Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2552 ggr
idaaforsling
0

hjälp med halt

Min foderhäst vill inte göra halt. När vi då ska göra detta börjar jag med att använda kropp, säte och tänk. När han då inte lyssnar gör jag lite förhållningar i tyglarna, men då kör han fram huvudet och tar lite i bettet eller nått sånt. Huvudet kör han fram iaf. Då blir ja tvungen att dra honom i munnen för att få stopp på honom men det vill/ska jag ju inte behöva göra. Jag har haft honom i cirka två veckor och nästan enbart skrittat då han stått sex månader. Har provat traven två gånger enbart för att känna hur den känns. Första gången stack han i full galopp å ja fick kämpa en lång bit innan han stanna. Andra gången trava han på ganska lugnt men utan att stanna av mina försök, efter en bit fattade han (av sig själv) en väldigt lugn galopp, men även då utan att stanna förutom när ja tog i mycket å drog. Han är en "gammal galoppör", 10 år gammal. Tips på hur jag ska göra?

Gronstedt
0

Att göra halt för sätet är något en häst måste lära sig, och ingen häst kan göra det innan den har balans i kroppen och bär tillräckligt mycket vikt på bakbenen för att ryttarens vikthjälper ska bli tillräckligt tydliga. I synnerhet hästar som aldrig ridits med vikthjälper, utan lärt sig helt annan kommunikation, måste lära sig det innan de kan det.

En galoppör kan du inte hålla in genom att bli stark i handen - den lägger sig glatt i handen och drar på, för det är så den har lärt sig att göra (och för att alla hästar går mot tryck tills de lärt sig att gå undan för tryck). Du måste ta stora men korta förhållningar med handen OCH kroppen, som gör att hela hästen "tippar bakåt" och får vikten på bakbenen. Varje förhållning med handen måste följas av en minst lika stor eftergift, så att hästen inte kan hänga sig på och gå mot handen. Vikten och skänkeln kan dock bli kvar i "halt-läge" och du kan hela tidene använda rösthjälperna. Upprepa förhållningen med handen tills hästen stannat och vägt bakåt, så att mesta vikten ligger på bakbenen.

Träna hästens muskler så att den kan bära sig korrekt. Du kommer att kunna använda handen allt mindre och efter ett år eller tre kommer du att kunna göra halt för sätet enbart.