Betäckning!
Tänkte bara fråga när man kan börja använda hingst i avel? hur gammal ska den vara?! tack på för hand.

Ingen aning, men den bör ju vara godkänd för att avkommorna ska bli ngt värda..

ja jag vet!=) ingen som vet..?

Inom de flesta raser börjar de avelsgodkända hingstarna betäcka tidigast som 3-åringar.

putt
Du kan visa den för avelsbedömning när den är 3 år. Vissa raser som 2,5-åring.

#5 ja jag vet det,det är inte min häst! en bekant som har en 2 årig korsning russ/shettis,som vill betäcka ritt russsto med den. Jag tycker det verkar vara lite tidigt och tycker hon skavänta till nästa år ialfl. men jag är inte så insatt i det där!!

OM Mirabil blir avelsvärderad så kommer inte han få ta emot damer förrän han är runt 5 år gammal. Jag vill hinna utbilda och tävla honom innan för att se hur han blir som ridhäst och hur han beter sig under pressade situationer som en tävling kan vara. Jag vill att han ska få samla på sig meriter först både på tävlingsbanan samt i utställningsringen.
Jag anser att man omöjligt kan veta sådana här saker om man inte har testat hästens kapacitet och då kan man ju inte heller veta vad man avlar med…men det är jag som resonerar så,sen om det är jag som är extrempetig… :o)
Så hans damer får glatt vänta :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#6. Varför använda en icke avelsvärderad korsningshingst?

#5 vet inte riktigt! känner dom inte så värst bra! Dom ville nog bara ha en till deras barn! tycker dom kan köpa en ny islf. och kastrera hingsten! men men…

Dumt att avla på icke gdk korsningshingst…Rekommendera dem en gdk, stammad i stället. Det är ju inte direkt någon stor kostnad.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!