Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 2670 ggr
Rafflan
0

Beteende beroende på årstid?

Min häst gör mig lite knäpp, på våren, sommare och hösten är han sig själv, snäll men pigg och framåt och lite busig, kan galoppera långsamt när man tömkör och longerar och jobbar med att få till det under ryttare, men så fort vintern och snön kommer kan han inte galoppera längre, utan blir någon form av halv sken, detta har hänt nu 3 år i rad, och när våren kommer kan han plötsligt galoppera lungt igen?

Och dem senaste åren han sått under vintern pga att han vart barfota men i år hade han riktiga vinter skor, men har dock var tråkig att rida, bråkat endel, haft mycket egen vilja och blivit allmänt jobbig och bara hittat på hyss, men nu är han lugn och glad igen och sitt arbets villiga jag. Fattar verkligen inte, trodde först det var en tillfällighet, men nu när både galoppen och ridningen blivit bättre som i ett trollslag börjar jag ju undra?

Någon som vart med om nåt liknanade och har nåt logiskt svar?

Zaphix
0

Min häst blir definitivt mycket mer extrovert och villig att springa på vintern än på sommaren. På vintern är han ofta lite väl framåt medan vi kör och det kan vara svårt att få honom att skritta då han helst bara vill trava. På sommaren så är det svårt att få honom att trava för då vill han bara skritta..

Jag längtar just nu till sommaren så jag kan få tillbaka min lite lata och lugna häst, hans vinter-jag kan bli lite jobbigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#1 jo men grejen är den att han inte bara blir pigg utan surigare också, liksom ovillig och bråkig, tjorvar med bettet, vill inte lyssna på mig, och sen kommer våren och han blir en ängel :P

CelsiusT
0

Det har inte med foder att göra? Om dom inte får i sig alla vitaminer och mineraler som dom går på sommaren genom gräset och ljuset så kan dom bli grinigare. Det kanske är så att han behöver att annat grovfoder eller något annat tillskott.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

#3 ja då är ju bara frågan hur man vet vad?

[mammamian]
0

Hos oss saknas magnesium under betesperioden. Kan möjligen vara att det är kalkrik mark och kalk hämmar upptaget av magnesium (???). För kalken finns ju även i vattenet såklart.
I vilket fall har både mina nuvarande hästar och en av dem jag hade tidigare reagerar väldigt på vintern genom att vara sura, vildsinta och jobbiga att både rida och hantera. Ger jag en skopa magnesium så blir de sig själva igen. Lite piggare när det är vinter och kallt, men inte griniga, sprättiga och oberäkneliga utan lika snälla, mjuka och tålmodiga som de brukar vara. För mig har det varit ett mirakelmedel! Ska enligt SLU inte finnas några risker med att ge magnesium (vanlig dos).

CelsiusT
0

Kan ju vara som #5 säger, magnesium. Inte fel att testa.

Kolla annars hur markerna är där i området där du bor (det brukar bönder veta). Det kanske är något som brukar saknas i området? Häromkring vet jag att selen ofta saknas i marken och då såklart inte kan tas upp i fodret.

[mammamian]
0

När jag ger magnesium brukar jag se effekt efter bara några dagar. Samma sak om pulvret tar slut - då märks det efter 2-3 dagar. En stor spann kostar 140:- ungefär, men det finns även mindre burkar för ca 50:- så det är ju inga jättesummor om man bara vill prova.

CelsiusT
0

#7 Var köper du det? För på granngården har jag för mig det var ganska dyrt. Typ 150:- för en vanlig liten burk (vet dock inte hur länge den skulle räcka).

Tusen
0

Vi har gett ett av våra russ magnesium vid ett par tillfällen. Tycker nog att burken räcker rätt länge. För oss säckte den i nästan ett halvår.

[mammamian]
0

"Stor" spann är väl kanske inte av så jättestort format, men stor i den bemärkelsen att den räcker länge (jag borde kanske inte skrivit stor). En stor häst ska ju ha en-två mått om dagen och ett mått är ungefär en matsked. Hos mig räcker drygt en spann över en vintersäsong.

På Ullared hittade jag en liten burk för en femtilapp, men den räckte ju inte heller speciellt länge.

Ponniehesten
0

Min ponny blir betydligt tjurigare på vintern, piggare och lite mer tung att rida. På sommaren då hon inte har lika mycket päls men då det är varmare så blir hon betydligt trevligare att rida! :)

Uss
0

#6 Hela Sverige räknas väl som selenfattigt, eller vet du (eller någon annan) någonstans där det finns i mer än helt obetydlig mängd i jorden?

CelsiusT
0

#12 Kan inget sånt… Vet bara att bönderna säger häromkring selen och så var det något mer (minns inte nu). Men det är ju väldigt olika hur jorden ser ut över sverige och jag vet att innehållet varierar en hel del, hur det är med just selen vet jag inget om.

[mammamian]
0

Min förra häst, som var extremt hopplös utan magnesium på vintern, hade jag många år innan vi flyttade hit. Då stod hon i andra stall, på annan ort och där märktes det aldrig av nån humörsförändring vintertid annat än vanlig pigghet pga kyla.