Värsta avramling?
Hur gick eran värsta avramlig till? Bilder/videos?
Har ramlat av på hinderstöd/bommar några gånger vilket gjorde lite ont ^^ Men den värsta måste nog ha varit när jag och en häst, på gymnasiet jag gick på, gick omkull i ett dike :P Vi klarade oss båda utan skador men det var väldigt läskit. Trodde jag skulle bryta bena av mig :P Jag och syrran var ute och red när det kom en cyklist som stannade och ville att vi skulle gå förbi(jag hade helst velat att han hade gått förbi oss, men de ville han inte..) Då blev Jack rädd och backade ner i ett dike och snubbla omkull och jag rulla av typ. Men det värsta var väl endå att cyklisten inte ens frågade om det gick bra! Han sa bara typ "Blev han lite rädd eller?" Ehhhh. Nej? Varför tror du de…. xD
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
haha va mycket idioter det finns!
Jag åkte av min häst för första gången härom veckan. Red barbacka i paddocken och satt och dagdrömmde när det kom ut en tjej med hund ur skogen precis brevid. Naturligtvis skulle hästen hoppa åt sidan då så jag gled av, och det var ju ingen fara, men sen skulle han hålla på och snurra och trampa runt. Jag var inte tillräckligt snabb undan och lyckades bli trampad rätt i ansiktet och bröt näsan. Inte det trevligaste jag vart med om, och jag tror jag skrämde upp de andra i stallet då jag hade blod och grus i hela ansiktet. Men det hade ju kunnat gå mycket värre.
Annars har jag klarat mig ganska bra som tur är. :)
Jag har aldrig lyckats göra en "taskig" avramling någon gång. Jag har varit med om att hästen halkat omkull två gånger men jag var snabb ut med benen båda gånger så jag hamnade ståendes över hästen.
Antar att efter 20 år på hästryggen har jag lärt mig hur man ramlar av på bästa sätt, men givetvis har jag aldrig råkat ut fåt någon direkt olycka heller :)
Jag har brutit båda armarna, spräckt läppen och krossat näsbenet… Men den värsta skadan jag fått med hästar är blånagel. xD
Hakuna matata!
min värsta var nog när jag skulle rida i paddocken med min dåvarande foderhäst som jaginte haft alltför länge.. i paddocken stod massa saker typ hinder å stöd å tunnor å sockerbitar å grejer.. han var inte rädd för nåt å de gick bra,, men sen skulle vi trava.. å skulel trava mellan två saker.. ett hinder med bom å allt uppe å sen ett olje fat på andra sidan.. jag ville åt ena hållet.. men vi missuppfattade varandra så han svängde av åt "fel" håll (var ju förstås jag som gav fel vikthjälp men de kände jag ju inte då) å jag trillar av åt de hållet jag tyckte vi skulle. de va bara de att jag landade rätt uppepå de rättuppstående oljefatet å fick ett blåmärke som sg ut som en halvmånde på skinkan:P jätte snyggt.. men har trillat av många gånger., senast så var de galopp i skogen å hästen hoppar åt sidan.. kändes som i slow motion men jag gled snyggt av där:P å han gick iväg lugnt å sansat hemåt. vända sig om å glodde på mig några gånger bara för att kolla om jag var med:P hehe
#1: Ouch! 
---
Gick omkull med min foderhäst på provridningen faktiskt (lyckat eller vad..?). En ren olyckshändelse, fick trots allt bli fodervärd, haha.. (Hästen kom inte till skada)
Hajade liksom till. Såg suddigt. Gick och ledde en häst, reagerade på att sadeln var gräsfläckad. Paniken kom krypande. Hade jag gått omkull med hästen? Min kompis gick bredvid mig och såg frågande på mig när jag stannat. En kvinna gjorde detsamma. Jag kände igen henne från ett foto, samma sak med hästen. Det var hästen jag skulle och provrida. Men inte var ju det idag?
En stund senare satt vi inne i stallägarens hus och jag var gråtfärdig, förstod ingenting. Ställde tydligen samma frågor om och om igen. Efter en stund gick vi ut, jag hälsade och klappade på hästen som jag för stunden inte kom ihåg… så småning om blev jag medveten om allt omkring mig och mindes var vi var osv. Det var inte förrän vi stannade och åt på hemvägen som jag märkte hur ont jag hade i sidan, huvudet och armen och att mina ridkläder hade gräsfläckar och lera på sig.
