hur rida i form?
Hur rider man hästen för att den ska gå i form? :)
Beror väldigt mycker på hästen hur man ska göra, men generellt så förhåller (balanseriar) man för att få häsetn att lägga bak vikten och driver (engarerar) för att få den att använda bakbenen mer energiskt, och så växlar mellan dessa alltefter vad hästen behöver hjälp med för att hitta rätt.
Du rider som om du ska få hästen att gå snabbare men låter det inte gå snabbare utan samlar kraften på bakbenen så att den blir mer samlad. Då kommer formen och bärigheten från bakbenen, förklarat så lätt jag kunde ;)
Vissa kramar och rör på tyglarna alltså att tyglarna rörs och hästen sänker huvudet.. ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#3 Det är inte att gå i form ;) Även om hästen sänker huvudet betyder den inte att den jobbar i form ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo men VISSA funkar det på.. ;) Hästarna ska ju få upp ryggen. Dels för att de då ska arbeta och då blir det också ''skönare'' för ¨ryttaren.
Där jag rider nu gör vi så. Och vi har ridlärare som är väldigt utbildad och själv hållt på med just det.. ;) (vill ej låta sur eller kränkande på något vis, bara så JAG lärt mig.. )
/ Cornelia Andersson,
#5 Då har tyvärr din ridlärare lärt dig fel.
En häst ska kunna gå iform med ordentligt undertramp UTAN att man ska behöva ta hästen i munnen. En häst som "går i form" sänker automatiskt huvudet och balanserar sig med en mjukt rundad hals. I princip skall man kunna rida hästen i form utan några tyglar alls.
Kan du rida hästen i form med enbart grimma och grimskaft?
Det är en bra början annars.
Har inte provat. Det är en ridskolehäst som går med halsförlängare/gummiband. Men nu ska jag bli foder på honom och ev rida med gramantyglar istället.. :P
/ Cornelia Andersson,
#7 Nej, snälla! Inte gramantyglar!

Lär dig att rida riktigt istället. Gramantyglar gör bara att hästen böjer in huvudet mot bogen. Be att få hjälp istället av någon som kan lära dig hur man gör istället. Gramantyglar är ett sk. hjälpmedel som skall användas ytterst sällan och försiktigt. Det hjälper inte ryttaren ett dugg att lära sig rida sin häst i form.
Snälla, använd inte gramantyglarna!!!
Detta är vad jag lärt mig om gramantyglar:
"Gramantyglar bör endast användas av erfarna, duktiga ryttare och erfarna, duktiga ryttare ska inte behöva använda dem" Tycker den är klockren!
Håller med ovanstående, be någon om hjälp så lär du dig korrekt och riktigt från början. Genvägar äro senvägar som det brukar heta.
Det enda somhänder är att man tvingar in hästen på tygeln, den blir stel, det är obehagligt och du får inte en häst som jobbar i form avslappnat med schvung. Istället är risken stor för att hästen spänner sig, rör sig stötigt och inte sätter rätt muskler. Rid istället med mål att hästen själv ska ta kontakt i tygeln då den blir avslappnad, då får du en mycket mer lyhörd och trevlig häst. Det tar tid kanske, men resultatet blir desto finare :) Kontakt är ömsesidigt, graman är kommunikation åt ena hållet bara, från dig till hästen, men vad hästen har att förmedela tillbaka missas lätt (förutom det faktum att hästen spänner sig, saknar balans osv som kan förekomma).
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Oj visste inte att det hade sån effekt.. :''C.. Folk har sagt att jag hellre ska ha graman änn halsförlängare/gummiband, så jag kan ''spänna ut'' lite i taget.. Visste abslolut inte att detta var ett så stort problem O,o
/ Cornelia Andersson,
#10 Ett litet tips: Tro inte på allt vad "folk" säger. Tag hjälp av de som verkligen kan, inte de som "har hört" eller "tror" hur det skall vara.
