Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 8446 ggr
Blandsaft
0

Behöver lite hjälp tack :)

Hej jag är ny här och har ridit i 1 år. det är jätteskojigt men jag undrar lite saker som  jag hoppas få hjälp med tack :)

1. Om man ska rida lätt i trav och sitta på rätt sittben så ska man ju kolla på ett ben och när det är framme ska man stå men vilket ben ska man titta på? Det innåt ridbanan eller det utåt ridbanan?

2. När man gör en skänkelvigning är det väl det yttre benet man ska skänkla med och den inre tygeln man ska dra i? Kan nån förklara lite hur man gör en skänkelvigning?

3. Hur får jag hästen att gå i form på rätt sätt?

Hoppas nån kan svara :)

/Blandsaft

Wiizy
2

Rider du inte för någon ridlärare? Eller någon hästkunnig runt dig?

Enligt mig är det sånt man ska lära sig av en instruktör/lärare eller annan kunnig. Och eftersom du skriver mest som om du har egen häst så…

Men jag kan inte frågorna iaf. eller jo, men inte svaren.

//Wizy

Muszimba
0

1. Inner framben är för mig rätt sittben.

2.Skänkelvikning till höger = hästen böjs på rätt sätt mot vänster, "viks" runt vänster ben(ditt innerben) som ligger lite bakom normala platsen, höger ben ligger på sin normala plats för att sluta på bästa sätt om hästen, höger tygel ger en lätt fingervisning om vart man är på väg(ledande tygeltag), hästen ska vara rak i kroppen även om den går i skänkelvikning, därav den lätta böjdheten i innertygel och allt annat. skänkelvikning till vänster göres likadant som till höger fast tvärtom=höger sida är inner när vänster är ytter.

3.Få en häst i rätt form är alltid individuellt. Men rid gärna med förhållningar på innertygel, bra stöd på yttertygel och bra omslutning med benen. börja i skritt med att rida på lagom stor volt, så hästen är ställd innåt med ditt innerben lite bakom normal plats för att få den runt det samtidigt som du håller emot med ytterbenet på sin normala plats, stöd på yttertygel, lätt ledande tygeltag mot din höft som du tar förhållningar med mycket lätt.

Förhållningar är samma sak som att "ta och ge", alltså ta lätt, lätt mot din höft och sedan direkt släpper efter lika mycket som du tagit mot dig.

Blandsaft
0

#2 Tacktack :)

Blandsaft
0

Om man gör en framdelsvändning i tex. höger varv, är det ytterbenet man ska använda?

Muszimba
0

Framdelsvändning i höger varv, då är det höger innerben(ditt) som ligger lite bakom normala platsen och flyttas för vänster som är ytterbenet. Det är som med skänkelvikningen fast hästen ska stampa på stället med sitt innre bakben och flytta runt de andra. Vid samma sak i vänster är det tvärt om.

Bakdelsvändning håller man sitt innerben på samma ställe och flyttar ytterbenet lite bakåt för att flytta bakdelen på samma sätt som vid framdelsvändning.

The-Photo
0

Jag Gör som Muszimba säger ung så kör så ;)

Blandsaft
0

Så jag ska skänkla med innerbenet?

Muszimba
0

Inte skänkla hårt och stora drag, utan mjukt 8och nästan osynligt för en åskådare) med innerbenet vid framdelsvändning eller bakdelsvändningen. Den ska ligga emot för att förhindra att hästan flaxar iväg med hela kroppen. tänk att du själv står på alla fyra och ska vända på rumpan, vill du då att någon ska skänkla dig då i magen med innerbenet? Man håller om och trycker precis som när du trycker med handen på hästen när du står själv vid sidan av den.

Vid skänkelvikning så "gnuggar" man med båda underskänklarna(dina undetrben under knäna). Prova på dig själv i sidorna med att klämma med armarna hängande neråt(precis som benen är längs med hästmagen) mjukt och hårt så känner du skillnaden på hur jag menar. Eller klämma med händerna runt midjan som då klämmer runt midjan med fingrarna.

nannan
0

Jag tycker det är lättare om man säger sitta ner på ytter fram, det brukar vara lättare att tänka så, just för att balansera upp hästen.

Skänkelvikning är det den nya innerskänkeln du flyttar för, och den nya ytterskänkeln du driver framåt med. Bättre att börja med en rak häst, och efter hand ska hästen vara ställd i nacken ifrån rörelseriktningen. Hästen ska vara rak i kroppen, endast lätt ställd i nacken! Var noga med att hela hästen är rak innan du börjar flytta, och att hästen är riktad mot kortsidan, även bakdelen, så att hästen hinner med.

Dela gärna upp sidoförflyttningen med förhållning, sidoförande och mothållande, så att hästen inte bara försvinner för att komma undan.

En tråd om hur man gör finns redan, sök i forum på skänkelvikning.

Växla gärna genom att rida rakt fram för att bibehålla framåtbjudningen. Lycka till!

Mangis
0

Troll?

fridak
0

#10 jag tror inte det…

[idastumpen]
0

Du ska sitta ner på yttre frambenet. Lycka till med din ridning=D //IdaStumpen

Ava Adore
4

tråden är bara snart 4 år gammal, förhoppningsvis har hon hittat rätt sittben nu ;)