Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4648 ggr
CelsiusT
0

Lasta i/ur

Sitter och kikar på ponnyakuten nu och dom håller på ganska mycket med lastning i och ur. Funderar nu på hur ni gör när ni lastar i/ur era hästar när ni är ensamna, alltså när ni int ehar någon med som öppnar/stänger där bak? Speciellt är frågan riktad till er som håller på med engelskridning och kanske tävlar i hoppning/dressyr (där allt är väldigt noga med säkerhet)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
0

Kör sällan min häst men han är lättlastad. Det är bara att gå in så följer han med. Urlastning däremot är lite sämre, han har rätt bråttom, han springer ut men är alltid lugn när han väl är ute. Jag gör alltid så att om han springer ut så tar jag in han i släpet direkt igen, låter han stå några sekunder och sen backar han ut snällt. Hade vi åkt oftare så hade han nog slutat springa ut men vi åker typ en gång om året..

Skynda långsamt så går det fortare.

Zaphix
0

Har alltid någon med mig när jag lastar pga. att jag inte har körkort själv..

Men jag lastar och sånt själv ändå. Jag står på utsidan av transporten och skickar in hästen så han går in själv. Lägger grimskaftet över ryggen på honom och sätter fast bommen bak. Sedan går jag runt och ger honom havre medan pappa stänger rampen. Tycker att det är lite läskigt att stänga rampen själv, men kan såklart göra det.

När jag lastar ur tar jag dock hjälp av pappa som öppnar bak medan jag står inne i transporten. Hade lika gärna kunnat göra det själv egentligen, men känns lite onödigt när jag ändå alltid har pappa till hjälp. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#1 Jag tänkte lite mer så som #2 skriver, alltså hur man öppnar och knäpper loss osv. Svårt att vara både fram och bak samtidigt så undrar hur ni löser det.

Jag har som regel att aldrig ha hästen bunden fram om det inte är stängt bakom.

Så jag lastar i antingen genom att lägga grimskaftet över ryggen och låta hästen gå på själv medan jag står på rampen. När hästen står på så stänger jag bommen och lämmen och går till sist runt och binder upp hästen inför resan.

Eller så leder jag på hela vägen fram, låter hästen stå och äta (lös) utan att binda upp den medan jag går bak (antingen utanför eller på andra sidan mellanväggen) och stänger bommen och sedan lämmen och till sist går jag fram och binder fast hästen.

När jag lastar ur så knyter jag först loss hästen och ser till att grimskaftet ligger fritt fram och bommen fram. Går sedan bak och tar ner lämmen och öppnar bommen. Antingen så drar jag i svansen så hästen får backa av själv, eller så går jag på vid sidan av (på andra sidan mellanväggen) och tar i grimskaftet och backar av hästen.

På westerntävlingar så finns inga regler om i/urlastning, så det är okej att lasta ur genom att låta hästen backa själv och sedan fånga den när den kommer ut. Men det är väl knappast okej på en engelsk tävling i typ dressyr/hoppning?

Peppe
0

jag kör ofta ensam och jag gör såhär;

Förbereder gör jag genom att öppna båda bakdörrarna i transporten. Sen leder jag in hästen som vanligt, på vänster sida (han fattar nada när man ber honom gå in själv. har haft vissa funderingar på att lära honom det men inte kommit så långt än)

Väl inne så lägger jag grimskaftet över halsen på honom, på högersidan. sen går jag ut bakåt på högersidan i transporten. då kan jag ta grimskaftet OM han skulle backa vilket han aldrig gjort. sen stänger jag bara där bak och går sen fram och knyter fast.

När jag ska lasta ur så knyter jag först loss, och lägger grimskaftet på vänster sida över halsen. går sen bak, tar ner lämmen och väntar lite för att försäkra mig om att han verkligen är avslappnad. sen "testöppnar" jag dörren lite för att utmana honom, men stänger direkt om han rör minsta muskel. han får absolut aldrig ta eget initiativ till att gå ut. när han är lugn så öppnar jag, ställer mig på vänstersidan och lyfter/drar i svansen, så backar han lugnt ur och jag tar grimskaftet.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

Våra går alltid in själva i transporten med grimskaftet över halsen. Sen stänger jag bak och går sedan in i transporten och sätter fast (om det skulle behövas)

Ut gör jag likadant men i omvänd ordning. Först lossar jag hästen, sen får den backa ut själv. Vid urlastningen brukar jag låta grimskaftet släpa så jag snabbt kan sätta foten på det om hästen plötsligt skulle (mot förmodan) vända sig om och försöka sringa iväg.

