Konstigt kliande..
För ca två veckor sedan stod jag och kollade på pållarna i hagen en stund och det märktes tydligt att min ena var väldigt besvärad av något..?
Han gick efter en av dom andra hela tiden och försökte skrubba sig mot honom.
Tog in honom från hagen en stund senare och då är det väldigt tydligt att han är irriterad av något på hakan/underläppen på ena sidan.
Han nickar och skakar med huvudet hela tiden och försökte så fort han fick chansen klia sig mot mig eller något annat. Red även på honom denna dagen, och ridpasset blev förstört på grund av att han ville stanna och klia och gick och ruskade på huvudet.
Dagen efter var detta borta, men nu igår när jag plockade in honom från hagen var det samma visa igen..
Har försökt kolla i munnen, under hakan och överallt efter sår eller liknande, men hittar inget.
Har ni några ideér om vad det kan handla om?
Ohyra brukar ju inte sitta där men man ska aldrig säga aldrig. Det troligaste är väll något tandproblem. Det kan ju ha bkivit en spricka i en tand (behöver inte komma av våld) eller så kanske en tand sitter löst. Kolla om han verkar mer besvärad när han äter?
Hakuna matata!

Min första tanke var älgfluga( eller vad de nu heter). Både hästen & hunden blir som tokiga när de får dom på sig & de är INTE lätta att hitta.
#2 hatar dessa j*vla odjur…
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#1 Har också funderat lite på tänderna.. Känns inget kul :/
Dock äter han som vanligt och vad jag kunnat se hittils så syns det inget på tänderna iaf..
#2 Vi har inte fått några älgflugor i år än vad jag ahr märkt! Och även om vi skulle det så har han ju ingen direkt päls på underläppen som dom kan gömma sig i plus att det känns sjuuuukt osannolikt att han skulle få två älglfugor på samma ställe med två veckors mellanrum?!
Kan det vara så att han fått en allergisk rekation mot något? Kolla genom hagen och se om där är någon växt eller liknande som han kanske reagerar på.

Dom går fortfarande kvar i vinterhagen som är helt plan med bara gräs utan några andra växter:P