Probelm m. galoppen
Det börjar bli riktigt jobbigt att rida min häst nu, nästan så att jag tröttnar. I galoppen (för det mesta, problem i trav ibland också) så vill hon hela tiden springa fort, hon strävar att få försöka springa fortare och fortare. Har kämpat med detta länge nu, finns liksom inget tempo hon HÅLLER, utan helatiden försöker hon ta bettet så hon ska kunna springa på..
tips mottages hjärtligt…

Gör galoppfattning, galoppera 2-3 språng, sakta av (gör halt om det krävs för att få igenom ditt budskap). Fatta ny galopp, galoppera 2-3 språng, sakta av. osv osv osv. Samma sak i trav.
Börja med att göra halt redan i skritten var och varannat steg, ge dig inte förrän hon lyssnar ordentligt. Fungerar det inte i skritt så kommer det garanterat inte göra det i trav/galopp så börja med att kolla av så hon lyder i skritten. Gör sen halt redan innan hon hinner börja ånga på i trav/galopp. Ge ett stadigt stöd på yttertygeln.
Nästa steg sen när hon verkligen lyssnar är att förvandla halterna till halvhalter, men ha inte för bråttom.
Lycka till 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Gör halt övningar. Det skulle nog hjälpa. Fatt galopp, trav, skritt, halt. Och sen när ni har gjort halt. Så ska hon stanna där ett tag. Två- tre minuter. Om hon står stilla så länge kan ni öka. Det är en jättebra och nyttigt för både ryttare och häst att stå stilla. Jag tror hon mest har mycket energi.
Tack så mycket för era svar!
Jag kör på liknande som de över har skrivit. rider jag i paddoken så kan jag köra på galopp från halt. sedan ner till skritt och från skritt till galopp eftersom de är just galoppen jag vill träna på. kort kort kort galopp så det inte blir hon som bestämmer (:
Detta e vad jag gör och de fungerar bra (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
En häst brukar springa på lite för det är SÅ mkt lättare än att gå i samlad galopp/trav, det är ju jobbigt ;) Men jag håller med dom andra, gör många fattningar och avsaktningar :)

#5 exakt, och själva fattningen är väldigt stärkande för hästen, betydligt mer än att bara rida runt runt runt i samma tempo
så att träna såhär skapar både lydnad och styrka.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~