Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 12356 ggr
Skunken
0

Hovslagaren....

Vet att det är många här som är duktiga på hovar och är hovslagare så hoppas att någon av er kan hjälpa mig. Det är så att hovslagaren var här idag och skodde hästen. Hon har alltid haft jättebra starka hovar och vi har haft denna hovslagare i ett år nu och det har gått jättebra. Men iaf, idag började det blöda när han verkade min ena häst. Han sa att hon hade väldigt tunn sula och han tyckte att det var konstigt för att hon brukar ha så starka hovar. När man trycker på en viss punkt på ena framhovens tåsula så sviktar det och lika dant på andra framhovens sula fast inte lika mycket. Har han verkat för mycket kanske? Han pratade också om att hon kunde ha trampat på någon hård sten och fått något blåmärkeliknande i hoven men hon har ju gått men sula och skor fram till nu och det känns som om gummisulan skulle ha skyuddat mot hårt tramp på sten eftersom den täcker nästan hela hästens egen sula, jag tycker ju dessutom att det även är lite mjukt på andra framhoven och skulle det vara stentramp eller ngt liknande så skulle det ju inte svikta på båda framhovarnas tå?! Kan det vara brist på ngt, någon som har en idé? Bakhovarnas sula och resten av framhovarnas sula är hårda som sten!

Han slog iaf på en ny sko över och sa att det bara var att rida som vanligt (så länge hon inte halta alltså givetvis). Om det nu var något som hänt med hoven, är det bra att slå på en ny sko över då? Och om det nu var så att han råkade ta lite mycket denna gången är det bra att ha sko på det då? Hur tänker ni!?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

CelsiusT
0

Oj, intressant. Vill höra vad folk här har att säga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
1

Brukar hovslagaren slå bort något av sulan med klingan när denne verkar? Alltså inte bara tar bort sula som är vit och smulig (sådant som man kan få bort med hovkratsen eller dra väldigt lätt med en hovkniv så försvinner det), utan även frisk sula? Frisk sula ska aldrig behöva verkas bort. Man brukar få ta bort lite vid traktstöden (och verka ner dem) men sulan där brukar vara mjuk och porös (död) så det ska man göra.

Är hästen skodd brukar det nästan alltid vara död sula som man bör ta bort (efter som att marken inte kommer åt att ta bort det automatisk).

Är det så att hovslagaren verkar bort frisk sula är det inte alls konstigt att din häst kan börja blöda. Sulan är bara någon centimerer tjock, och precis framför strålen är den som tynnst. Där kan den vara så tunn att man kan trycka in den med handkraft, något som den dock inte bör vara. Är det så att hästen dessutom har tunn sula av någon anledning så kan den alltså vara ännu tynnre. Då blir helt plötsligt 2-3 mm verkning av sulan ganska så mycket.

Om hovslagaren inte verkat något på sulan så antar jag att det är i hovkanten hästen börjat blöda? Är det så så har hästen helt enkelt verkats för kort. Hästar som gått långa i fötterna ett längre tag kan börja blöda om man tar av dem till önskad nivå tvärt, men en normalt verkad häst har troligen blivit verkad för kort bara. Vissa hovslagare tar gärna lite extra så att hovarna inte ska hinna växa sig så långa.

Nu kan det givetvis vara något annat, en skada av något slag, men vi får ju köra uteslutningsmetoden :)

Hur ser sulan ut i övrigt (ta gärna en bild underifrån)? Är sulan ganska "djup" så att säga (ofta då med smala trakter och då även djupa strålfåror) eller är den bara lätt lutande mot strålen med en fin stråle? =)

Hakuna matata!

Skunken
0

#2 Oj det blev mycket information på en gång :)
Jag tror inte sulan är "djup" (om jag förstått rätt), det tycker jag iaf inte och jag tycker hon ser väldigt fin ut i hoven i övrigt! Men jag ska ta bilder på hennes tassar ikväll och lägga upp ;)

Det var ju framme i tån hon börja blöda, strax innaför bärranden, och nu sitter ju skon över det bland annat. Men jag tvivlar skarpt på att hon blivit för lång i hoven, hon brukar inte få så långa hovar eller utflytande hovar utan de brukar hålla sig i väldigt finn form fram till nästa verkning. Men han kan ju förståss verkat för kort ändå…

Jag var inte där denna gång utan mamma, men antar att han gjorde som hovslagare brukar. Han skar ju bort lite med en sådan böjd kvin iaf och sedan raspa han och tydligen börja det vilja blöda fort redan efter ett par drag med raspen :( Jag vet inte om han använde klinga eller så men ska höra med mor sedan när hon kommer hit.

