Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3456 ggr
CelsiusT
0

Hålväggar

Min 4-åring har hålväggar i 3 hovar. Det jag gör idag är att rensa ut och se till att kanterna på hålväggarna ser ut så att det inte kilar sig frast mer skit, tvättar av med kopparsulfat och när det torkat så sprayar jag på blåspray. Han har en hålvägg som är djup, ca 1cm, och den kom jag på nu att rensa ur ordentligt, hälla i väteperoxid och när det torkat spraya i blåspray och när det gått in fylla igen hålet med sol-beck (stavning?) -en slags trög tjära-

Jag ger honom även mineraler som innehåller kieselgur och har beställt hem kieselgur forte. Visst är det väl koppar och kieselgur som man brukar sätta in som åtgärd på hålväggar? Eller är det något annat man brukar ge?

Någon som har fler eller andra tips på vad jag kan göra?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Salander
0

Min häst har haft mycket problem med hålväggar. Jag har varit noga med att rensa bort all skit i hovarna dagligen sen har jag sprayat på sjöbogårdens spray mot strålröta på undersidan av hoven. Har även använt deras hovolja utanpå hoven. (jag köper dessa produkter på ÖB) Hålväggarna har jag alltid låtit va "öppna" inte stoppat in nått, de mår bäst av att frisk luft kan komma in, täpper man igen trivs bakterierna bättre. Hon har inte haft en enda hålvägg sen jag började med detta och min hovslagare tycker att hennes hovkvalité blivit mycket bättre. I foderväg får hon brännässlor och nypon som båda innehåller vitaminer/ämnen som sägs va bra mot hovar. Det här är något som funkar för min häst iaf :)

CelsiusT
0

#1 "stoppar igen" gör jag för att när hästen går i en lerig hage så kommer det inte till någon luft till hålväggen som bara har öppning neråt. Det som istället kommer till är bakterier och fukt. Vad jag då gör är att göra rent mekaniskt (gräva ut med hovkrats och söm), sedan göra rent kemikaliskt (väteperoxid), lägga på ett ämne som motverkar svamp (blåspray) och tillsist täcka hålet så inte fukt och bakterier kommer in (solbeck som jag fått från hovslagaren).

Vad skulle det hjälpa att ha olja på utsidan av hoven?

Min hovslagare säger att man kan ha i honung också som ska motverka bakterietillväxten. Men känner mig inte helt bekväm med det. Tjäran (solbeck) är bra mot både bakterier och väta.

Salander
0

Att just hovoljan hjälper mot hålväggarna sa jag inte, men jag har använt den i kombination med hovsprayen mot hålväggarna och hästen har fått mycket fina och hållbara hovar efter att jag börjat använda denna kombination. Kanske spelar hovoljan in, kanske inte, det är svårt att veta, men min hästs hovar i övrigt mår bra av den oljan därför skrev jag med det.

Gronstedt
0

Jag skulle säga Ge probiotika! Många hovproblem beror på eller i alla fall förvärras av att hästen inte tillgodgör sig allt som finns i fodret korrekt.

WornOut
0

Har inte någon erfarenhet av hålväggar alls.. Men fick lite funderingar ang. stoppa igen hålet eller inte osv…

Tror ni inte det kan vara en ide att lägga hovbandage i en lerig hage tex. Istället för att stoppa i tillexempel bommul i hålet så kan man ju kanske bandagera runt hela hoven?  Blir ju mer luftigt i själva hålväggen men kommer på samma gång inte in något skit..

CelsiusT
0

#4 Just det pbobiotika. Jag ger ibland Harmoni som är en form av foderjäst som ska gynna tamens bakteriekultur. Ska kanske börja med det igen. Vilken probiotika-källa tycker du är bäst för häst?

#5 Fast fukt och bakterier går igenom bomull och bandage och dessa stänger inne så det blir varmt och fuktigt vilket gör att bakterierna och svamparna växer och frodas. Så jag skulle inte varken stoppa bomull i hålet eller lägga bandage runt, speciellt inte sedan släppa hästen i en lerig hage för då blir ju bandaget utsatt direkt för fuktgenomträngning. Men solbeck/tjära stänger ute både fukt och bakterier, därför har jag valt detta.

WornOut
0

Självkart! Tänkte inte så lågnt!

Gronstedt
0

#6: Ska försöka komma ihåg att kolla vad det hette som jag hade Glad.

CelsiusT
0

#8 Ja gärna =)

Gronstedt
0

#9: Profeed Maxflow hette det - finns på http://www.profeedshop.se. Det finns ju massor av varianter, men detta hade hyfsat pris och var i lätthanterlig form.

En kolikhäst jag känner äter det dagligen sedan ett par år och han har gått från känningar flera gånger i månaden till kanske någon gång varannan månad, och har inte behövt veterinärbehandling på länge.

CelsiusT
0

#10 Ja det var faktiskt billigt. Står att man ska ge 10-20g om dagen och 2kg kostar 280:- och det lär räcka i flera månader, typ upp till ett halvår beroende på hur mkt man ger. Stämmer det eller har jag räknat/förståt fel?

Gronstedt
0

#10: Jo, det är drygt. Som jag fattat det (men jag kan ju ha fel Skäms) beror det på att detta är fibrer och sockerarter som stimulerar tarmens egna goda mikroorganismer. Fibrerna har klarar sig bättre genom magsäcken och ut i tarmen. Om man ger bakterier (som i Dofilus och sådant) så är det inte många som överlever magsaften och kommer dit där de gör nytta.

CelsiusT
0

#12 Okej. Kanske ska testa.