Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1929 ggr
IdaBabe
5

Chansen att ge henne en andra chans!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag tänkte berätta här lite om min och min ponnys utveckling tillsammans efter att hon blev omhändertagen av polisen i sommars 2011.
Mina föräldrar har i många år jobbat med omhändertagna hästar runt om i Sverige där dom erbjuder tillfälliga hem, jobbar och miljötränar hästarna från marken, tills dom har hittat nya hem.
(Jag vill inte ha några "onödiga" och "nedstampande" kommentarer, håll det för er själva för det är varken kul att få eller kul att läsa! :). )

I augusti 2011 anlände en ny liten D ponny till oss och jag kan säga att jag blev stört kär i henne direkt när jag såg henne och när jag fått veta om hennes tidigare liv.
Hon skakade och kunde knappt stå på benen när hon kom ur hästbussen, stackars liten..
Hon har i över 3 år stått i ett garage med lera upp till knäna, inte sett dagsljus på dessa åren, hade haft exem på stor del av kroppen utan att någon hade gjort nått för att hjälpa henne (hon var rent ut sagt isönder kliad),och hennes enda kompis hade varit en get (som tyvärr hade dött när polisen kom och skulle omhänder ta dom..), m.m.

Tiden gick, o vi arbetade med att få upp henne i vikt eftersom hon var så otroligt undernärd när hon kom till oss, vi gick långa skugsrunder och vi tränade henne på att kunna vara ensam i stallet. De första veckorna hon var hos oss höll hon på att riva hela stallet om man tex gick in till en annan häst före henne när dom skulle släppas ut på morgonen (just för att hon var livrädd att bli lämnad ensam igen), hon stod så nära hennes nya hästkompis hela tiden som hon bara kunde och som var möjligt, sprang igenom staketet när hon var ensam i hagen (även om det var andra hästar i en annan hage kloss intill hennes hage) osv. Jaa, hon fick panik bara av tanken av att kanske bli lämnad ensam utan hästkompisar igen. Man blev ledsen att se henne.

Efter att hon hade varit ute för försäljning via polisen ett bra tag utan att någon hörde av sig, så fick vi rätten att köpa henne, och sååå klart gjorde vi de! Vi har inte ångrat oss en sekund sedan dess. :)

När vi köpt henne var det dax att förbereda henne inför ridning. Hon skötte allt kanonbra tills jag satt upp på ryggen..;) det var som att rida på en tjur! Hon hoppa fram som en rodeo häst.. Ojoj säger jag bara, vilka åkturer hon gav mig! Men jag kan stolt säga att jag har inte flugit av henne en ända gång, än så länge! ;) efter ett tag kunde jag skritta fram henne utan som en rodeo häst. *Applåder*. Sen när vi hade kommit så långt tills vi skulle börja trava blev det lika mycket rodeo där, och lika mycket när vi väl var framme i galoppen. Det har fått ta sin tid att få henne att komma tillbaka till ett vanligt häst liv och det var mycket nya saker o nya intryck, allting anpassas efter hon som häst och i den takten hon trivs i.
Vi har haft veterinär och hästmassör ute hos henne som har kollat på ett otäckt ÄR/R som hon har bakom högra framben. Båda två kollade noga och undersökte (vid olika tillfälle) och båda sa samma sak, det är en del av en muskel har blivit utsliten och att det sedan inte har blivit behandlat eller omhändertaget..
Kan ta bild på det och sedan lägga upp här om någon vill se.

Tanken var att vi skulle frilägga halsen på henne då hon blev otroligt varm osv, men det slutade med en helklippning. Hennes päls var så full av smuts, dam och skit som har legat där och gosat i hennes päls i minst 3 år så vi klippte av allt så pälsen fick en ny chans att växa ut ren och fräsch. Kan även säga att klippmaskinen körde fast i hennes tjocka smutsiga päls flertal gånger och vi lyckades precis klippa henne färdig när klippmaskinen gick helt sönder pga hennes smutstjocka päls..:P

När vi hade börjat lära känna varandra både från marken och från hästryggen och hon började komma in i sitt nya liv och nya rutiner kan jag bara säga att det är den underbaraste hästen jag någonsin ridit och tagit hand om!! Hon litar 1000% på mig som ryttare och man får så mycket tillbaka av henne, det är en otrolig känsla faktiskt!
En gång när jag red henne testa jag att ha halsförlängre på henne för att se vad hon tyckte om det, tjohej ja! Där kom rode hästen in igen! She go crazy.. (Kan tillägga att den inte var inspänd alls överhuvudtaget). Halsförlängaren la vi på hyllan, och nu förra veckan, några månader senare gjorde jag ett nytt försök. Sån otrolig förändring, en helt annan häst än den rodeo hästen jag hade för ett par månader sedan.. :')
Jag känner mig jätte stolt och att allt arbete syns. Bara en sån sak som halsförlängaren, man märker av framstegen något så otroligt mycket :P

