Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6962 ggr
elin
0

Överben?

Vad är överben för ngt ?
Är det farligt?
Hur påverkar det hästen?
Har hört att när hästen har en "knöl" på kotan = överben så har det fått en smäll där av spark etc.?

Allmänt nyfiken, soo tell me!!!

/Elin

Cilla89
0

Överben är som en bula, blir väl pålagring av brosk tror jag det är? Och kan komma i sammband med ja då t.ex spark. Tror inte det är farligt, beror givetvis på vart det isåfall sitter på hästen, min tränars häst har ett överpen i pannan, men det kan hästen leva med, inget som stör henne. Och min ponny har ett litet överben på framsidan av senbenet, är som en liten bula, det störs inte han heller utav.

Scandi
0

man kan väl också få det om hästen varit svullen en tid på benet? mackan fick d efter att han var halt för ett pat år sedan. men jag tror inte d är ngt farligt.

MinnaA
2

ett överben är en pålagring av ben som uppstår genom att benhinnan blir inflammerad pga ett slag eller pga överansträngning. kan orsaka hälta och då bör hästen vila så inflammationen får läka ut för annars kommer inte överbenet att sluta bilda ben utan fortsätter alltså att växa. på en del tävlingshästar så bränner man överbenet för att stimulera blodgenomströmningen så att den ska läka fortare. för att veta till 100 % att benhinnan lökt så kan man röntga så att man ser att benhinnan inte är luddig utan att ytan är skarp och jämn.

miiimi
0

Överben är som en bula, blir väl pålagring av brosk tror jag det är? Och kan komma i sammband med ja då t.ex spark. Tror inte det är farligt, beror givetvis på vart det isåfall sitter på hästen, min tränars häst har ett överpen i pannan, men det kan hästen leva med, inget som stör henne. Och min ponny har ett litet överben på framsidan av senbenet, är som en liten bula, det störs inte han heller utav, man kan väl också få det om hästen varit svullen en tid på benet? mackan fick d efter att han var halt för ett pat år sedan. men jag tror inte d är ngt farligt.ett överben är en pålagring av ben som uppstår genom att benhinnan blir inflammerad pga ett slag eller pga överansträngning. kan orsaka hälta och då bör hästen vila så inflammationen får läka ut för annars kommer inte överbenet att sluta bilda ben utan fortsätter alltså att växa. på en del tävlingshästar så bränner man överbenet för att stimulera blodgenomströmningen så att den ska läka fortare. för att veta till 100 % att benhinnan lökt så kan man röntga så att man ser att benhinnan inte är luddig utan att ytan är skarp och jämn.

AliceL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min ponny har 6 st nu.. :P hon är en riktig liten porslinshäst, och benen är ju inte överdrivet tjocka x)

hon har blivit halt och fått vila 1-3 månader för varje.. dt är somsagt att benet börjar producera mera ben, så det blir en knöl. ofta är det åxå varmt när det är "aktivt"..

hon har dom bara på benen, och det stör henne inte mer än att hon inte kan ha senskydd fram, bara strykkappor. Jag som har världens finaste lädersenskydd, gah.