Du tror inte att det kan vara något fel på henne eller så, blir ju hyperorolig efter detta aldrig hänt förut. Finns det någon sjukdom som har tunn sula som symtom eller så :(

www.sweetolga.blogg.se

Elshira
0

#3 Det finns sulömma hästar (hästar med tunn sula) men det är väldigt ovanligt (förutsatt att hästen har bra hovar). När en häst ömmar för att de trampar på en sten (inte nödvändigtvis vass) brukar det vara strålen som ömmar OM den nu är dålig. Skor gör dock att hoven inte kan vidga sig som den ska, och inte heller få stöd från marken i samma utstäkning, då kan det hända att sulan tunnar ut. Det bästa tecknet på att det är för lite rörelse i hoven är att strålen är smal och svampig. Men ser den fin ut så tror jag itne det beror på det heller.

Om det var innanför vid kanten av tån så låter det rent spontant som att hästen har för höga trakter och att hovbenet pekat för mycket neråt. Ofta blir det en liten bulle i sulan framför strålen om det är så, efter som att hoven försöker bygga mer skydd runt hovbenet. Efter som att det då är lägre i fram så blir det en liten utväxt. Är det en sådan som hovis verkade bort skulle det inte vara konstigt om det började blöda i och med att hovbenet ligger kant i kant med hovväggen.

När du ändå tar ett foto då kanske du kan ta rakt från sidan med? :)

Jag är dock inte så insatt att jag vet varför de kan börja blöda om det inte har att göra med att hovslagaren verkat på sulan eller att sulan blivit försvagad och därmed sämmre av någon anledning.

Det är vad jag kan komma på/tänka mig inget direkt farligt, men jag skulle se det som ett tecken på att något är fel i hästens hov och inget man bara blundar för, utan försöker hitta en orsak till. Och jag antar det är därför du skriver här!

Är det inget fel på verkningen i sig, och det har gått bra i ett år tidigare (även om vissa fel tar tid att yttra sig med som har med hovslagaren att göra) så kanske du kan prova biotin eller andra tillskott/naturläkemedel som ska hjälpa till att förstärka hästen hovar. Det KAN ju vara så enkelt att hästen har brist på något och därför fått sämmre hovar.

Hakuna matata!

Skunken
0

Ok nu glömde jag ta med kameran men ska försöka fixa det imrorgon istället.

Han hade inte verkar med klinga berättade mamma, utan bara med rasp och kniven. Exakt vad menar du med trakter?…. Tittade på dem och förtod inte hur de kunde vara för höga men kan ha missuppfattat något.. Någon bulle har jag aldrig sett i sulan (vad jag vet förståss men brukar lägga märke till detaljer).

Ja det är ju något som är fel iaf, antingen en miss från hovis eller så är det faktiskt något grundligare än så… Men som sagt fixar bilder imrogon om jag hinner!

www.sweetolga.blogg.se

Elshira
0

#5 Ja då låter det åtminstone på sulan som att det inte är problemet att hovis verkade bort något av sulan vilket är bra! Om det nu inte är så att sulan var så mjuk att det var lätt att ta bort även frisk sula med hovkniven. Det låter itne som att det är problemet, men du kan ju kika på det nästa gång hovslagaren kommer bara =)

Det jag menade med trakterna var att hela hoven kanske är för upprättstående. Sulan brukar oftast "hänga med" hovbenet (om de inte har väldigt platta utflutna hovar). Så om hovslagaren verkar hela vägen ner till sulan vid tån, men det är mer än någon halv centimeter kvar av hovväggen vid trakterna så vill hoven egentligen ha trakterna lägre. Men om strålen är fin osv så brukar det inte heller vara så (men väntar gärna på bilderna^^).

Så länge hästen inte är halt (be gärna hovis att kolla hästen med visitertången nästa gång, så har man i.af kollat det) och det inte återkommer skulle jag nog inte oroa mig. Om en hovslagare tagit för mycket (så att det börjar blöda) brukar hästen vara lite ömmfotad, även med skor efter en verkning. Det finns sådana som tycker det är normalt, men det är det givetvis inte. Men var/är din häst inte öm i fötterna (på hårt underlag) utan går på som vanligt och är glad så tror jag inte det borde vara problemet heller.

Det kan som sagt ha hänt något med tillväxten i hoven av en eller annan anledning. Men ring gärna och fråga en veterinär vad det kan bero på om hovslagaren INTE verkat hästen för hårt. Jag har sjäv aldrig varit med om att en häst börjat blöda när man verkat dem, så jag har aldrig behövt söka svaren så att säga. Det är ju trots allt gratis att ringa och fråga!

Hakuna matata!

Skunken
0

Nej hon har inte visat någon hälta :) Nu var ju jag klnatig och glömde titta om det fanns batterier i kameran idag så bilder kommer i veckan istället. 
Ja får ta och ringa till veterinären, är ju lika bra :D

www.sweetolga.blogg.se