Torra hovar
Smörja eller inte smörja?! Hur gör ni?

Jag frågade min hovslagare vilket jag skulle gör då jag fått höra olika, och han sa att man någongång ibland kan smörja dem men att man inte ska ta för vana att göra det. Men att man skulle använda sig av hovfett med vegetabilik olja.
Det e vad jag fått höra
Ja det är just lite olika åsikter om detta. Det är därför jag undrar. Jag själv fick rådet att fukta hoven och sen smörja med olja eller fett en gång i veckan, inte mer.kanske det är det som är resultatet av att hästen har finare hovar nu. Men man vet ju inte ändå, det kan ju vara andra faktorer som spelar in. Kul att höra andras erfarenheter och råd i detta. För när jag fick min stora häst hade han hovar som såg ut som träbitar, torra och spruckna. Numera är dom blanka och mer hållbara.

Men då har du säkert hittat det sätt just den hästen behöver…. kan inte detta vara lite individuellt också? Många säger ju att man kan jämföra hästens hovar med våra naglar…. och vi har ju olika starka och sköra naglar….bara en tanke…
Bara inte min häst tar efter mig och blir nagelbitare!
Jo det är nog individuellt,, Jag tror egentligen det har en stor del med hovslagaren också att göra. Min häst var inte heller i så gott skick i övrigt när jag fick han. Men smörjan har nog gjort sitt till.

Ja det tror jag med att hovslagaren är en mkt viktigt bit där…. skönt att du fick ordning på hovarna…

Jag använder alltid hovfett på sommaren,
målar på lite efter jag har ridit..

När Maraboy kom hade han torra hovar och en spricka i hoven och jag fick tipset att massera in helosan i kronranden varje dag/efter ridning och det har verkligen hjälpt! Han har jättefina hovar och i den den nya "utväxten" har sprickan helt bort, snart syns den inte alls.

Vanlig matolja eller fodertran kombinerat med vanligt "hovbad" så ofta man kan om de torra sommarmånaderna är också att rekomendera.
Mvh Linda
Att smörja hovar med fett varje dag kan i stället torka ut hovarna. Hovar skall smörjas när de är fuktiga för att hålla kvar fukten i hoven.

Matolja ger samma effekt som dagg i morgongräs har studier visat

#8 - det där med helsosan ska jag tipsa min kompis om. Hennes häst har en spricka över hela hoven som de inte får bort. Hovslagaren har stiftat och gjort allt för att försöka stoppa den men inte lyckats.
Kan ju vara värt att prova.

Jag använde under sommaren och på hösten (lera torkar oxå ut hovarna) tofflor i tjock filt på min hästs alla hovar.
Man blötlägger dom och sätter dit dom dryp blöta och låter hästen ha dom på sig under natten. Ska man blöta hovarna så räcker det inte med att man sprutar vatten med slangen på dom för då får man snällt stå i flera timmar om det ska hjälpa.
Vi hade ett halvblod i stallet med världens sämsta hovar, han fick Biotin tillskott och dom smorde och höll på men inget hjälpte….hovarna sprack i alla fall. Jag rekomenderade dom att köpa sånna tofflor och det hjälpte perfekt.
Tofflorna finns att köpa i travsportbutiker, jag köpte mina på Solvalla. Dom är rätt dyra (när jag köpte kostade dom ca 300/par) och säljs i par bara….jag köpte mina för runt 8 år sedan och dom fungerar fortfarande.
Rekomenderas starkt !
Oljor och fetter kan om man inte gör det rätt snarare torka ut hovarna då det stänger ute den naturliga fukten dom kan få från box och hage.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.