Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3248 ggr
Brunokanin
0

Häst, heltid, småbarn...

Jag har hittat mina drömmars stallplats. Ligger gångavstånd från där jag bor och jag passerar där 2 ggr/dagligen till från jobbet. Jag funderar på att ta häst på heltidsfoder för ev. senare köp. En skogsmullehäst/promenadhäst.

Dock avråder alla mig från detta då jag har 2 småbarn och heltidsjobb. De säger att det är en omöjlig ekvation.

Men jag behöver aldrig lämna barnen på dagis och bara hämta dem ca 2-3 ggr/v efter jobbet. Jag jobbar dagtid 7-16.30. Är ledig alla kvällar då min man är hemma. Jag går ändå förbi stallet varje dag till/från jobbet och även om jag inte hinner rida dagligen så hinner jag mocka och fixa varje dag och rida ca 3-4 ggr/v. Jag är ledig alla kvällar och har möjlighet till barnvakt ofta då jag har pensionerade föräldrar som gärna har barnen. Jag behöver inte sköta in/utsläpp och fodring vardagar då det ingår i hyran. Helger går på schema.

Gronstedt
2

Prova! Hyr en häst eller ta den på foder under en fast tid, 6 månader eller 1 år, så att du ser ett slut på det om det inte fungerar.

Wcob
1

Det där lät väldigt enkelt - jag skulle inte tvivla en sekund på att skaffa en häst/foderhäst med de förutsättningarna! Skrattande

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Uss
1

Men det är ju DU som ska ha hästen, inte "alla" andra… Det är ditt val, dina prioriteringar hur du ska använda din tid. Har du möjligthet och vill, varför ska andra ha synpunkter på det?

Sedan kan det ju ändra sig fort, gamla föräldrar kan bli FÖR gamla eller värre, men "hellre lyss till den sträng som sprang än att aldrig spänna en båge" (dvs LEV ditt liv!)

Och stallet är en underbar plats för småbarnsföräldrar - du måste vara fokuserad på hästen, du är här och nu och det får ta den tid det tar. Det blir som en egen bubbla och skänker oerhörd avkoppling, i bilen hem (promenaden för dig då) kommer du att märka att stressen kommer tillbaka och pulsen ökar.

Zahara
0

Jag har 2 egna i eget stall, sköter allt ut in Mockning hämtar foder fixar staket och jobbar och har små barn. Inga problem alls, det enda som blivit lidande är tv tiden och den kan jag leva utan :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

CelsiusT
0

Har du en man/sambo/kille som ställer upp på dig så skulle jag satsat direkt! Räkna med att det tar tid, det gör det, mest för att man vill spendera massa tid där men även för att det är mkt som ska fixas. Se till att din man faktiskt ställer upp på att ta barnen så att du har den tiden det behövs.

Går det kanske till och med att byta/köpa till tjänser i stallet så är det ju toppen. Blir det tungt så fixa en medryttare, dom är guld värda!

Sedan kostar det pengar med häst, mkt pengar, mkt mer än man från början tror. Så se över ekonomin så det finns utrymme för en häst.

Är du osäker så kanske du kan börja med att ha medryttarhäst först en tid? Men alla pengar, allt slit, all tid man lägger ner får man tillbaka många gånger om av att ha häst!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Brunokanin
0

#5 Ja man kan betala till sig även mockning vid förhinder Glad. In/utsläpp och fodring ingår i hyran.

Jag är medryttare nu. Men den hästen står på andra sidan stan och en bra bit åt fel håll. Rider den en gång i veckan. När jag åker därifrån är jag helt salig och lever på den energin jag fått resten av veckan. Men det räcker inte vill mer. En förutsättning för att det ska funka är att ha hästen just i detta stall eftersom jag närheten gör att jag får tiden. Kan cykla dit på 5 min.

Både jag och min man har fast jobb. Dock delar han inte mitt djurintresse. Han ställer upp vad gäller tiden. Tror han är mer negativ till det ekonomiska även om vi har råd.

Tusen
0

Jag tror det är lättare när barna är små än när de blir äldre. Då ska (?) man nämligen ställa upp på alla barnens aktiviteter. Jag vet hur det är. Hade så mycket runt omkring mig då barnen var mellan 10 - 18 år att jag gick in i den berömda väggen.

Så passa på nu. Sen kommer du garanterat inte att hinna. Flört (Om du inte har en underbar man som ställer upp på barnens aktiviteter då)

Skunken
0

INGENTING ÄR OMÖJLIGT!! Det är inte så att det inte existerar hästägare som har barn, det finns massor av dem :D 
Mottot som jag lever efter: Tid är inget man får, tid är något man tar sig! (och jag kommer alltid ta mig tid för hästar, annars tynar jag tyvärr bort och det blir ju tråkigt för mina framtida barn :S)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Brunokanin
0

Nu har jag insett att ja faktiskt har tid, viljan och orken MEN min man sätter sig på tvären och menar på att det är för dyr hobby Skrikandes. Grejen är att vi har råd även om vi inte "skiter pengar" precis. Hanmenar att vi kan lägga den summa pengar som en häst skulle kosta på renovering av huset och annat som gynnar hela familjen istället. I och för sig klokt och riktigt men JAG VILL HA EGEN HÄST!!!!! Han kontrar med om han får skaffa en motorcykel som kostar 3000 kr i månaden bara för att det är kul liksom….njae säger jag då…suck.

