Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 1346 ggr
Anna-hfg
2012-03-20 20:02
0

Stallplatsproblem

Undrar om det är jag och min häst som är knäppa. Varenda stall jag har varit inhyrda i har haft klagomål på min hät på något sätt, Hon har sparkat, bitit, blivit beskylld för att inte vara "hästig" nog (alltså ingen social kompetens vilket är märkligt för hon har alltid gått med andra hästar) med mera. Hon beskrivs för mig som mer eller mindre terroiserande.

Min häst är en surpotta och ja, hon är tuff mot andra hästar men det är mest om de är i närheten av hennes mat eller hö. Men när jag sett henne i hagen så går hon lugnt och stilla och äter. Det är inga problem att hantera henne, hon är supersnäll på det viset.

Hon är väldigt "beskyddande" när det gäller sin mat.

Just nu orkar jag inte höra mer om henne, för jag blir så ledsen över detta. Alltid höra om saker hon gjort. Flera säger till mig att göra mig av med henne (fånghäst) men jag har haft henne sedan hon föddes.

Helst av allt hade jag velat ha henne själv men att hitta ett litet hus med tillhörande stall som har en vettig hyra är svårt. Och kuska runt i olika stall har jag tröttnat rejält på.

Jag har gått med på att sätta henne ensam i en hage. problemet är att det är ingen ström på där och en det vet hon för en ponny rymde att antal gånger och drog med henne. nu är jag rädd hon går rätt igenom och springer ut och blir påkörd. Men det är väl att välja mellan det och höra att hon sparkat ihjäl ponnyn.

Jag är så förtivlad över detta.

Skunken
2012-03-20 20:18
0

Varför inte bara koppla in ett batteri så att det blir ström…

Har du hört det från flera kanske det är dags att ta problemen på allvar även om det är jobbigt. Med största sannolikhet är det inget folk hittar på för att vara elaka utan för att de är rädda om sina älsklingar precis som du är med din ;) Visst älskar du din häst men tänk dig om situationen var annorlunda och du kände att det var din häst som blev utsatt. Tror det är viktigt att man försöker förstå för även om det är sant så ändrar det ju ingenting om hur du känner för hästen och vad ni har tillsammans och det är huvudsaken.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Skunken
2012-03-20 20:24
0

Kan tillägga också att man får försöka vara objektiv vilket är svårt då man tittar på sin egen häst, det är lätt att missa att även ens egen häst har mindre bra sidor :) Det är ofta utomstående som märker av dem först innan man själv får upp ögonen för det:D Hoppas att det blir bättre snart iaf :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund