Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1999 ggr
Gaiezza
0

Otrolig Tittig..

Jag rider en f.d travare som är så sjukt tittig så det inte går att förklara..

Letar efter spöken, blir "Rädd" för saker hon har sett ca 1000000 ggr.

Hon blir rädd för minsta trassel, och som sagt går och letar efter saker som hon kan bli rädd för, Som tex att vi lunkar på i skogen och så ser som en sten, hon går fram och nosar och så plötsligt kan det vara JÄTTE LÄSKIGT!

Hur gör jag för att få bort detta?

Bacon, svaret är bacon. 

Linnea
1

Kan vara överskottenergi. Då är det bara att rida lite mer/hårdare så hon får ur sig det där.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gaiezza
0

Det tror jag nog inte, Jag rider henne ca 3, 4, 5 dagar i veckan och då är det hårda pass nästan varje gång… :/

Bacon, svaret är bacon. 

WornOut
0

Tror som #1 att det kan vara överskottsenergi. Hur mycket mat får hon?

Annars kan det helt enkelt vara så att hon är töntig för mycket och då är det ju viktigt med tillitsträning och ledaarskapsövningar så att hon även fast hon är rädd litar på dig när du säger att det inte är farligt. Även mycket miljöträning.. Försök utsätta henne för ALLT så att hon blir van vid det mesta :)

[idastumpen]
0

Miljöträning. Träna i paddocken eller ridhuset med presseningar, parasoll, musik och allt möjlig, värt ett försök åtminstonde=D

Tusen
0

Många travare tränas ju med bomull i öronen. Har du testat det? Det kan göra dem lugnare.

examynia
0

hade samma problem med min häst när jag fick hem honom.. han vågade inte gå över bommar på marken å blev rädd för allt i skogen.. men nu har jag tränat honom som de anra säger.. miljtrning.. har utsatt han för läskiga saker i paddocken osv.. å ute i skogen å går fram till allt möjligt å visst hoppar han till men då är de bara att gå fram igen.. har funkat toppen för mig..

så nu har han travat ör upphöjda bommar med ryttare och utan, de var inte lönt när jag fick hemhonom i höstas..

har även börjat med att skramla å prassla å hoppa runt onom som en tok.. å han blir bara duktigare å duktigare..

Ava Adore
0

I mitt stall finns en f.d travare, ett sto, hon funkar otroligt mycket bättre med bomull + huva. Fast då lindrar man ju bara symtomen, viktigast att komma tillrätta med problemet. Miljöträning och åter miljöträning. Viktigt att du själv utstrålar säkerhet, att du inte också börjar leta farliga saker, och om du känner att hon börjar spänna sig fortsätter vara lugn. Antingen gå fram till det läskiga eller målmedvetet ta henne förbi det utan att göra nåt väsen av det. Inte börja undvika vissa saker eller rida omvägar bara för det känns lugnast så.

Tusen
0

#7 Visst skall hästar miljötränas men ett varmblod som tävlat i många år har fullt upp med att bara lyfta på fötterna och få en ridhästs liv och den kan därmed ibland bli lugnare om de får fortsätta med något som den känner sig trygg med. Att ha bomull i öronen är knappast skadligt och gör absolut inte ont på hästen eller begränsar den på något vis. Så det är väll inte hela världen om hästen får lite bomull i öronen om den är van vid det och därmed känner sig trygg.

Gaiezza
0

Jo, hon är van vid bomull men jag försöker ta mindre och mindre varje gång, så hon vänjes sig låååångsamt med alla "LÄSKIGA" ljud ;)

Har inte ridit henne så värst länge men hon börjar lita på mig mer och mer! :)

Bacon, svaret är bacon. 

Tusen
1

#9 Då har du ju själv svaret. Glad Tänk på att vissa aldrig vänjer sig vid att ridas utan bomull, även om man tränar i flera år mot det.

JonEwe
0

Testa lite Horse Manship (stavning). Och testa mest det som hon är rädd. Tex om hon är rädd för dörar. Gå igenom en dörr flera gånger. Det skulle jag göra. Men ha tålamod. Det kan ta lång tid.

Ava Adore
0

#8, nej det är absolut inte farligt, men det verkade som att TS ville kunna få bort det tittiga, tolkade det som att hon ville kunna rida ut med en häst som inte MÅSTE ha bomull :)