Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 2354 ggr
Mantissa
0

Dygnsvila

Jag plannerar stallbygge. Jag har lösdrift under större delen av året, men de kallaste nätterna får djuren sova inne. Jag hade därför tänkt bygga spiltor i det nya stallet, men läste nu att det ej längre är tillåtet att bygga spiltor avsedda för dygnsvila. För utfodring/skötsel däremot går bra. Nu är min fråga, vad menas med dygnsvila? Är det när jag tar in dem mellan 22 och 06?
Sedan måste man väll ha tillgång till uppstallning om djuren blir sjuka, måste man ha box till detta också?

CelsiusT
2

Dygnsvila är att dom måste ha möjlighet till vila minst 8 timmar/dygn (normalt sett nattetid, men vet inte om det finns något som styr när vilan ska/måste ges), antingen i box eller i en ligghall.

Det är (tyvärr) fortfarande okej att bygga spiltor där man under kortare tid ställer hästen då den ska ryktas/skötas och/eller ska ges foder, tex när man ska ge kraftfoder till hästar på lösdrift så kan det vara bra att ha dom uppbundna separat.

Eftersom uppstallning i nybyggd spilta inte är tillåtet så känns det ju som att det inte skulle vara okej att ha sjuk-uppstallning i dessa nybyggda spiltorna heller. Men jag vet faktiskt inte vad lagen säger där.

Varför vill du bygga spilta? Om du vill kunna ta in hästarna nattetid ibland så är det bättre att bygga box.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
0

Det är främst en kostnadsfråga. Ytan som behöver byggas blir mycket mindre, med tanke på hur lite de kommer stå inne i alla fall. Sedan föredrar jag att göra i ordning mm i spilta hellre än uppbunden på stallgång. Känns säkrare.

CelsiusT
0

#2 Okej. Ja men som jag förstått lagen så får du inte bygga ny spilta för uppstallning i annat syfte än i samband med tex utfodring eller skötsel vilket tar max 1-2h.

Jag anser att det är värre att ha hästen i spilta vid skötsel. Då har du ju väggar på sidorna så om hästen gör något så hamnar man lätt i kläm. En stallgång är ofta mkt bredare än en spilta och hästen kan inte "klämma upp dig mot väggen" på samma sätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Ang problemet med att binda upp på stallgång så kan jag hålla med delvis, framför allt med unghästar eller hästar som kan få lite panikkännslor. På en gång utan en vägg framför kan det gå tokigt om hästen försöker resa sig eller bara springer rakt fram och huvudet stannar kvar så att säga.

Men den bästa lösningen på det är bara att binda upp dem mot en vägg, utan spiltväggar :)

Spiltor får som sagt inte göras nya och jag är själv inte alls förtjust i dem heller.

Om du vill spara på gångutrymme (alltså hellre mer öppen yta än gångar) så kan du ju vid redan befintlig byggnad göra boxar för flera hästar. Alltså t.ex så det står två och två. Då kan du göra bredden på boxen minimum av det man ska ha t.ex, men istället göra den dubbelt så lång/djup!

Ska du bygga nytt stall som ska vara luftigt men ändå ta upp liten plats så kan jag varmt rekomendera att bygga ett runt sådant (eller ja, typ 8-kantigt eller så) med lika långt från mitten till alla hörn). Dels så blir det socialare för hästarna då de alltid kan se vad som händer med alla hästar. Dels så blir det en stor öppen plan i mitten efter som man gör alla boxar/förvaringsytrymmen längst med väggarna. Då finns det gott om svängrum och du kan sätta fast en uppbindningsplatsen framför boxen bara. Dessutom blir det bra spridning och det räcker med färre ljuskällor för att ändå få ett bra ljus.

Hakuna matata!