Det kan vara svårt att veta vem man ska kunna lite på men om man kan kontakta en utbildad instruktör. Finns listor på olika tränare på nätet. Det finns säkert någon i din närhet.
#5 Men en häst får inte upp ryggen bara för att den kröker fint på nacken/hals. Det lär många ridskolor ut fel tyvärr
Och använd inte gramantyglar! Lär dig rida den i form naturligt eller ha gummiband lite lätt (som lite extra hjälp).

men ibland är det faktiskt så att viss inverkan med tyglarna krävs. men det är ju sådant man vet när man sitter på hästen och känner vad som behöver balanseras upp 
t ex min häst biter ibland tag i vänstersidan i munnen i vänster varv pga spänningar i kroppen, jag kan då hjälpa honom loss genom att röra lite lätt på bettet för att påminna honom om hans låsning.
många hästar som aldrig ridits i form tidigare har låsningar och spänningar lite här och där som man kan behöva hjälpa hästen loss med, det tar emot för mycket i kroppen för att hästen själv ska "våga" börja gå över ryggen och då får man som ryttare visa vägen. ofta krävs det även andra former av behandlingar, t ex massage osv.
Ju oftare hästen går rätt, desto lättare blir det för den.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
När man får en häst Är dr inte bara att röra på bettet eller inte alls man ska låta hästen hitta stödet och balansen själv . För det du fot lära dig att få hästen att GÅ På TYGELN vilket inne bär att hästen just går på Tygeln inget undertramp ingen rygg som höjeraig utan en häst som böjer på halsen alltså går på tygel . Gå i form är för mig hur hästen ser ut just idag hästen har alltid en slags form och betyder inte alltid att den böjer nacken o arbete med backen höjer ryggen. De är så vi dressyr ryttare oftast tänker inte alla men dem allra flesta . Vi tränar från grund och botten med att lösglra hästen och få de lugn och fin i båda sidorna .Tränaren säger inte idag lär vi oss rida i form utan de kommer naturligt . Man ska hälst inte lära barnen att form inte i början och istellet säga titta se där känner du att den höjer på ryggen ? Ja säger ryttaren och ridlärare säger där går den jätte fint . De handlar inte om hur hästen gör det handlar om att skynda långsamt . En häst kanske inte har mysklerna att bära sig på detta sättet och därför bara böjer på nacken. Så det är mycket man bör tänka på inann man tänker på detta med form. Till gramman tygeln den hjälper inte alls , leder till en spänd och ångerfull häst inget bra ovanstående förklara väldigt bra . Och jag är en erfaren dressyr ryttare jag tar aldrig hjälp av någon slags hjälptygelm. Inte ens marginal gasten det i Min mening inte riktigt är en hjälp tygel eller hjälp utan en hjälpande utrustning som hjälper hästen . Men hur jag tänker angående det är en annan historia .
Gramanen kan ha sin plats som "säkerhetsbälte" på en häst som tenderar att resa sig och den kan användas under sjukträning av en ryggskadad häst, om man vet vad man gör. Men att rida med den till vardags är jag klart skeptisk till! Den låser och hindrar mycket mer än den hjälper! Gummiband är i alla fall elastiska och uppmuntrar snarare än tvingar.
Halsförlängare är ett utmärkt redskap som hjälper ridskolehästar att inte gå i alltför felaktig form när de går med ryttare som inte vet vad de gör. Alla kan inte rida när de börjar och det är meningslöst att sitta och skrika åt nybörjarna att lära sig rida i stället för att använda hjälpmedel! Målet är naturligtvis att inte behöva halsförlängaren, men det tar ett tag att komma dit. När det sedan är dags att ta av den är den nästan som att börja om igen och lära nytt när man börjar med inverkansridning.
#3: Sådär lärde jag mig att rida för 100 år sedan, ungefär. Då trodde både instruktörer och elever att om man tjafsar med bettet mot lanerna så att nacken kröks och nosen kommer i eller bakom lod så är allting frid och fröjd. Jag trodde och hoppades att alla ridskolor numer lärde ut att formen kommer bakifrån, genom att man rider hästen fram till handen - inte genom att man bromsar nosen … Hästen behöver visserligen stöd av handen, i synnerhet om den inte är tillräckligt stark och skolad i sig själv, men formen kommer från bakdelens energi.
