Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 7129 ggr
Brunokanin
0

Köpa häst som haft fång?

Lite intresserad av en D ponny av kallblodstyp som haft fång och behandlats för det. Den är nu besiktigad och röntgad och veterinären säger att det är fritt fram att sätta igång honom igen. Pga tidigare fång har jag möjlighet att köpa hästen till ett bra pris efter att först ha haft på foder några månader. Hästen är 10 år och hade fången för ett år sedan och det var första gången. Jag ska bara använda hästen som skogsmulle men är förstås orolig att det blir mer problem än glädje i slutänden…

Gronstedt
2

Det viktigaste är ju att du är medveten om de begränsningar som det för med sig, att den inte kan gå på bete hur som helst med mera. Att du kan erbjuda den lämplig utevistelse och sällskap utan för mycket strul, att det fungerar med fodringar i stallet där den ska stå, så att den inte får för mycket eller olämpligt foder, med mera.

Memzo
0

Håller med #1 . Skaffa dig mycket god kunskap om fång i sig självt, hur du snabbt upptäcker symptom osv. Se till att du har ett bete som kan/är anpassat för fånghästar och se till att ha en duktig hovslagare och en kunning veterinär att rådfråga Glad

Peppe
1

jag hade inte gjort det. det är köparens marknad idag så du kan antagligen hitta en minst lika fin häst som är frisk för samma peng!

Jag tycker det är onödigt att köpa sig problem från början, för det kommer tillräckligt med problem sen ändå vare sig man vill eller inte!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
4

Fång kan vilken häst som helst få, så även om du köper en frisk häst idag så kan den få fång två veckor senare. Det är inget man kan garanteras undvika.

En häst som tränas regelbundet drabbas inte lika lätt av fång och har fången inte varit för svår kan hästen vara fångfri i resten av sitt liv om den sköts väl.

sofiek90
0

Min ponny motionerades 5 eller 6 dagar i veckan och han fick ändå fång ^^

Jag skulle inte köpt en häst som haft fång innan, även om alla hästar kan få det. Det finns så många andra hästar som säljs.

MVH

Sofie

Peppe
0

Visst att alla KAN få fång, men så stor är ändå inte risken anser jag. Det är ju inte direkt så att 50 % av hästarna får fång ^^

att du bara ska ha den till skogsridning spelar ingen roll alls, det är inte träning som gör att hästen får fång. har den fånganfall kan du varken skritta i skogen eller rida grand prix!

Att ha en fånghäst innebär massor av extra arbete och försiktigthetsåtgärder, och hur noga man än så finns inga som helst garantier att hästen inte får ett anfall igen.

Bestämmer du dig ändå för att ta hästen så rekomenderar jag SANHCP och http://barfotahovar.wordpress.com/ där finns mycket bra tips för att undvika fånganfall samt hur man bäst sköter ett anfall för att hästen ska bli smärtfri så fort som möjligt.

Brunokanin
0

Av det ni skrivit så bekräftar det mina farhågor. Synd på en så fin häst men jag vill inte köpa på mig problem som jag kunnat undvika. Tack!

Aribigga
0

Vi köpte en 17 årig ponny som hade haft fång, vi hade mycket glädje av honom tills han blev 25 då vi var tvugna att ta bort honom pga just fången. Det var första anfallet han hade på alla de åren vi hade honom och det var för vi flyttade och inte hade samma möjlighet att vänja in honom på gräs som vi hade haft innan.

Åren innan vande vi in hästarna försiktigt på gräs varje år sedan gick han med på betet hela sommaren.

lurvponnyn.vimeddjur.se

niare
0

jag köpte en 17årig ponny med fång hade många härliga år med henne. dock var det mkt mer jobb det kan jag erkänna dock fick hon aldrig nått fånganfall hos mig men var noga mat motion och mat sen inget grönbete utan fodrades med hö på sommaren. vill inte ha fånghäst igen

Elshira
2

Vi har haft hand om flera fånghästar, och jag tycker personligen inte det är några problem. Även om de får en deformation av hoven under fångskedet så är det inget som inte går bort med rätt hovvård. Inte heller "roterat hovnen" är något kroniskt alls (som många/de flesta veterinärer av ändre modell i.af verkar tro) vilket vi i.af har röntkenplåtar på.

Våra fångponnyer har gått att ridas som vilken annan häst som helst, och man skippar helt enkelt kraftfodret bara!

Vi har anpassat hagarna efter hästen istället så att säga och ser till att det verkligen är minimalt med gräs. Våra hagar har väldigt lite gräs, de har samma hagar året om, det är bara bra att de trampar sönder gräset lite när det är blött i och med att det blir mindre gräs då. Flera hästar som hjälper till att hålla gräset kort, och tänka på att inte låta fånghästen beta när det varit nattfrost bara. För tillfället har vi 0.5 ha gräshage som 5 ponnyer delar på (men de skulle gärna få vara några fler kanske eller större istället). Vi har även våran ridbana (25 x 45) som extrahage när det är extra hög risk för ponnyn med fång. Vi brukar ta med den fetaste som sällskap ;)

Alla hästar kan få fång, och det är idag inte alls särskillt ovanligt även på stora hästar (enligt försäkringsbolagens kommentarer i.af).

