Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4396 ggr
[idastumpen]
0

Tittig på uteritter

Jag har en B-ponny på 9 år som är tittig på uteritter… Hon kollar åt alla håll och kanter samtidigt som hon går, ska hon få göra så eller ska jag räta upp henne?
TackGlad

//IdaStumpen

PS. På ridbanan rätar jag upp henne

Tusen
0

Om du jobbar henne under ritten så hon får annat att tänka på så kommer du undan problemet. Oftast gör hästar så när de vill liva upp ridturen.

En häst kan arbeta även om man rider ut.Skrattande

[idastumpen]
0

TackSkrattande

WornOut
1

Tycker dock inte du ska kalla detta för tittig.. Tittig brukar man andvända om hästar som går och letar spöken och är rädda för lite allt möjligt.
Din häst verkar snarare bara vara glad och nyfiken? :)
Om du inte jobbar henne utan t ex rider på långa tyglar, varför kan hon då inte få gå och kika på omgivningen?
Däremot om du besstämt att ni ska jobba ska hon ju koncentrera sig på dig!

[idastumpen]
0

Ja okej, lite fel uttryck kanskeSkäms

Tack för tipsen!

Elshira
1

För både hästens och min skull så brukar jag försöka vara noga med att skilja på när jag kräver något av hästen, och när jag inte gör det.

När jag kräver något av hästen under arbete ska det vaa under helt kontrollerade former.

När jag bara skrittar eller travar kan jag få lämna över ansvaret till hästen, bara hästen inte drar iväg då såklart utan fortsätter lunka på i samma takt. När hästen skrittar brukar den gärna titta på lite allt möjligt, medan den fortsätter gå och utan att hoppa till eller "fjanta" (som en "tittig" häst gör).

Ibland brukar min hingst även gärna stanna och filosofera lite. Inte stanna för att han inte vill gå, vända eller liknande. Utan stanna lugnt, titta sig lite omkring och mest verkar nöjd med att vara ute på "promenad" ungefär ^^

Hakuna matata!

Praefatio
1

#5 Jag kör på samma princip :) I mitt fall så har jag varit oerhört noga med att skilja på vila och arbete, under en uteritt så blir det förmodligen ungefär 40/70 av vila/arbete, jag jobbar alltså min häst ganska mycket under en uteritt. Det är form, skänkelvikningar, öppnor/slutor, ökningar/minskningar och liknande som gäller.

Min signal för att vilan är över är att jag tar tygeln. Jag rider aldrig på kortad tygel ute om jag inte aktivt rider hästen samtidigt, utan så fort jag bara ska åka med så är det lång tygel som gäller. Hästar gillar rutiner och det märks att min häst är väldigt nöjd med upplägget, för han vet precis vad som förväntas av honom. På lång tygel går han och lullar, kikar på omgivningarna och är väldigt nöjd, på kortare tygel är han alert, framåt och uppmärksam på vad jag gör. Effekten blir dessutom att så fort jag tar tygeln så börjar han självmant leta sig mot rätt form, vilket är en trevlig beverkning!

[idastumpen]
0

Tack allihopSkrattande

Fridaaaa
0

Aktivera hästen :) KAnske lite sidvärtesrörelser, tempoväxlingar osv .)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.