Ok tack allihopa. Men då kan jag väll göra så att jag fortsätter med gummiband FAST lösare??
/ Cornelia Andersson,
Det finns ingen hjälptygel som får en häst att "gå i form", eller söka sig "framåt, neråt" (däremot neråt, bakåt, och varför lära hästen att tänka bakåt?).
Rider och utbildar man en häst rätt behöver man inte ta i tygeln en endaste gång för att den ska arbeta korrekt. Visst, det går fortare och ser för en del snyggare ut med en häst som knäpper av i nacken för tygeln, men hur hälsosamt är det för hästen i längden? Hellre då låta det ta tid och låta hästen bygga sig stark i den takt den behöver. En häst kan och bör arbeta korrekt från start men enbart till den grad den orkar, och i början kommer det att innebära en lång, låg form, som är långt ifrån den höga form som ses på dressyrbanan i svåra klasser.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Denna häst är ju en ridskolehäst och van vid detta. Så det är väll bättre att jag avvänjer sakta..??
/ Cornelia Andersson,
Cornelia Gör hästen några dumheter utan den?
#17: "Det finns ingen hjälptygel som får en häst att "gå i form", eller söka sig "framåt, neråt" (däremot neråt, bakåt, och varför lära hästen att tänka bakåt?)". Men det finns ett hjälpmedel som hindrar hästen att tänka uppåt. Det kallas halsförlängare. Det används för att förhindra hästar att titta på stjärnorna under oskickliga ryttare.
"Rider och utbildar man en häst rätt behöver man inte ta i tygeln en endaste gång för att den ska arbeta korrekt." Det är just det - när man börjar på ridskola rider man inte korrekt. Och de flesta är inte färdigutbildade från början. Men du kanske är en av dem som alltid rider perfekt utan att någonsin ha behövt lära varken dig eller hästen någonting?
#19: Och om man inte rider bra då? Du kanske också tycker att ingen ska få rida på ridskola?
#18: Att ta av halsförlängaren blir på sätt och vis att börja om, för både dig och hästen. Känslan i din hand och i hästens mun kommer att bli annorlunda och ni kommer att behöva lära er att kommunicera med varandra på ett nytt sätt. Rid kortare pass för en bra instruktör utan halsförlängaren, så att både du och hästen lär er att hitta rätt utan den. Om hästen alltid gått med den kan den behöva ganska mycket arbete för att orka röra sig korrekt utan den.
Prata gärna med din instruktör om detta - när du kan rida hästen så att halsförlängaren hänger slak hela tiden så kan du ta av den utan att behöva sakna den så mycket.
21. Ta de lugna man kan inte påverka deT som händer på en ridskola men om man har valmöjligheten så låt bli helt äcklet . Sen så skrev jag om man rider bra eller tränar för en bra tränare ska det stå . Nä jag anser igentlgen inte att ridskolor borde finnas har man inte Dåråd att ha egen häst så har man inte det inga konstigheter. Men de med att rida o inte ridskola på ridskola hör inte till Ämnet . De jag prata om va hjälptygel .
#16 det låter mycket klockare ;) Lycka till!
www.sweetolga.blogg.se
#20 Jag vet inte faktiskt, har ridit honom en gång tidigare utan halsförlängare.. Då ville han inte ner med huvudet riktigt, men jag tror inte att han skenar iväg direkt..
/ Cornelia Andersson,
#24 Om hästen inte vill ner med huvudet när man tar av halsförlängaren så innebär ju det att man mot hästens vilja får hästen att sänka huvudet när man använder halsförlängaren. En häst som är van att gå i form gillar det för den inser att det är bekvämt och är då lätt att få dit, inget som man måste tvinga eller kämpa sig till. Alltså tvingar halsförlängaren bara ner huvudet och hjälper inte hästen till någon form där den är bekväm med att gå.
