Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 1507 ggr
Lina
0

dilemma?

Jag har alltid haft min häst i skogen men där jag står nu finns inte ett träd inom synhåll. Jag har hittat ett stall i skogen med antingen box eller lösdrift.

Det är lösdriften som är aktuell eftersom den är billigare, 500:- boxen kostar 1100:-

Fördelarna är.

- Skogen

- Granne med ridklubb ( näst intill död, men ridbana finns)

- Stora fina hagar men magert bete

- "ägaren" sköter utsläpp och middagsfodring

- Halm och hö köper vi in tillsammans

Nackdelar.

- ingen värme i sadelkammaren

- Liten lösdrftsbox.

- boxarna är gallrade, hästen kan inte titta ut.

- inget varmvatten

- Stallet är väldigt litet och trångt

När jag ser det så häst så är det egentligen inget snack pom saken det är bara det att jag helst vill ha spolbox med vermvatten och uppvärmd sadelkammare. Något som jag har blivit bortskämd med tidigare.

Men jag vet inte.. Hjälp mig!

CelsiusT
0

Var noga bara och kolla deras utrustning som dom har i sadelkammaren så de tinte är mägel, lukta även i sadelkamamren så det är god ventilation och inget mögel. Man måste inte ha värmd sadelkammare men det är inte kul att ha sina saker i en fuktig sadelkammar emed dålig ventilation för då blir det mögel förr eller senare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lina
0

Sadelkammaren där jag står nu är mörk och "muggig" inget kul alls att förvara sin utrustning där. Det nya stallet är helt tomt just nu men jag upplevde sadelkammaren luftigare än den nuvarande.

Sen e det ju det att har skydd och täcken blivit blöta tar det flera dagar innan det torkar utan värme.

CelsiusT
0

#2 Att sadelkammaren är mörk är definitivt inte negativt för lädret. Men det ska vara god ventilation och gärna värme.

Ja det tar flera dagar för täcken att torka och jag har samma problem här. För även om jag har värme i min sadelkammare så kulle jag aldrig hänga in ett blött täcke där, det krävs så otroligt mkt ventligation för att få ut den mängden fukt som blir. Jag brukar hänga ut dom på logen istället, där det är god luftgenomströmninge. Sen har jag två täcken/häst så jag kan ha dom varannan dag om det regnar flera dagar i sträck.

Skunken
0

Kör på magkänslan!!!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Lina
0

Min magkänsla säger ja för hästens trivsel och att gården ligger bra till osv osv..

Magkänslan säger nej för min egen trivsel, just det med sadelkammaren och allt det här.. Men jag kommer inte hitta en gård med det jag vill ha för det priset jag kan betala så jag får nog gilla läget helt enkelt Tungan ute

CelsiusT
0

#5 Jo ibland är det ju så =) Hoppas det blir bra iaf!