Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 2985 ggr
lisette
0

hittade en häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

var ute på promenad med hästarna och hittade denna otroligt tunna åring… =S

steffy
0

ååå fy, den borde få mer mat

Fotographer
0

ÅÅ :'/

lisette
0

den går ju på bete, så förhoppningsvis så tar den sig under sommaren… men lite stödfodring på den och de andra i hagen hade nog inte varit fel.

gejsa
0

Herregud säger jag bara. Tänk vad många hästar som lider. För är man så där smal så lider man nog.

Cilla89
0

stackars häst Gråter

lisette
0

måste säga att de är jättepigga o såg superglada ut… men tycker det är illa att hästen ser ut så. allra helst när det är en kändryyyare som är delägare på den.. =s

gejsa
0

Ja, dom vet ju inget annat heller så. Jag menar om dom får rätt foderstat.

Kratern
0

#6 det är en kändryyyare som är delägare på den.. =s

Tyvärr är det ingen garanti för att hästar mår bra.

lisette
0

nej det är det inte inger, men det borde vara mer koll på hästen. tycker jag.

jen
0

ja, det där såg inte så bra ut.

men nu vet vi inte varför den är så tunn.

kanske nyinköpt?   varit sjuk ?

jag vet ju hur folk reagerade när vi tog hem Kalle som var mager.

MiaMaria
0

Stackars liten! Tyvärr allt för vanligt på speciellt åringar

fridak
0

om alla såg ut så kan man fundera lite. men en pålle i stallet var jättesmal som åring, men har nu snarare blivit tjock. men flera åringar blir ju lite smala, precis som tonåringar när de skjuter i höjden.

tiina
0

#10 håller med! Min nyinflyttade granne köpte 2 hästar när hon flyttade hit och har dom inackorderade hos mig. Dom var super smala..och det pratades en hel del om dom här i byn… men nu efter bara ca 2 mån bete så börjar dom se riktigt fina ut. en av dom börjar se ut som en tunna =)!

gejsa
0

Men även om hästen är nyinköpt så är det ju iaf någon som inte skött hästens foderstat ordentligt. Men så är det ju ofta. Folk förstår inte hur mycket en häst som växer behöver. Eller ston som diar tex.

reddie
0

Jag tycker inte att den såg så överdrivet mager ut. Mest bara bogen som är lite knotig. Ser ut som ett varmblod och de är ju smala av naturen och jag ser inte så många åringar som är tjocka.

gejsa
0

#15# Smala av naturen!!!!! Ger man rätt foderstat så blir dom aldrig smala. Vad är det för sätt att skydda sig genom att säga så. Mina åringar har aldrig varit smala. Det har kommit hit smala hästar och när jag hjälpt dom att göra foderstater så har dom gått upp i vikt. Det är bara rätt mat som fattas. En åring eller vad det nu månde vara ska inte behöva bli smal.

Sara
0

Den där hästen är inte smal den är ruskigt mager! På en häst ska revbenen kännas men inte synas.

Anledningen kan ju vara så enkel som att den har haft en sjukdom som gjort att den inte kunnat omsätta näringen.

Fast jag skulle nog ha försökt att ha lite koll på den och om det ej blir bättre så anmäla så att det kan kollas upp.

Sara

Loa-bg
0

Kanske precis tagit hand om den? Kan ju vara så, det behöver ju inte vara han/hon som misskött den. Hästen såg ju pigg ut övrigt, och de andra hästarna var inte magra.

reddie
0

#15 -  "Vad är det för sätt att skydda sig genom att säga så"

Öhh, det är ju inte min häst precis, så jag skyddar mig inte direkt.
Tänker bara generellt på travhästar. Trots att de är i bra kondition,  så är många knotiga och beniga.
Har en i stallet, och nej, det är inget fel på varken höet eller havren/betforen, som är knotig och väldigt ful i kroppen.

Snuttan2
0

Den är ju insjunken!

Är skillnad på att vara i mkt tunt hull och att vara insjunken! Se på hur huden sjunker in vid revbenen, på bogen osv!

Se skillnad till häst i tunt, slimmat hull, så som travhästar och galoppörer brukar vara -> 

Hur ska hästen kunna växa och bli stark om den inte får nog med foder för att kunna må bra och växa ordentligt? Hur tror ni dens skelett, muskler osv kommer se ut?

lisette
0

trodde m det var en travaare. men det är ett halblod som ska bli hopphäst!

jen
0

#14 ja, tyvärr är det så som du skriver.

en del ska ej ha djur.

i Kalles veterinärbesiktnings-intyg stod det att han var NÅGOT under hull när vi köpte honom!!!!  han var ju MAGER när vi köpte honom. Så jag tror det ska mycket till om man ska anmäla folk för att ha smala hästar….

jen
0

en  tanke som slog mig nu, är varför man reagerar mer på smala hästar än smällfeta?

det är lika skadligt att vara fet….

MinnaA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

väldigt smal häst på bilden helt klart. finns en tjej några km från mig som tävlar väldigt framgångrikt inom hoppning och många av hennes hästar är, i mina ögon, underviktiga. inte hästarna hon tävlar med utan unghästarna. grejen är att en häst som inte får tillräckligt med näring under dom första levnadsåren löper en större risk att få belastningskador i framtiden så det är MYCKET viktigt att en unghäst inte får gå och vara underviktig.

bifogar en ganska dålig bild på en ettåring som jag anser vara i perfekt hull.

gejsa
0

#19# Nej, jag vet att det inte är din häst. Men det var ett dåligt påstående iaf. Hästar ska inte behöva se ut så där när dom är unga. Det är för bedrövligt att vara hästägare och inte veta eller se när och hur mycket en häst behöver i mat.

Det är ju inte dig jag menar nu det förstår du väl? Du sköter ju din häst med bra mat.