Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2979 ggr
Kassy
2012-03-17 18:35
0

Försäkring

Har googlat runt lite om hästförsäkring men på Agrias sida står det bara att man ska fylla i ett formulär så blir man uppringd, skulle vilja läsa på nätet om vad dom har att erbjuda istället för att bli uppringd. Någon av er som har agria häst försäkring?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

kallander
2012-03-17 19:48
1

De anpassar ju försäkringen till dig och dina behov så då är det lättare att prata med någon på försäkringsbolaget. Jag har agria till min kille och det har funkat hur bra som helst. Han har vart skadad hela vintern med massa vet.besök som följd och allt har fixats utan att jag behövt tänka på det.

Kassy
2012-03-17 19:53
0

# 1 Jo men jag vill bara veta hur mycket det kostar, vill inte täckna försäkring innan jag skaffat häst

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

kallander
2012-03-17 20:02
0

ja men det beror ju på vad du vill ha. Det kan ingå många olika saker och så kan du sätta veterinärvården till olika belopp, eller vad du får ut om du behöver slakta den, om den har någon restriktion m.m.. ring och kolla, det är nog tyvärr det enda sättet att få reda på något pris..

fridak
2012-03-17 22:38
0

#2 samma försäkring kan kosta olika beroende på hästras, ålder och sjukdomshistorik så det beror på vilken häst och vilka villkor du vill ha.

Elshira
2012-03-18 10:27
0

Precis som ovan sagt. Det är inte ett standardpris. Vissa raser har fler skador än andra (eller används rättare sagt i olika dicipliner) och då får man betala efter det.

Men räkna med 500 kr/året för den billigaste försäkringen hos agria (60 000 som maxersättning, 20% rörlig och gäller enbart akuta skador, typ benbrott, kolik etc. sådant som måste behandlas diret eller i princip avliva hästen.

Sedan stiger till ett par tusen med A1:an som har 120 00 och full veterinärvård. Som sagt det beror väldigt mycket på ras osv.

Hakuna matata!

Kassy
2012-03-18 11:04
0

Okej för hade tänkt kolla hur mycket försäkring på en 20 årig islandshäst kostar, inga tidigare skador eller sjukdommar, men han tål inte insekterna på sommaren och har heltäckande täcke i hagen.

niare
2012-03-18 11:08
0

säger som ovanstående personer.

kan ge ex på vad jag har betalat där.

shettis:(17 år) 800 kr per år. 5000 kr i liv och 60000 i vetvård A2 då vi inte kunde byta tillbaka pga av åldern.

korsningsponny:(4 år) 1200 kr per år. 10.000 i liv och 60.000 i vetvård samt alla tillägg med sjukresor/medeciner mm. A1 försäkrad

korsning av halvblodstyp (18 år)dock var hon renrasig men hyrde henne så tog bara över försäkringen, den gick på 2800 kr per år, 10.000 kr i liv och 60.000 i vetvård med alla tillägg där med. A1 försäkrad

varmblod: (14år) kostar ca 2200 kr per år. 6000 kr i liv men ska höjas snart. 60.000 i vetvård men inga tillägg än haft han i två månader. men A1 försäkrad dock reservation på benen pga att han är travare så måste göra ett böjprov för att få bort den resevationen.

sen har jag 2800 kr i självrisk.

niare
2012-03-18 11:15
0

ibland kan de vara knepigt att försäkra en sån gammal häst ska du köpa den rekomenderar jag att ta över försäkran från tidigare ägare. du kommer nog få ta agria veteran försäkran efter som han är så gammal.

Kassy
2012-03-18 11:32
0

# 8 Tror faktiskt inte han är försäkrad då förra ägaren blivit av med alla sina hästar då hon inte kunde betala hyra för huset och mat till hästarna

Elshira
2012-03-18 12:07
0

#9 Ja i sådana fall kan det som sagt vara svårt. Vissa bolag tar emot hästar på "halvförsäkring" (dvs enbart akuta lappa och laga skador), men många gör inte ens det tyvärr.

Hakuna matata!

WornOut
2012-03-18 13:21
1

#0 Det är ju bara att ringa till agria och uppge info om hästen så kommer dom räkna ut exakt vad det kommer kosta. Det är ingen som kommer tvinga dig att lösa en försäkring bara för att du ringer och frågar :)

Alex
2012-03-18 13:35
0

#2 Att du ringer betyder inte att du tecknar försäkring. Det är bara att prata med dem och du får reda på vad du kan få och vad det skulle kosta, sen säger du att du återkommer och ringer andra försäkringsbolag (ex. Folksam, Sveland) och får prisuppgifter från dem. Skriv ner allt på ett papper vad som gäller från de olika bolagen och vad det kostar, så sätter du dig ner och jämför och funderar på vilket som passar dig bäst. När du kommit fram till det ringer du upp det bolaget och tecknar en försäkring. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kassy
2012-03-18 15:14
0

Okej, men inte ens säkert att det blir jag som tar över hästen, men om det blir så så ska jag ringa runt och höra ;)

CelsiusT
2012-03-19 10:24
0

#13 Fast det kan ju även vara intressant att veta vad kostnaden på försäkringen blir och om du alls kan få en försäkring på hästen. Den informationen kan ju vara viktig och avgörande för hurivida du vill ta över den hästen. Även om man inte har hästen i fråga så kan man ringa (agria är gratis dessutom) och kolla försäkringspriser och villkor m.m., om det nu är viktigt för dig att veta innan du tar över hsäten. Kan bli väldigt dyrt att ta emot en häst som inte går att försäkra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kassy
2012-03-19 15:14
0

# 14 Jo men ska ta reda på om han har försäkring först, annars så ringer jag och kollar, men har inte så mycket information om honom än. Men förstår vad du menar, vet att veterinärkostnader kan bli rikkgt dyra så vill därför ha försäkring

enmanik
2012-03-20 15:51
0

Har för mig att man inte kan täckna en försökring på en häst som är äldre än 16 år hos Agria. Men om den redan är försäkrad hos den förra ägaren kan man över ta den försäkringen.  Men kan ha fel! :)