Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2618 ggr
Amelia88
0

Hur gör ni? HÖ

Hur gör ni som ger era hästar hö morgon,lunch,middag och kväll? Nu är det så att vi har börjat köra så i våran hage (jag hade hellre haft höbal ute än..) och de är olika storlekar på hästarna så de andra packar sina höpåsar max två kilo, någon annan 2,5kg osv, men jag ger ju mer. Och när Dponnyn (som är högst i rang) har ätit klart sitt lilla tar han ju såklart min hästs hö så han blir utan..

Hur fan gör man? Jag vill ju att min ska få i sig de antal kilo han ska ha per dag.. Utan att någon annan tar och äter upp hans..

Tusen
1

Står de i box över natten? I så fall får du g den stora givan över natten och under dagen lika mycket som de andra.

Är de ute dygnet runt blir det svårt. Det enda man kan göra då är att ha olika hagar. En liten häst kan ev ha sitt hö innanför ett hägn där den kan krypa under men som är för lågt för aatt en större häst ska kunna krypa under.

Amelia88
0

De står på box över natten. Men han får aldrig i sig 9 kg inne, han äter ganska sakta också.. Rynkar på näsan

Peppe
0

man får kompromissa helt enkelt. hos oss går allt från russ med fång - svårfödd storhäst i samma hage och det är väl inte direkt optimalt men det funkar. Russet är lägst i rang så problemet är inte så stort som det kunde vara. Vi har sådan tur att rangordningen är samma som matbehovet!

Hur som. Ger du mest med stor marginal eller handlar det inte om så mycket i slutändan? Är din häst nr 2 i rang eller lägre? om den är nr 2 kan du försöka med att du och d-ponnyägaren ger lika mycket, och mest. då kommer din häst och d-ponnyn stå sist kvar med varsin hög medan resterande hästar ätit upp sitt. hästar som är lägre i rang är egentligen "orelevanta" om man får säga så, så länge din häst inte låter andra hästar dela på hans hög eller att han blir mätt och överger den till någon annan… är den ännu lägre i rang för man försöka göra samma sak med alla hästägare som har hästar av högre rang.
Blir det helt fel, där d-ponnyn är lättfödd t ex så ägaren inte vill ge så mycket, ja då ligger det ju i den ägarens intresse att lösa problemet också där tex en hagdelning kan vara aktuellt, för den kommer ju bli tjock hur eller hur av att äta upp din hästs hö om du fortsätter lägga ut så mycket du tycker den ska ha.

Det värsta scenariot är en svårfödd häst som är lägst i rang, där små ponnyer är högst i rang. då har man kanske inget annat val än att dela flocken om man portionsfodrar.

Jag är inte för kraftfoder i onödan, men hinner inte din häst äta tillräckligt med grovfoder på ett dygn för att hålla hullet, så behövs kanske lite kraftfoder (eller lusern för all del, som är grovfoder). Det är ju det kraftfodret är till för från början Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AnnaLundin
0

Kan du ionte övertyga de andra om att ge större högivor ute i hagen och, om det behövs, minska lite på högivan inne över natten?

Här har alla fri tillgång till grovfoder, alla lika lättfödda - såväl shettisar som halvblod och fullblod. Så jag har väl inte några direkta erfarenheter att dela med mig av…

kaka1234567
0

4 fodringar är lätt de har vi .

Vi har 1 kg ine i boxen morgon och 2 ute

luns 2 kg

insläpp väljer sj

natt väljer sj

välj då  att ha mer på insläpp och natten

ta 1  kg morgon 1 kg lunch

insläpp 3

natt 4

akulle de fungera ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

Hur mycket får din häst per dag?

För om han får 9 kg totalt under en dag förstår jag att han inte orkar äta allt på natten.

För annars kan du ju ge honm lika mycket som de andra i hagen och resterande får han äta under natten. Häsar mår bra av att äta kontinuerligt och om det nu inte går att göra så på dan så brukar de fixa det genom tt äta under natten och sen så och sova ihagen på dagen. Hästar behöver inte lika mycket sömn som vi människor och kan dessutom sova ståendes både dag och natt. Glad

Amelia88
0

Det har ordnat sig nu! :)

nej han får mer än 9 kg.

sofiek90
0

Bra att det löst sig :)

I stallet där min lille står får alla samma oavsett storlek och matbehov.

MVH

Sofie