Täckesätare
Har funderat lite på det här med täckesätare i stall med flera hästägare. Det kan ju bli väldigt dyrt om ens täcken hela tiden blir uppätna så man måste köpa nya. Ofta är det ju den "snälla" hästens täcken som blir uppätna och det kan ju kännas orättvist att behöva lägga massa pengar på att köpa nya täcken när det inte är ens egna häst som har sönder dom. Samtidigt kan det vara svårt att säga att den andra hästägaren ska betala.
Så som jag hade det i förra stallet så kunde jag inte flytta min häst till annan hage och min hästs hagkompis bet min häst hela tiden vilket gjorde att när hon hade täcke på sig så gick täcket snabbt sönder (1-3 dagar höll det) och det blev småhål överallt så det inte höll tätt och såg väldigt chaskigt ut. Som tur är har jag nu bara mina egna hästar på gården och ingen av dom äter på den ändra =)
Hur gör ni som har "täckesätare", antingen att er häst äter täcken eller att er häst är utsatta för en sådan hagkompis? Hur löser ni situationen?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har inte haft det problemet med min häst, men i stallet där hon stod är det ett stort problem. Det som haft bäst effekt är att låta täckesätaren (ofta en ung valack) gå med en rejält mycket ranghögre häst, som säger till den att lägga av. Men det är förstås inte alltid möjligt.
Det finns en spray att köpa, finns nog på alla hästaffärer. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. Hadde problem med en av våra hästar som boktavligen talat käkade upp nattlindorna hon hadde på sig, sprayade med denna och tvi vad det smakade äckligt sa hon. Hon har aldrig käkat lindor sen dess 
Vi har en hage med fyra ungvallacker och deras täcken går åt ganska bra. Det blir dock bättre med antibitspray, samt att de lagar de små hålen som blir.
Deras täcken går ju sönder för att de leker med varandra och den med mest söndrigt täcke har sagt att det är värt att köpa täcken bara för att de har det så roligt i hagen. Själv känner jag att om man inte vill riskera sin hästs täcke så får hästen gå själv då.
Själv så har jag offrat min shetlandsponnys vackra man just för att de ska få leka. Finns säkert antibit man kan ha i manen också men jag har inte hittat något än (har inte letat överdrivet heller.)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#3 Okej, men då är alla med på det iaf. Har ni möjlighet att låta en häst gå själv om någon en dag skulle vilja ha sina täcken hela?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 Nja, vi kan ju dela av hagen och det finns en annan liten hage men den måste göras iordning först.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag hade problem med det i det föra stallet, men där var det ingen lek utan att ledarhästen skulle hävda sig hela tiden. Jag köpte antibit och smorde in (inte spray utan kräm) och fick inga mer hål efter det :)