Flytta hästen
Hej!
Jag planerar att kanske hyra en häst några veckor i sommar. Men jag har dock en fråga - Om jag hyr en häst och flyttar den till ett annat stall än vad den är van vid, när kan man börja rida den då? Om man utgår från att denna häst är van vid att bli flyttad och kommer från ett uthyrningsstall. Hur lång tid tar det då för den att vänja sig vid det nya stallet?
Det tar nog längre tid för hästen att vänja sig vid dig än att vänja sig vid stallet. Hur lång tid det tar är ju såklart olika från häst till häst. Alltifrån några timmar till några veckor.
Mina hästar är vana att flytta så jag skulle nog ge dom vila första dagen och rida dag 2 eller 3. Är det ett uthyrningsstall så vet dom nog hur hästarna fungerar och kan ge en hint om hur lång tid du bör ge hästen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Som sagt så är det väldigt personligt från häst till häst. Men jag skulle säga att man kan ge den färsta dagen iaf till att komma tillrätta :)
Varierar oxå beroende på stallet den kommer till, hur den trivs

det är ju väldigt många som tävlar sina hästar och då rider du ibland bara några minuter efter att du anlänt till nya stället, så jag tycker inte det är fel att göra NÅGOT med hästen redan första dagen. Om man vill såklart 
En promenad vid hand eller uppsuttet beroende på häst, på ridbanan eller i ridhuset t ex. kanske lite lätt longering eller något annat.
som #1 säger så blir det antagligen "jobbigare" för hästen att lära känna dig än stallet och det enda botemedlet är ju att umgås med hästen!
sen kan man kanske välja sina tider på dygnet, att plocka in och ut ur hagen hej vilt känns kanske lite onödigt första dagarna när den ska lära sig nya rutiner. passa på att åka dit när hästen ändå är inne, om den är det.
När jag flyttar min häst så rider jag direkt när jag lastat ur om jag känner för det, inget konstigt med det
men han är ju å andra sidan tävlingsvan, men din häst var tydligen också van att byta ställe ofta och då brukar det inte vara några problem.
ett stallbyte är inte värre än att åka på tävling, hästen har ju ingen aning om hur länge den ska stanna så det är ingen skillnad för dom. dessutom är miljön ofta mycket lugnare när man bara byter stall än på en tävlingsplats.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~