För ett par månader kunde hon inte stå i hagen eller i stallet utan en hästkompis nära sig och nu går det jätte bra! :) Hon är otroligt lätt i bakkärran, och förut sparkade hon också jätte mot folk om man gick in i boxen till henne, men det har blivit betydligt bättre. Dock är de mycket arbete kvar med denna lilla tösen, men de är bara roligt, spännande och lärorikt, för hur kul är de att ha en häst som aldrig gör någonting dumt eller tramsar sig ibland? ;)

Jag försöker att hinna med i alla fall 2 långa skrittrunder per vecka på ca 3 timmar/runda. Skritt bygger upp mycket, mycket mer än vad folk tror.

Här var lite om min lilla prinsessa med ett hjärta av guld och som ger tillbaka dubbelt så mycket än vad man själv ger henne! :) Har inte ångrat mig för 5öre att vi beslöt att själva köpa henne. Att ge denna vackra tjejen en ny chans i livet har varit en stor ära!

Jag bjuder på lite bilder på henne:)

Hoppas ni uppskattade läsningen om denna lilla underbara tjejen. :)

IdaBabe
0

Rodeo häst^^

IdaBabe
0

:)

IdaBabe
0

IdaBabe
1

Första gången hon blev riden i snön på flera år, hon sprang o hade munnen öppen nästan hela ritten… ^^

Mooniq
0

Härlig story men det är ju faan att det finns människor som inte kan sköta sina djur - eller sig själva heller för den delen. Trist att prinsessan har haft så dåliga upplevelser - men härligt att du har hittat henne och att träningen och samspelet går framåt..

kram till er båda!

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

IdaBabe
0

IdaBabe
0

IdaBabe
0

Sista bilden på lilltjejen :)

IdaBabe
0

#5 Tack så mycket! Skrattande Ja det är hemskt, kan man  inte ta hand om djuren eller erbjuda dom ett bra liv så ska man inte ha djur.. "/ Usch.. Nu har hon det bra och hon trivs super bra, och dom som gjorde så här mot henne har fått sig ett ordentligt straff som tur är :)

Mooniq
0

tidigare i mitt liv hade jag en mentalt trasig travare som blev helt underbar men som fick avlivas efter 2 år pga slitskador i frambenen. Hon var 12 år  när jag köpte henne.

Sen hade jag en härlig krigshäst som hette Tom -Polskt halvblod - en grabb som inte kunde stå still en enda sekund..när jag köpte honom hade han aldrig gått i hage -för det tog hästarnas energi…(?!?!) så när jag köpte honom så lagade vi mycket staket.. tills vi tröttnade och köpte highpower..

2 underbara djur som gav mig många skratt, mycket frustration och ett o annat blåmärke men nu - många år senare så kan jag bara skratta åt alla dråpliga minnen..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JonEwe
0

Vad bra du skriver!

Elshira
1

Härligt att höra att yttligare en häst fått det bättre! Hoppas det fortsätter att gå bra för er i samma takt! Och så fantastiskt söt liten ponny, vad är det för ras (om ni vet det)? Glad

Vi har fått omhänderta flera hästar privat (ingen polis inblandat) där ägarna hade haft stort stuteri (araber, rensasiga och väldigt fina avelsmässigt), men de båda äldre hade blivit ganska dåliga under kort tid och deras barn hade tagit över. Några år senare senare stod hästarna i enbart dynga i boxarna, och några var så smala att hasorna på bakbenen slog ihop när de gick.

Vi tog hand om 7 hästar undet något år innan några fick hitta nya ägare, vi fick behålla 3 valfria hästar som tack och betalning.

Hakuna matata!

Spiritinthesky
0

underbar historia !

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[idastumpen]
0

Vad duktiga du och dina föräldrar ärSkrattande

Lycka till i fortsättningenFlört

IdaBabe
0

Tack så jätte mycket för era fina kommentarer! :) Det värmer! Bra jobbat av er som också har hjälpt hästar med tråkig bakgrund så att dom har fått mer livsglädje och ett roligare hästliv!:) Fortsätt med de, man kan aldrig få en bättre betalning än att ge en häst en ny chans i livet & en andra chans :')

regnbågsbron
0

Stor applåd till er! Vilket bra jobb och vilken snygg häst.

Lycka till Glad

[Eleya]
0

Helt fantastisk story! Hjärtevärmande! Fantastiskt bra jobbat och hon är verkligen underbart söt! Förstår varför ni föll för varandra och varför du kämpar så med henne. Hoppas ni får mååånga år ihop!!