Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 6504 ggr
examynia
2

svängd dressyrgjord?

jag har nu som sagt hittat en sadel som passar min häst som jag bestämt mig för.. å de kommer då räcka med en sadelgjord som är 75-80 cm lång.. men de jag funderade på är de där med svängda gjordar för att dom ska ligga på plats.. sadelutprovaren pratade om att han var bukig å "sluttade" typ å de fanns risk för att sadelgjorden glider fram.. kan man då använda en svängd dressyrgjord.. har läst att de är bra till sånna hästar..

nån som har erfarenhet av  såna gjordar?

examynia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lägger upp en bild åxå så kanske man kan se lite där sadelgjorden ska vara.. går kanske inte så bra att se men kanske hjälper lite iaf:P

Elshira
0

Grattis, du har fått samma problem som 90% av alla småponnyägare! Skrattande Manken sitter väldigt långt bak så att säga och magen bular…

Svängda gjordar brukar fungera ganska bra över lag tycker jag (även om det är viktigare med förstropp och att man inte t.ex spänner i stroppen längst bak på sadeln), bara det att på ponnyer är ju så små så då brukar den svängda djorde sitta fel i.af och trycka in i armhålan pga själva svängen… :P

Hakuna matata!

examynia
1

hahaha tack du de var snällt:P.. men är de nåt speciellt man bör tänka på om man ska testa en svängd gjord? läste nånstans att man skulle stoppa in två fingrar under både bakifrpn å framifrån å känna att trycker är fördelat lika på båda hållen.. men är de nåt annat.. ? aldrig haft dressyr sadel förut nämligen:P

vadå inte spänna i stroppen längst bak?:S man ska spänna mer i den fram menar du?

Elshira
0

#3 Om sadeln nu tenderar att glida fram så gör man det ju bara mera genom att spänna i en gjord som sitter långt bak på sadeln. Sadelgjorden sitter ju i princip kant i kant med framkanten på sadeln på denna typ av hästar :) Glider sadeln däremot bak så bör man givetvis fästa i den bakre! Man får ju dock se till att den inte glider pga att den inte passar i första hand.

Det är självklart att man spänner fast sadelgjorden i stroppar på olika ställen på hästen. Det är därför de flesta sadlar antingen har flera stroppar eller där det går att reglera vart stropparna ska sitta.

Förr använda man sig kanske inte alltid av så välanpassade sadlar och då satte man gärna gjorden längst bak och längst fram för man tyckte att det borde fördela ut trycket bättre (satta man inte längst bak kanske de guppade i bakvalvet t.ex…). Men faktum är ju att sadelgjorden inte ska sitta särskillt hårt, så löst som möjligt utan att sadeln glider runt (på en häst med normal manke och inte klotrund rygg ska man inte behöva spänna den alls i princip om sadeln passar).

Om du tänker efter så har ju alla westernsadlar sadelgjorden (och de har ju bara en "stropp") långt fram t.ex, då förhindrar man att sadeln glider fram (lika lätt). Och istället för att spänna sadeln hårt satte man förr nästan alltid på en brösta. Bättre med en brösta för att sadeln inte ska slida bak än att dra åt gjorden ett par hål extra!

På hästar med hängmage så kommer sadelgjorden att ligga an mer i bakkant än i framkant om man spänner gjorden lika uppe vid sadeln, men då kan man ju faktiskt väldigt fiffigt avhjälpa det med att helt enkelt spänna ett hål längre på den bakre stroppen om det skulle behövas. Blir det för mycket att släppa lös så finns det sadelgjordar som har fått rullspännena och en liten bit korsade. Så att främre delen på gjorden sitter med bakre stroppen och vice versa. Sedan kan man använda ressårgjord med vilket jag nästan alltid använder (ska dock vara en hård ressår, ingen som man lätt kan dra ut med händerna)^^

Hakuna matata!

examynia
0

okej hmm vet inte om jag fattade riktig tmen ja:P den sadeln jag nu ska köpa är utprovad av sadelutprovare å sitter perfekt på honom,, så de  rbara sadelgjordsproblemet.. å den sadel gjord jag tänkt mig är svängd å tre lager hård resår på båda sidorna stod de.. men de skulle nog kunna gå med en sån svängd då med resår i båda ändarna? jag har ju bara två stroppar på min sadel så har inet så mycket att välja på där men dom hänger "löst" eller hur man ska säga så dom går ju kasta runt lite.. för min andar sadel så gled ju sadelgjorde fram å typ skavde på hans framben men nä rjag provred denna sadeln så  satt gjorden där den skulle de var som en bred platta i mitten på den åxå.. men de var utan ressår vill inte ha den gjorden riktigt så därför jag tänkte på denna sveängda som är i samma märke som sadeln..å spm sagt han ä rju rund så klart de blir ju lite sådär.. men i värta fall kan man alltså spänna den stroppen framme mer än den där bak? de är så du menar?

men om man spänner mer på ena stroppen än andra är de då bättre med en rak sadelgjord eller kan man fortfarande göra de med den svängda?

de är de jag velar mellan om jag ska ta en rak eller en svängd:S

Elshira
0

#5 Att ha en svängd gjord eller ej hamnar ju om att sadelgjorden ska hamna aningen längre bak bakom armbågarna så att den inte tar i där, och för att den inte lika lätt ska dra fram sadeln (om den skulle tendera att göra det).

Om magen har en bula vilket resulterar i att sadelgjorden trycker olika mycket från de olika stropparna så kan man som sagt ev spänna ner ett hål på den bakre. Men den får ju fortfarande inte hänga/sitta mycket lösare, då blir det ju för mycket.

Kom på att förutom de "korsade" sadelgjordarna såå finns även denna typ som säkert skulle kunna vara bra (om det finns sådana att hitta som är svängda med vet jag inte), då kommer det alltid att vara lika högt tryck på båda stropparna även om magen bular ner ^^

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=330004&deptid=103&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Jag skulle nog satsat på en sådan till en dressyrsadel! Finns även i läder från hansbo och säkert några andra med =)

Hakuna matata!

examynia
0

hmm okej.. viöket djungel.. blir galen… den på hööks fanns inte i rätt lägd ska se om jag hittar nån annan stans som är längre annars blir de nog en svängd.. å så får man väl se hur de blir ananrs får man väl reglera med spänningen så att säga

Elshira
0

#7 Ja det är ju bara att prova sig fram, passar det inte är det ju bara att byta! ^^

Hakuna matata!

examynia
0

jo frågan är bara om jag är så bra så att jagverkligen kan se om de passar eller inte:O

Elshira
0

#9 Det är bara att känna under magen om det känns som ett jämnt tryck.

Ang om du inte vet om den sitter bra med sadeln så borde du säkert kunna maila en bild till sadelutprovaren och be om en åsikt =)

Hakuna matata!

examynia
0

ja de kan jag säkrt göra.. ska fråga henne nr vi ska åka å betala sadelnn så får vi se om hon kommer ihåg hur min häst ser ut å se om hon tycker att jag kan ha en sån:P