[Tovab]
0

Vera går emellanåt in av sig själv och ibland måste jag gå före. Går jag före så slänger jag grimskaftet runt halsen på henne och går bak och stänger. Hon stannar alltid kvar där jag stället henne. Sen sätter jag fast henne och stänger fram. Vid avlastning öppnar jag fram först och tar loss henne, sätter fram grimskaftet och slänger det över halsen. Sen går jag bak och öppnar och ber henne sen baka ut.

Sen kan jag ju ha nån med mig och då går jag bara in och knäpper fats henen så stänger t.ex pappa bakom. Och vid urlastning knäpper jag loss henne och bakar med henne ur och pappa öppnar bak och håller koll på hur hon backar.

Hon är väldigt lätthanterlig, vilket av dessa ovanstående vi än gör så går det lekande lätt.

Lady-lisa
0

Jag släpper in min utifrån så jag kan stänga bommen och luckan, därefter går jag in och sätter fast henne :) Hon är ju väldigt lättlastad så det går utmärkt :)

Aribigga
0

Jag skickar in James upp för luckan och stänger, sedan går jag runt och ger honom ett äpple eller dylikt. Han är shettis och åker alltid lös så han går runt under bommarna och ställer sig med näsan mot luckan så att säga. Alternativt så tar jag in honom genom den lilla dörren så slipper man hålla på med luckan.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lorita
0

Jag åker aldrig ensam med häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Offbeat
0

Jag gör som de flesta redan skrivit om jag är själv. När jag lastar går jag in framför, före hästen går sedan ut ur luckan fram utan att binda upp hästen och stänger bakom, går sedan fram igen och binder upp honom. När jag ska lasta ur binder jag upp honom och lägger grimskaftet över halsen går sedan bak och öppnar drar lite lätt i svansen och styr sedan från vänstersidan så han inte kliver jämte lämmen och tar grimskaftet så fort jag kan, alltså innan han är helt nere på marken med alla fyra. Har gjort såhär både på hopp och dressyrtävling. Fast då med träns eftersom du inte får lasta ur annars.
Rekomenderar dock ingen att åka ensam med transport och häst, har själv provat att få punka på bilen en tidig söndagsmorgon mitt i ingemansland påväg till tävling. (en BMW utan reservdäck) Som tur var löste det sig tillslut och jag kom lagom till andra klassen, men gråten var nära ett tag, svårt att få hjälp när man behöver ett däck över telefon haha!

Linnea
0

#3 Okej jag går in med honom, går in i spiltan brevid och sätter fast bommen bakom honom. Sen stänger jag lämmen och till sist sätter jag fast hästen. När jag lastar ur knäpper jag loss honom och lägger grimskaftet på halsen. Fäller lämmen och ställer mig i spiltan brevid. Tar grimskaftet och ställer mig vid bakbommen. Om han krånglar (försöker ibland trycka sig under) så väntar jag tills han står still och då släpper jag ner bommen och han går ut.

Min förra häst var helstirrig när han skulle gå ut. Jag gjorde likadant, stod bara och väntade på att han skulle sluta studsa, när han väl gjorde det fick han gå ut. Han blev "botad" från detta beteende på bara två gånger, väldigt effektivt!

WinterPrince
0

Jag åker nästan alltid själv, och det är rätt meckigt. Till att börja med är han inte klockren på att gå in, det kan ta sin lilla tid. Han vill iaf ha brett när han ska gå in, men åker sen gärna smalt.

Jag har ett väldigt långt grimskaft när jag lastar (hanterar i övrigt också) kanske 4m. När jag fått in honom i transporten så lägger jag repet framför bommen, och tar med mig änden när jag går bakåt och succesivt flyttar mellanväggen. Skulle han börja backa har jag lite mothåll från bommen för att häva en ev backning, men det gäller att vara observant. Skulle han backa ur helt så är det bara att ta repet på andra sidan mellanväggen och sen krångla sig ut. Pga den långa längden på repet kan han lätt stå utanför under tiden.