Medarbetare på westernridning.ifokus
"Men det finns ett hjälpmedel som hindrar hästen att tänka uppåt. Det kallas halsförlängare. Det används för att förhindra hästar att titta på stjärnorna under oskickliga ryttare." Det är onödigt att utgå ifrån att jag inte vet vad ämnet handlar om, då kan du väl lika gärna ignorera min kommentar :-)
Även en sk halsförlängare ger hästen en signal neråt, bakåt… dvs den fungerar i grund och botten likadant som de flesta andra hjälptyglar (undantaget grästygel o martingal) - trycker ner nacken och drar in munnen mot bringan.
Går hästen och "tittar på stjärnorna" bör den väl ändå inte ridas av nybörjare? En ridskolehäst bör kunna gå någorlunda ordentligt även om ryttaren inte kan ge den rätt signaler än, och att dölja problemet genom att slänga på en hjälptygel är knappast hållbart i längden, då hästen inte arbetar ett dugg bättre för att man hindrar den från att ta upp huvudet.
"Det är just det - när man börjar på ridskola rider man inte korrekt. Och de flesta är inte färdigutbildade från början. Men du kanske är en av dem som alltid rider perfekt utan att någonsin ha behövt lära varken dig eller hästen någonting?" Ursäkta?

#26 Hur tror du att alla ridskolor i världen ska hitta hästar som "går någorlunda ordentligt även om ryttaren inte kan ge den rätt signaler" ? SJÄLVKLART eftersträvar ridskolor att ha hästar som kan ridas av alla, men jag tror inte att det är riktigt så enkelt?
Vad händer med hästen som ridskolan köpt in, som faktiskt kan gå någorlunda ordentligt med en okunnig ryttare, en månad senare?
#27: Det finns många hästar som inte går och "tittar på stjärnorna" bara för att deras ryttare inte säger åt dem att inte göra det… Kan hästen inte ens skritta och trava kravlöst med en nybörjare i sadeln utan att gå och spänna sig med huvudet uppe i vädret så passar den inte för uppgiften, eller hur? En hjälptygel gör ingenting för hästen, det ser bara bättre ut och ryttaren kan glatt ägna sig åt att åka häst - på en häst som travar på i en inte ett dugg bättre form. Fast det beror ju på vad man prioriterar, och hästens arbetsform är väl inte nödvändigtvis prio 1 på en ridskola. Så visst förstår jag att det är en mycket enklare, snabbare och billigare lösning för ridskolan (en gummisnodd kostar ju inte mycket och resultat ses omedelbart), vad jag menar är att det sker på hästens bekostnad och det anser jag inte att är försvarbart.
Nog med OT, tråden handlade om hur man rider en häst i form, inte motsatsen…
Klokt sagt #28
www.sweetolga.blogg.se
Jag har lärt mig att man drar i den tygeln som är mot mittet. Den drar man tills man ser hästens öga. Alltså huvdet ska stå lite så att den tittar in mot mitten.
#30 Ja, men det är bara att ställa hästen, det är inte "rätt form" som innebär att hästen bär sig (trampar under sig med bakbenen, lyfter ruggen och lägger bak vikten). När jag jobbar på volt så "pingar" jag lite lätt i innertygeln så hästen ställer sig inåt (tittar lite in mot mitten så jag ser hästens öga), därefter så jobbar jag på med innerskänkel och driver hästen så den jobbar med inre bakben och sätter ner det under sig för då kommer även höjning av ryggen och med lite förhållning (med sittsen) och drivning så flyttas vikten bak. Detta gör jag ofta med hellång tygel, dock så lägger det mer ansvar hos hästen men iom att mitt mål är att hästen ska kunna gå i form på lös tygel så vill jag lägga det ansvaret på hästen med en gång.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#30 Men då ställer sig hästen bara. Har inget med att gå i form. Det gör den även rakställd och på rakt spår :)