Min mamma tvingade med mig till hvc när jag kom hem på kvällen och där konstaterades hjärnskakning, åkte hem mot läkarens rekommendation och så var det bra med det :p Minns inte omkullridningen dock, och endast delar av timmen efter det.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Har gjort en hel del dykningar från shettis, men den värsta var nog när vi skulle hoppa. Jag ramlade av pga ett oväntat litet skutt och hästen kände väl att hon lika gärna kunde springa över mig när hon ändå höll på. Inget allvarligt mer än att hon gav mig ett rejält stort blåmärke på benet och kunde inte gå på några dagar.
Sen gick vi även omkull i ett dike en gång också, en tjej som var med ute och red fick en övertaggad häst och hade inte mycket kontroll vilket gjorde att jag och shettisen blev knuffade till kanten och gick då omkull. Ingen skada skedd på varken mig eller ponnyn utan jag var uppe på benen och försökte hinna ikapp ponnyn som sprang iväg i full fart.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
åkt av många gånger på alla dess möjliga sett några gånger har de gjort jätteont och fått stora blåmärken och de. blivit inkastad i ett träd-bröt nyckelbenet gjorde dock inte ont värre var färden hem på guppig väg XD men hatar att trilla av de gör ofta så himla ont
jag har inte lyckats ramlat av och ner på backen med kroppen mer än en gång då jag red ridskole ponny och hade tagit upp stigbyglarna. satans stark ponny som blev så otroligt tung i bettet så när vi kom i en kurva i fulla traven så glev jag av haha (: annars så har man ju trillat och landat på benen även framför sadeln ett antalgånger över taskiga hinder (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Flög av då vi red lite gymkhana.
Hästen började småbocka och jag flög framåt, gjorde en volt i luften och landade på nacken och armen rakt i backen framför hästen som inte riktigt hann vara med och råkade kliva mig på ryggen.
Usch vad ont jag hade, men fick skippa gympan i en hel månad iaf!!
Annars har jag flugit av i full fart med armen rakt på räcket i paddocken.
Ett under att jag aldrig brutit något i hela mitt liv ,när jag tänker efter……
En gång när jag red kompisens häst utan huvudlag så blev hästen sur på en annan häst och började sparka och bocka. Hade jag haft sporrar (den hästen rids enbart med sporrar) så har jag nog kunnat säga till hsäten och fått honom att sluta, men nu hade jag kjol, inga sporrar, inga tyglar så efter ett par varv så åkte jag av. Slog mig dock inte så farligt, lite öm i rumpan efteråt.
En annan gång så red jag en kompis arab som var helgalen. Den stack med mig och gjorde tvärvändningar och då åkte jag av efter ett tag. Där landade jag dock på grus så fick lite skrapsår på händerna, men inget alvarligt.
Min ena häst som jag har nu stog i nästan ett halvår på boxvila (ibland sjukhage i storlek med box) så hon tappade allt vad muskler heter. När vi började komma igång så promenerade jag med henne i lite mer än 2 månader och sedan sa veterinären äntligen att jag fick rida lite försiktigt. Vi tog en kort skrittur och planen var att rida halva vägen och leda halva. När vi kommit bara en liten bit på skogsvägen så halkar hästen och då hon inte är musklad ordentligt så gick hon omkull - med mig på ryggen. Slog axeln i ett träd men annars ingen fara. Dock väldigt obehagligt att sitta på hästen när hon bara välter plötsligt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det värsta var het klart i maj 2011. Jag och dåvarande medryttarhästen skuttade över lite bommar på ribanan, på kanske 20 cm. Egentligen ville inte mamma att jag skulle "hoppa" när jag var i stallet själv, men jag lyckades övertala henne om att få börja lite själv eftersom att hon var på väg. Det var ett misstag, såklart.
Det enda jag minns är att jag tappade kontrollen på honom, han rusade rakt över bommen och slog omkull. Jag gjorde en volt över och landade på huvudet och axeln. Fick hjärnskakning och hela kroppen gjorde ont i en vecka efteråt, men jag hade riktigt tur ändå. Utan väst så hade jag garanterat brutit revben, och jag vågar inte tänka på vad som hade hänt utan hjälm…. Hästen skadade sig också, fick ett ordentligt jack i nosryggen och blev lite halt.
Två månader senare så var jag på ridläger, galopperade på en stor volt med lägerhästen som snubblade i sanden och flög omkull på sidan. Jag hamnade under. Som tur var så reste sig hästen upp ganska fort, och jag kom undan med ett ben som ömmade, hjärnskakning och ont i nacken. Det värsta med denna gång var dock att jag blev tvingad att åka hem från ridlägret… :p

Min värsta avramling (även den enda jag blivit skadad vid) var när jag var och provred min ena häst. Skulle hoppa och tyvärr blev det missförstånd mellan mig och hästen + en otrolig otur! Jag sa till henne att gå av på hindret, hon ville ta ett galoppsprång till och det slutade med någonstans mittemellan! Hon lyckades "snubbla" på den översta bommen och vi voltade. Jag kastades som tur var av frammåt i språnget så fick inte hästen på mig.
