Uteridning Eskilstuna
Jag har i hela mitt liv varit förälskad i hästar och jag har ridit i perioder del som barn, tonåring och nu vuxen. Jag har hoppat för länge sedan, men aldrig fått lära mig gallopera.
Jag red hösten nu -11, men slutade då jag vantrivs i fyrkantsspåret inomhus och vi gjorde ingenitng annat än att rida detta runt runt. Vi ryktade och gjorde iordning hästarna innan och efter ridningen varje gång och vi bytte häst var 4-5:e gång. Men jag tyckte inte det var värt 900:- i månaden när jag knappt har pengar…
Jag rider helst i skog och mark, vilket jag gjorde som barn. Givetvis kan jag rida inomhus också, men jag är mer för friheten.
Jag har lite svårt med instruktioner och kräver mer träning innan jag lär mig saker då allt inte går per automatik för mig då jag har fått diagnosen Aspergers Syndrom i vuxen ålder.
Men jag skulle gråta mig ihjäl om jag inte förverkliga min dröm. Jag är tillfälligt sjukpensionär pga min diagnos, så jag känner att jag skulle behöva någonting att syssla med. Samtidigt har jag inte råd att lägga en massa pengar.
Men då frågar jag er, ni som kan, vad skulle passa mig?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

#1 Jo jag vet, jag har åkt förbi dem 100 gånger minst… 
Men de har ju bara ridbana och lektionsridning, ingen turridning eller övrigt umgänge med hästarna…
Jag vet inte om du bara är ute efter "vanlig" häst eller om även islandshäst kan intressera dig. Om så är fallet så finns Karin (ute i Gillberga) som har en islandshästverksamhet med lektioner, turridning samt kurser i bland annat horsemanship som verkar väldigt nyttiga och roliga. Skulle det kunna vara av intresse? 
EDIT: Länk till hennes hemsida.
Har du möjlighet att kunna ha en egen häst eller kanske bli medryttare på någon? Har du det ger det dig ju betydligt större frihet!
Om inte annat finns det ju inte sällan ridskolor som även tar privatlektioner på deras (eller ens egen) häst.
Då kan du ju själv välja vad ni ska göra. Att rida på på volten kan vara fruktansvärt tråkigt om man inte lägger upp lite hindermaterial eller liknande.
Jag själv brukar t.ex lägga upp ett "hörn" av bommar. Rid in och nästan hela vägen ut, backa tillbaka samtidigt som du ska styra. Eller rid in på innerkanten, flytta bakdelen och fortsätt framåt (istället för att svänga).
Lägga upp bommar dels att skritta/trava över, men även för at rida in mellan två och ut genom två andra och öva på fram/bakdelsvändning. Eller öva på att komma in i en frisk trav och kunna göra snäva svängar.
Det finns såååå mycket mer än det vanliga tragglet som det är i min mening. När hästen och ryttaren kan träna på något själva så rider man ut i skogen och fortsätter träna. Då får man gratis framåtbjudning på hästen med 
Nu vet jag inte vad de gör under lektioner på westernridskolan, men generellt sett är det ju betydligt mera material man använder sig av då för att göra träningen roligare! =)
Hakuna matata!
#3 Islandshästarna är ett bra alternativ, jag ska dra iväg failjen på en ridtur nämligen!
#4 Pengarna att ha en egen häst finns tyvärr inte även falt jag skulle vilja och har motivationen.
Medryttare absolut, tror man lär sig mest och utvecklas mest då när man får hålla på i sin egen takt och vad man känner för för dagen. Men frågan är vad det kostar.
#5 Hittar du en medryttarhäst i närheten där du får "betala av" i att ta hand om hästen helt ett par gånger i veckan så kan du ju faktiskt ha råd med privatlektioner någon gång i månaden eller två. Du får leta! 
Hakuna matata!
#6 Jag tar gärna hand om hästar, det är nästan lika roligt som att rida! Och jag lär mig fort om inte annat, för ajg är intresserad och tycker det är roligt!
Det skulle ju faktiskt kunna vara någonting, men vem vill ha en person som inte kan så jättemycket om hästar? 

De flesta verkar ju ha 10-20 tals års erfarenhet av ridning etc.
#7 Du får leta runt lite ett tag och så kan du ev sätta upp lapp på ica eller liknande.
Hittar du ingen som bheöver "medryttare" kan säkert hitta någon pensionär som skulle behöva mortionsrida (ha som sköthäst) lite där ägaren bara är glad att hästen får röra sig ^^ Är det bara en snäll häst så skadar det ju absolut inte att rida ut i lite lagom tempo. Det är ju på dressyr/hoppbanan (främst i.af…) som man kan börja göra skada på hästen om man gör fel. DU behöver ju bara skritta och trava lite i skogen, och så kan du ju som sagt ta någon lektion lite då och då och lära dig galoppera till en början t.ex! ^^
Det största problemet är väll att hitta en bra häst innom ett någorlunda avstånd, och beroende på om du måste åka buss eller om du har bil osv. Men letar du så duker säkert rätt häst upp så småning om!
Hakuna matata!
#8 Åh tack för att du ger mig hopp! Jag har en moppe som jag kan åka runt på, så lite flexibel är jag ju. 
Det där med äldre häst lät ju underbart, för som sagt, hoppa och dressyr behöver jag ju inte syssla med förrän jag känner mig helt hundra på alla gångarter och sådant, och jag är en sådan som utvecklas mest när jag får annat att tänka på samtidigt.
Som tillexempel så kan jag inte åka skridskor utan klubba och puck/boll, men jag åker ganska okej med. 
Fårliksom inte sönderanalysera saker, nte tänka för mycket på vad jag gör, för då blir jag som bambi på hal is och har noll kontroll lver mina kroppsdelar! 
Har man naturen omkring sig såfår man annat att tanka på och titta på och man bara gör saker mer automatiskt liksom.
#9 Härligt att höra!
Skam den som ger sig… Ut och leta nu 
Hakuna matata!
Tack, det ska jag! 

Kikade lite snabbt på blocket på medryttarhästar :) Har inte läst igenom annonserna, men här ser du ju iaf att det finns alternativ! :D
http://www.blocket.se/sodermanland/I_stallet_for_egen_hast_39183458.htm?ca=12&w=1
http://www.blocket.se/sodermanland/Medryttare_fodervard_se_hit_38684793.htm?ca=12&w=1
http://www.blocket.se/sodermanland/Medryttare_till_basta_arabvalacken_38613863.htm?ca=12&w=1
http://www.blocket.se/sodermanland/Soker_medryttare_till_dponny_38476609.htm?ca=12&w=1