Krasst sett ska det antingen vara så lite gräs att de knappt får i sig något (och istället får äta hö) eller så (gäller väll kanske främst för att förhindra blivande fånghästar) enbart gå på så mycket bete att gräset hinner bli så långt att det nästan blir hö av det ståendes. Det ska aldrig få bli kort och kraftigt. Det finns en anledning varför man säger att först ska hästar beta, sedan kor och sist får :) Har man inte så stora beten kan man även flytta platsen hästen får beta på med jämna mellanrum (fållor/dela in hagen) så att den del där hästen betat hinner växa upp.

Jag skulle i.af inte tacka nej till en fånghäst, bara man vet vad och hur man ska "behandla" det. Vet man också symptom och lär sig upptäcka det tidigt kan man vid ev återfall hinna behandla och ha en frisk häst (utan fångsymptom alltså) på bara någon vecka (om man inte har otur då).

Hakuna matata!

KKajsa
0

#11 Kan du beskriva symptomen du håller utkik efter. Glad

Peppe
0

#10 fördelen du har är ju att du har eget stall, du kan göra vilka justeringar du vill när du vill . står man inackorderad så har man oftast något att rätta sig efter vilket gör det svårare. speciellt om stallägaren skulle ha en annan hästsyn än du själv Glad

Elshira
0

#12 Fånghästar och hästar som lätt blir överviktiga går alldeles utmärkt tillsammans. Någon sådan brukar det ju finnas i de flesta stall som fånghästen kan gå med (eller åtminståne någon som håller normalhull). Att göra lite mindre hagar brukar väll sällan vara något problem, det brukar väll vara tvärt om…

Utöver det behandlar jag dem inget annorlunda. De behöver ingen särskilt hovvård (mer än vid akut fång med hovbensrotation, vilket bara en av de 5 jag haft fått, och då enbart på en hov mycket svagt). Att inte ge kraftfoder är sällan ett problem om man har bra hö/silage.

Det enda jag börjat med nyligen är att mata med småmaskigt hönät. De äter lika mycket som normalt (som de fick med portionsfodring), alla har stått stilla i vikt utom den som var lite väl rund - som gått ner i vikt. Det har väll kanske inte så mycket att göra med fång, men "hetsäter" de gärna så är det ett bra alternativ. Och något som gör att både normalviktiga och överviktiga (och fånghästar) kan ha fri tillgång på hö.

Man kan ju givetvis portionsfodra, men det är ju inte heller svårare än med vilken anna tjock och smal häst som helst.

#11 Det gäller att verkligen känna sin häst. De "självklara" tecknen som varma hovar (tänk på att de blir varmare när de jobbat och när de står inne osv) och digitalpuls, dvs förstorade blodkärl och att man känner pulsen på baksidan av kotan (vilket man normalt sett inte gör utom mycket svagt på ett fåtal hästar). Ta för vana att alltid känna på det när du ska lyfta upp hoven för att göra rent :)

De mindre självklara är rörelsestörningar. Fång kommer dock nästan alltid på framhovarna eller alla 4 hovar, i sällsynta fall (och då är det högst troligt belastningsfång) vilket gör att man inte dirket ser hästen nicka när den går.

Man får vara observant på om den kanske skrittar istället för travar vid in/utsläpp i hagen t.ex. Kanske verkar hästen vilja gå i gräskanten istället för på vägenn. Eller så går det bara lite allmänt saktare när du leder eller kanske rider hästen. Ömmast är en fånghäst (alltså akut fång) när de går på hårt underlag. Då belastas lamellranden efter som sulan inte når marken (varför en häst med fång ska stå mjukt).

Helt enkelt tecken på att den inte är lika pigg som vanligt, tar lugnare och kanske kortare steg. Och givetvis om den står och avlastar frambenen (men då har det redan satt igång ordentligt).

Hakuna matata!

Brunokanin
0

Om man inte kan avgränsa hagen eller helt hålla hästen ifrån bete fungerar det att ha munkorg?

KKajsa
0

#13 Tackar GladSå bra o höra andras erfarenheter oxå.

Elshira
0

#14 Det brukar fungara bra som alternativ, men man får tänka på att om hästen får av sig grimman eller betesreduceraren åker snett/går sönder så är det stor risk att hästen får fång. Den bästa sorten för att hästen inte ska kunna klia den snett t.ex är den från globus med ett hål i botten, alltså inte horseguards. Men det är ju individuellt för hästen :)

Men det är ju bättre att anpassa hagen till hästen än tvärt om.

Hakuna matata!