Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1488 ggr
examynia
0

anatomisk, ergonomisk, svängd

ja  iom den nya sadeln så har jag nu hamnat i sadelgjordsträsket istället..

å de finns så mycket att välja på.. skickade efter en sadelgjord som var lite svängd för de sas att de skulle hjälpa så att sadeln inte skulle glida fram. men de jag ridit nu så sitter sadel där jag sadlat när jag är klar UTAN svängd gjord då den inte satt som den skulle glappade som fasen i framkant hur mycket jag än spände.. å då läste jag att de krävs att hästen har en viss form i sadelgjordsläget å då kände jag å han är ju faktiskt rak där.. så jag har uteslutit svängd gjord.. å då kommer frågan

vad är skillnaden på anatomisk å ergonomisk sadelgjord??

Elshira
0

Anatomisk syftar väll på "anpassad efter kroppen", anatomi = lära om kroppen.

Ergonomi = läran om anpassning vid arbete, typ.

Jag skulle säga att det borde vara att en anatomisk gjord är mer anpassad för former på hästen, medan ergonomisk mer bara är bekväm (t.ex urkarvningar vid armbågarna, utan att vara svängd eller så).

Men ska jag vara ärlig tror jag många blandar ihop begreppen, så är du osäker så maila tillverkarna och fråga… :P

Hakuna matata!

examynia
0

men de anatomiska är ju inte svängda utan de är ju raka men att de är utskuret vid armbågen:S man blir ju helt förvirrad..

nä asså de spelar egentligen ingen roll bara den är rak  utan att den är svängd:P sen om de kallas anatomisk eller ergonomisk när den är vågig spelar mindre roll:P men var ändå nyfiken ifall någon visste:P

Elshira
0

#2 Som sagt, jag tror tillverkarna eller de som lägger upp den på en hemsida blandar ihop begreppen. Och dessutom är det ju ungefär samma sak.

Varken anatomisk eller ergonomiskt MÅSTE betyda att den är svängd eller utskuren någonstans… rent krast sett :P För vissa hästar är en svängd gjord anatomiskt, medan för andra är det inte. Det beror ju på hur hästen ser ut, inte hur gjorden ser ut.

Men begreppet har ju blivit asoccierat med det helt enkelt.

Hakuna matata!

examynia
0

d borde dom inte skriva så haha:P