Roya fick ett stort skrapsår i pannan/över ögat som fick sys och jag fick sitta på akuten halva nattten med en skadad axel. Men värre än så blev det som tur inte! :) peppar peppar ta i trä
Jag har en film på detta, dock inte på den här datorn.. Men ska se om jag kan lägga in den en annan dag :)
Har varit med om många avramlingar, men enda gången jag gjort illa mig är när jag flög av på en grusväg och skrapade upp undersidan av hakan/halsen, har fult ärr kvar :( Annars så har jag ramlat av och suttit fast i stigbygeln, som tur var stod hästen still
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Första gången jag red Bobby fick han för sig att skena ut i djupsnön, sedan lyckades vi hamna på ett skoterspår så han gick omkull och jag for över huvudet, men tack vare snön så skadade jag inte mig och inte Bobby heller!
Har ramlat av honom 6 ggr på fyra år, väldigt lite med tanke på att han är knasig :)
/Lova
Ny blogg!

Själv har jag varit med om 2-3 hemska. Men 1 av de svider i lite i hjärtat, mådde såå dåligt efteråt trots att det är det som har lyft upp mig till där jag är nu. Kan berätta om alla tre lite kortfattat :).
Den första var när jag red ut med ridskolan jag red på. Flockledaren blev rädd och stack och min häst stack efter. Tror jag var 10 år och hade 0 balans. Flög av och fastnade i stigbygeln (fråga mig inte varför den hästen inte hade säkerhetsstigbyglar!) och släpades efter en bit innan hela stiglädret trillade av. Akuten lite senare och en liten flisa i foten var avbruten, inte värre än så :)
Den som SVIDER var när jag och två tjejer till red ut på kvällen. Allt gick jättebra och vi red långt utan problem men när vi ska trava tillbaka så börjar min egna lilla pålle fjanta sig och kommer en bra bit efter. Det slutar med att hon sticker, skrämmer hästarna framför som skrämmer henne igen. Hon hoppar ut i åkern, PANG så slår jag huvudet i marken och svimmar innan jag släpas efter en bit. REGÄL hjärnskakning men sen den dagen så tog jag tag i ridningen ordentligt efter vinterns skrittrundor med lite trav.
Den som hände senast var på ridskolan. Red unghäst och alla skulle galoppera tillsammans och den HETASTE hästen och hästen JAG red började tävla, bocka, göra luftsprång och hästen jag red blev helt stum för mina hjälper, blockerade helt! Kullerbyta över huvudet, tappade andan i 20 sekunder och sen kunde jag knappt röra mig, det tog några minuter innan jag kunde andas som vanligt igen. Spräckte troligtvis några revben :S
Ja det var de hemskaste avramlingarna jag varit med om men skadar mig nästan ALLTID mer eller mindre när jag trillat av ;)
Bunnyheart, http://finanora.blogg.se <-- min hästblogg :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
jag skulle inte ha skrivit i den här tråden haha flög av idag när jag sken galoppera på en grusväg. tappa stigbygeln pga långa läder och glev av medans jag hängde runt halsen och kände frambenen slå mig. hästen fortsatte galoppera medans jag hängde där och trilla tillslut. aj aj,. häsen galoppera på hela bilväden rusningstrafik ända till stallet där stall personal tick tag i henne aj aj nu efter 12 timmar har jag fått årets blåmärke! hela ena sidan av rumpan är gul och skrubbsår!
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Trots mina 300 avramlingar efter alla år på tävlingsbanan samt med alla ungponnyer och tillridningshästar så har jag faktiskt klarat mig otroligt bra! det värsta var nog vid 8 års ålder när jag stukade min arm ;)
Dock lyckades jag och min alldeles för pigga c-ponny hålla ett allt för högt tempo förbi en vägbom i vintras. denna gick rakt in i smalbenet och gav mig ett 3 cm djupt och 4 cm långt jack som fick sys med 8 stygn.. igenom både ridbyxor och termoridstövlar. Haha jag som blivit så bortskämd då jag aldrig skadat mig blev ju helt förkrossad över detta.. nu håller jag mig borta från vägbommar!
Isa Aronsson
www.stallequino.se