Catta-
0

#9 Men om du köper DIN egen häst för DINA pengar behöver han väl inte lägga sig i? ;) Har ni delad ekonomi blir de lite svårare kanske men jag skulle inte låta min partner hindra mig :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Skunken
0

#9 usch vad tråkigt :( Men det gäller ju att prioritera, behöver huset repareras så kanske man ska fixa det först och sedan skaffa en häst, eller tvärt om.

vi (jag och sambon) prioriterar hästarna först, i alla lägen, just för att han vet att de betyder allt för mig. Men vi bor ju inte i hus häller, vilket vi inte gör eftersom sparpengarna ska gå till en ny häst istället för handpenning. Hus skffar vi om ca fem år ist har vi sagt, just för att jag ska kunna hålla på mycket med ridning och förhoppningsvis kan jag komma in på flyinge om ett par år! :D Jag har tur minsann ;)

Frågade sambon nu bara för att se vad han exakt svarade på frågan "du tycker inte det är dumt att jag håller på med hästar, det är ju så dyrt" och så här blev svaret: "Det är väl skitsamma om det är dyrt, vad ska du göra annars, knyppla eller??" Han säger också att han aldrig kommer be mig sluta med hästar, så länge han har mig så räcker det med mat och toapapper också :D

Men det är ju väldigt olika hur folk ställer sig i prioriteringsfrågan, spec då de inte själva håller på med det och brinner för det. Sambon prioriterar kanske int ejust hästarna men han älskar att se mig lycklig och det är jag när jag är i stallet :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[Tovab]
0

Tycker du borde satsa!

Tusen
1

#9 Säj ja till makens motbud. Min man kontrade med att han skulle börja spela golf eftersom hästen tog så mycket tid. Okej sa jag. Han spelade den sommaren och sen inget mer. Han insåg att han egentligen inte varken hade intresset eller tiden att lägga ner på golf. ..och jag fick ha kvar in häst.Skrattande

Gronstedt
0

Nog har maken lika rätt som du - kan du leka med hästar så kan han leka med motorcyklar. Hoj är lika mycket en livsstil och ett livsbehov som häst. Så det ser ut som om ni har mycket jämkning att göra, om ni inte ska ta båda och vänta med husreparationerna. Och ungarna får väl hänga med i stall och garage - det är bara nyttigt för dem.

CelsiusT
0

#9 Jag skaffade häst innan jag skaffade sambo, inser nu hur otroligt praktiskt det var. Han ser ju att jag behöver mina hästar och att vill han vara med mig så får han se till att prioritera mina hästar.

Min sambo har motorcykel och bilar som intresse och visst går det ju en del pengar på sånt, men inte några 3000:-/mån. Så låt honom skaffa sin motorcykel om han vill (vad gör det liksom?). Den kostar när han använder den, så kostnaden går att reglera.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Brunokanin
0

#13 Jag kan tyvärr inte säga "ja" till min makes motorcykel för då blir det väl tajt ekonomiskt. Men det är bara tomma hot från hans sida även om han rätt i sak.

Han vill att jag ska ta körkort och jag har planerat in en intensivkurs. Detta kostar en hel del. Senast igår säger han att jag får välja mellan häst och körkort. Jag vill hellre ha häst än körkort (stallet ligger ju så nära att jag inte behöver det för den delen), men det förnuftiga är att ta körkort eftersom det är praktiskt när vi har barn och jobb om båda har. SUCK! Så jäkla surt att behöva vara klok och förståndig och inte bara förverkliga sina drömmar!!!

Gronstedt
1

#16: Visst är det surt att behöva vara vuxen och ta ansvar för sin situation. Allting gratis utan motprestation - det skulle jag vilja ha!

Det inte mer än rimligt att han inte säger JA till dina hästplaner, de skulle ju göra det lika tajt ekonomiskt. Och det är inte mer än rimligt att du väljer mellan körkort och häst, om inte pengarna räcker till båda. Du kanske kan tjäna extra pengar på något sätt, som du inte lägger in er gemensamma budget?

Catta-
0

#16 Du kanske kan skaffa foderhäst? Eller hjälpa någon att rida sin häst i stallet du tänkt ha din framtida häst i.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Brunokanin
0

#17 Ja det är jäkligt surt att behöva vara vuxen och ta ansvar för sin situation! Det suger rejält när man som jag lätt leds av känslor, impuls och passion för saker Oskyldig.

Saken är att jag är redan medryttare och har det ganska bra så. Men jag vill ha en EGEN pålle, som är MIN där jag har inflytande och ett sånt där band som man bara får till sina egna djur. Det räcker liksom inte med att "bara" vara medryttare och få rida ibland. Men, var sak har sin tid…. Jag antar att jag får vänta in rätt tillfälle i livet. Kanske sedan i ett lite billigare stall, äldre barn osv.

Brunokanin
0

Tack alla för fina och kloka ord förresten! Glad

[idastumpen]
0

Håller absolut med #1 #2 och #3, önskar dig verkligen lycka till hoppas de går bra (De tror ja)Skrattande