Stretcha
Har en fråga till er som rider .
Stretchar ni eran häst?
Hur ofta & varför?
Jag vågar inte stretcha min häst då jag är rädd att jag ska skada den ifall jag gör fel.. :s
Godisstrecha om du är rädd för att göra något fel, använd godis för att få hästen att böja nacken efters sin sida genom att locka. Eller mellan frambenen osv :) Det finns också bra böcker på biblioteket om du vill läsa på innan.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
#0 jag är som du lite rädd för att strecha.. iaf benen.. men jag gör iaf som #1 säger med nacken.. skulle villja strecha benen med men vet inte riktigt hur jag ska göra.. eller jag vet nog egentligen men vågar inte riktigt..
Jag brukar ''godisstretcha'' men har aldrig vågat pröva med benen, det är ju så lätt någonting går fel
jag stretchar allid efter varje träningspass + masserar med arnika
jag strechar med alltid med min polle efter man har ridit, men om man bara har ridit ut en skrittrunda elr ngt sånt så gör jag inte det, för då har inte hans muskler riktigt värms upp :]
Hur har ni lärt er att stretcha då?
Och varför ska man stretcha? :)
jag har läst massa böcker och sånt, filmer m.m (: google is my friend too! ;)
Strecha är ju bra för hästens muskler, de blir vigare, det minskar att en muskel låser sig och hästen blir inte så stel. sök på google så står det ännu mer! :D
Det är också ett bra sätt för att kunna"känna" på hästen, hur den är i kroppen, om man känner att den är stelare i något ben eller i en sida mer än vanligt, muskelförändringar osv!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

jag har varit dålig på att stretcha hästen sista tiden, vilket är dumt eftersom effekten är jättestor på honom.
Jag lärde mig av min IR-terapeut
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
http://hasthoppning.ifokus.se/articles/4d712e8bb9cb46221d044acb-stretcha-efter-ett-hart-ridpass
hittade denna.. så nu ska jag bärja stretcha=)
Sannolikheten att man ska kunna göra hästen illa med att dra den i benen är marginell - de har så kraftiga muskler att det är praktiskt taget omöjligt! I benens rörelseriktning kan man sträcka så långt som hästen är med på, i sidled ska man vara försiktig eftersom man inte vill att ligament och senor ska bli längre på det hållet.
Däremot finns det risk att man gör sig eller hästen för att den försöker komma loss eller man tappar ett ben och hästen faller ned på knä eller liknande. Så ta det lugnt, försök aldrig dra längre än hästen är med på och se noga till att inte ha fingrarna under bärranden om ni står på hårt underlag!
Enklaste övningen, med minsta risken, är bakhoven framåt. Dra bara bakhoven framåt, ungefär 1 dm över marken, så långt som hästen är med på utan att spänna sig. När det går bättre drar man längre fram (då kommer förstås hoven högre). Det viktiga är att hästens låter benet vara rakt och avspänt hela vägen. Om den spänner sig eller böjer benet så går man tillbaka en bit och kan eventuellt röra hoven i små cirklar för att uppmuntra den att slappna av. Denna övning tar på hamstringmusklerna och ländryggen, och de är ju aldrig fel att mjuka upp
.
Jag strechar inte alltid, men lite då och då, när jag kommer ihåg och när jag hinner/känner att jag har ork och tid. Jag har lärt mig från lite olika håll, bla ET, veterinärer, kiropraktorn och annat kunnigt folk.
Jag strechar benen framåt och bakåt runt om. Ryggen, nacken/halsen och nacken/atlas (leden mellan huvud och hals).
Nu när min häst var skadad och påverkad så att hon inte kunde få fram ena frambenet så fick jag strecha bara det benet för att få igång rörelsen på det igen. Fungerade jättebra och effektivt.
I övrigt så strechar jag av samma orsaker som jag strechar mig själv; inte få like mkt träningsverk och att musklerna inte ska dra ihop sig efter träningen då dom lätt blir stela om man inte strechar ut dom. Sedan lär man känna hästens kropp väldigt bra och håller koll på hur den mår.
Medarbetare på westernridning.ifokus