Oftast backar han inte, utan jag kan flytta mellanväggen och fästa bommen bakom honom. Fäster den andra bommen och fäller upp lämmen. Sen går jag fram och kopplar fast honom. Gardinen brukar jag vänta med att fälla ner till sist, främst för att få lite ljus i transporten medan jag är där inne och donar.

När jag lastar ur gör jag tvärtom. Sätter på det långa repet först, Fäller ner lämmen. Öppnar bommen till den andra sidan först, tar repet över mellanväggen, står längst bak i den medan jag öppnar hans bom. Öppnar inte om han försöker trycka sig bakåt. När bommen är öppen säger jag kom back, och han backar ut hyffsat lugnt.

Det är omständigt och inget jag tycker är roligt att göra. Nu på söndag har jag dock hjälp. Det ska bli skönt!

Linnea
0

Min förra häst var som sagt inte helt lätt att lasta ur men ännu svårare att lasta in.. Var tvungen att åka ensam så jag fick ju komma på nåt så jag kunde få in han. Han kom oftast fram till släpet utan större problem men han tänkte inte gå in.. Han stod bara där och glodde på en. Jag gjorde så att jag tog en longerlina och fäste den i hans grimma, la den över frambommen och gick tillbaka ut. La linan bakom hans rumpa och drog. Första gången gick han in direkt, fattade nog inte vad som hände! De följande gångerna var det lite svårare tills han till slut gav med sig och gick in utan lina.

KKajsa
0

Sitter & väntar på min nya transport som ska komma  efter påsk. Jag kommer då att åka själv 99 gånger av 100. Har därför köpt mig en 1,5 hästars med kombiramp. Blir till att skicka in, stänga bak & gå fram o sätta fast. & vid urlastning: knäppa loss, gå bak & öppna, dra lite i svansen repet över ryggen på hästen vid både i & ur lastning. Glad Tror det kommer att fungera smärtritt eftersom hon tidigare varit lätt att lasta i gamla transporten, som jag dok inte var nöjd med själv pga ranglighet & tyngd. Spännande ska det bli.

Em--ma
0

Min gamla häst var väldigt lättlastad. Gick in med hästen, gick på andra sidan mellanväggen, stängde bakbommen stängde luckan. Gick runt in genomskötardörren och knäppte fast hästen :) tvärtomnär jag lastade ur. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

mantovani
0

vi är alltid 3 när vi lastar in då min fuxtant har åsikter annars. men när man ska lasta ur brukar jag knäppa loss henne och håller i en longerlina när jag går bak till bommen, jag går på andra sidan mellanväggen. sen säger jag varsego o "drar" lite i svansen (inte hårt utan bara visar att hon kan komma) ut kommer hon lugnare än om man leder :) väljer dock att alltid ha en longerlina fäst i henne om hon skulle få försig att dra och man inte skulle hinna få tag på henne…

[Quickeman]
0

Tävlar inte och åker inte ofta alls. Åker heller inte ensam med min häst, men lastar honom själv.

Lasta i; Knäpper loss grimskaftet, håller honom i grimman och skickar in honom - stänger, går runt och binder fast honom.

Lasta ur; knyter loss honom, knäpper fast grimskaftet i grimman och lägger det över ryggen på honom. Går runt - öppnar. Säger "back" så backar han ur, och då grabbar jag tag i grimskaftet när han är halvvägs ute ungefär.

cordenia
0

Jag åker själv med min häst både på träning och tävling, när jag lastar så skickar jag in henne eller följer med halvvägs på andra sidan om mellanväggen. Går sedan ut igen och stänger bom och ramp, går runt och knäpper fast henne.

När jag lastar ut så har jag först tränast och lagt tyglarna löst så hon inte fastnar går sedan runt och fäller ner rampen tar bort bommen och flyttar mellanväggen och går in och hämtar henne.

CelsiusT
0

#18 Lagt tyglarna löst? Vad menar du?

cordenia
0

oj var lite otydlig. Knäpper upp spännet som är på mitten och låter tyglarna hänga löst