Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1145 ggr
idaaforsling
0

stretchövningar, bakben.

Jag har märkt att min foderhäst är stel i bakbenen och har tänkt börja stretcha honom lite, men då det var många år sedan jag senast gjorde detta kommer jag inte ihåg några övningar. Jag har haft hästen i två veckor och han har innan dess stått i 6 månader så ja går tagit det väldigt lugnt, har endast ridit 4 gånger och skrittat för hand en gång. Han är ett fullblod på 10 år. Har för mig att han tävlat fram till han va ungefär 6 år. Tack på förhand :)

CelsiusT
0

Ta tag om ballarna och dra benet framåt. I början lär du få hålla benet nära marken, men efter hand så kommer det längre fram och då högre upp. Se till att hästen slappnar av.

Dra benet rakt bakåt. Se till att hästen slappnar av. Spänner sig hästen så sänk benet.

Strecha efter träning när musklerna är varma, aldrig strecha kalla muskler.

Medarbetare på westernridning.ifokus

idaaforsling
0

Tack! :)

Gronstedt
0

När hästen och du är mer vana kan du göra fler övningar.

* Kroka din arm under hasleden och lyft bakbenets övre del uppåt-bakåt. SE UPP! Du är i perfekt läge för en spark! Gör inte detta om du inte litar absolut på hästen och om inte hästen är avspänd. Se alltid till att det finns gott om plats bakom dig, så att du inte komma i kläm om hästen kickar till.

* Ta om hoven och lyft den rakt upp, så bakbenet viks ihop (som vid ett böjprov men inte lika långt). Dra försiktigt utåt i hov och has. SE UPP! Du är i perfekt läge för en spark! Gör inte detta om du inte litar absolut på hästen och om inte hästen är avspänd. Se alltid till att det finns gott om plats bakom dig, så att du inte komma i kläm om hästen kickar till.

* Gör samma framåtstretchning som #1 beskriver, men lyft hoven från motsatta sidan, så att du drar bakbenet framåt mot andra sidans framben. Hoven ska inte komma längre i sidled än till hästens mittlinje.