Switch förbjuds
Switch Pour On har blivit avregistrerat av Kemikalieinspektionen och får inte säljas i butik efter 1 juli 2012. Man får fortsätta använda det ett år till efter det, men efter 1 juli 2013 får man inte längre använda Switch Pour On på häst i Sverige.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Hmm. Får man använda de efter juli som de står först eller inte användas som du skrev sen? Å vad händer om man använder de efter dom slutat sälja då-? Fattar av att de är kemikalier i men undrar bara:-P
hon menar 1 juli 2013 efter det är det förbjudet att använda switch på hästar. Men det är sälj förbud på dom redan Juli 2012
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#1 Ursäkta förvirringen, juli 2013 skulle det stå på andra stället. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
okej hehe dåååå hänger jag med:P.. hoppas dom hittar på nåt istället då som fungerar lika bra på loppor osv.. annars blir de svårt att få bort sånt ju:-/
Ja tyvärr så kommer i princip allt utom ultrashield förbjudas, förutom lite olika mindre bra märken som i princip bara är diskvatten…
Blir till att bunkra upp ett lager eller beställa från utlandet. Jobbigt för de hästar som tävlar trav bara t.ex där blodprov tas då och då…
Det fåt nog bli till att köpa hjorthornsolja, inte för att det hjälper mot löss men till det har väll en del veterinärer skrivit ut frontline eller så om jag inte har helt fel.
Jag säger bara stackars kossor som går på bete hela sommrarna som ibland inte ens har skugga i hagarna! Dom kommer ju bli totalt sönderätna…
Hakuna matata!
ja menar de.. allt som funkar bra tar dom bort:S borde ju kunna fixa bort de dåliga ämnet i å ersätta med nåt som är bättre men fungerar på smma sätt. borde inte vara så svårt i dagens läge kan man tycka:P hehe men ja.. man kan inget göra.. som sagt man får bunkra upp ett lager..=)
#5 vet du varför dem förbjuder allt utom ultrashield?
#7 Nä faktiskt inte… Det är ju citronella i det men det har väll inte förbjudits än… Hade för mig det var samma sak som switch förr (fast svagare) men det kanske togs bort med "new improved formula".
Men som sagt, det ingen vet lider dom inte av… Även om det knappast är bra för hästen är det nog trevligare än både täcke och att bli biten till tusen =/
Man får flytta till skåne på ett öppet fällt… Där blåset varenda sketen insekt bort! xD
Hakuna matata!
UltraShield har fått fortsatt godkännande för försäljning till 2013 03 01 i alla fall. Jag är lite osäker på skillnaden i innehållet idag, men om de inte tagit bort det ämnet helt så kanske det är en mindre dos av det som ses som okej? Jag har ingen aning, bara spånar. Men är glad att det får vara kvar tillsvidare i alla fall…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Många sketlandsägare använder ju "MJ-salvan" vilket är ett "hopkok" av en privatperson som ska vara bra mot exem (både lindrar och håller knott borta) och ska visst fungera ganska bra att späda ut och spraya med.
Det är ju tyvärr inte heller något som är godkänt från travförbundet eller dyl (för ev doping) så tävlande vågar inte använda den. Men kanske vore det en god idé att trycka på lite så att tjejen som gör det försöker fån den godkänd! Det är dock godkänt som läkemedel och naturläkemedel.
ASkulle den bli godkänd så kommer säkerligen försäljningen öka!
Hakuna matata!

Gäller detta FLUSA också? Föregångaren till SWITCH?
#11 Japp det gäller även flusa (som normalt används på kor).
Hakuna matata!

#8 Jag bor i Skåne på slätten och inte hjälper det! Litervis med flugmedel varje säsong och flugmedel på det så hon inte blir helt sönderbiten iaf… Trams att föbjuda allt sådant!
Allt som fungerar förbjuds, tyvärr.
Börjar bli rätt trött på det. Man kommer i fortsättningen att få köpa flugtäcken till samtliga hästar i fortsättningen.
Fast Switch… är sedan länge dopingklassat.
Jag kan väll i.af slänga in ett litet tipps på "rovflugor" (googla på rovflugam) som går att köpa från dannmark. Nu är det ju inte flugor som orsakar exem, men mördarflugan äter fluglarver (även dess egna om det är slut på vanliga flugor, så man får "prenumerera" på dem). Dessa kan man ha i djurstallar för att få bort de vanliga flugorna!
Hakuna matata!
Jag tycker att mygg, knott och framförallt bromsar borde förbjudas fr.o.m. 2012-04-10 
#16 bra där..:P vi förbjuder mygg knott å bromsar att komma helt enkelt! jag håller med dig