt kunde det släppa.

Linda
0

Det var jusst det att knyta på en pressäning som pulka efter.

gejsa
0

Men satt den fast på hästen då? Jag menar om hon ramlar av så kanske den också lossnade. Jag uppfattade det som så. Man brukar inte sätta fast saker när man tolkar. Men däremot är ju stockar fast med vagnen.

Linda
0

Faktist så när vi tolkar med lillshettisen så hakar vi i med panikhakar på bägge sidor av selen med en dubbelpulka, jag går bredvid och tömkör/leder barnen och ponnyn.

-Tyckte att det var jätte läskigt första gångerna ifall han skulle få panik/backa osv. men allt har gått jätte bra varje gång, hjag har kont. så att panikhakarna lätt kan hakas ur, lärt barnen att hoppa av snabbt från pulkan.

Vänligen/Linda

shirley
0

men jag tycker inte alls det är läskigt….. alla är vi olika. ett av mina största hästområden är just körning. väldigt nogrann vid inkörning, "utsätter" hästar för olika situationer innan första körningen. å tur e de då första gång jag hade vagn på min ena pålle lossnade vagnen, där kunde jag sitta med tömmarna i handen…. men han stannade och väntade på att jag skulle hjälpa honom…. (det var förståss inte meningen)

dessto mer "faror" från början dessto säkrare häst sedan, anser jag.

nalleballe86
0

Jag utsatte min Nalleballe för alla tänkbara "faror" när jag körde in honom. Gör fortfarande det när jag tömkör ibland. Det är bara fantasin som sätter gränser. Hinkar, plåtspann, kättingar, brädor, en hög med ikeakassar och så drog vi massaved från skogenut till väg och staplade där och det var ett utmärkt sätt att träna halt, back och att man kan fastna, trassla in sig i draglinor  mm mm. Det är ju bättre att man utsätter de för sånt innan vagnen kommer på.. Men även då kan det ju hända saker givetvis, men då är inte hästen helt grön i allafall.

shirley
0

vi tänkte tolka i veckan…. de e ju så kul speciellt när de går fort! jag skrattar alltid lika gott när jag sitter där bak… sen rätt va de e så flyger man när man sladdar i kurvorna… helt omöjligt att sitta kvar då….. he he

nalleballe86
0

Skynda dig! Snön ska smälta bort nästa vecka för då ska det bli vår har dom lovat på vädret! Tyvärr kan jag inte köra min stocktolk, för det är 80 cm snö i skogen så jag hittar inga stockar! Jag kanske kan knyta fast sparken efter Nalle,,, vägen är ju snorhal, det kanske skulle gå?

shirley
0

bara att prova…. he he! glöm inte filma bara, ser nog skoj ut….

nalleballe86
0

Efter att varit en smått galen häst som var rädd för allt och knappt inte gick att leda och absolut inte före de andra hästarna för mindre än ett år sedan. Här är resultatet. Hon blev panikslagen av vattenpölar och isfläckar på vägen. Här kan man se att hon kollar in en isfläck men inte mer. Hon följer sin ledare och hon går före de andra hästarn. Här har hon grimskaftet hängade om halsen.

Jättekul tycker jag och ännu roligare för min dotter som också börjar fatta galoppen i denna träning!

En kort snutt bara.. Hoppas det fungerar för dom som vill se. Man kanske kan högerklicka o spara mål som för att se.. Inte vet jag. Men jag kör den i windows media player.

nalleballe86
0

Mitt inlägg hamnade visst lite fel… Men kul är det ju i allafall för mig.

lisette
0

# 28 jag skulle nog stannat i sängen för jag trodde ngn hade roat sig med att göra gigantiska snöbollar…

emsems
0

min häst skulle nog få hjärtattack om jag gjorde det!!

shirley
0

#30 va? vad menar du????

PimTheGreat
0

#28….jag kan inte se någonting. undrar vad jag gör för fel…jag får upp där man ser filmer men jag får inget PLAY och rutan e bara grå…suck. Var nyfiken ju…

lisette
0

# 32 på filmen till vänster finns det gigantiska snöbollar. eller ensilage, det är bara att välja..

nalleballe86
0

Du kan prova att högerklicka och spara mål. Eller så kanske det räcker om du väntar. Det kan ta tid innan playknappen kommer fram. Men vänta inte i onödan. Jag la bara in en jättekort filmsnutt.