Hur gör era krubbitare?
Diskussionens vågor har understundom rörts upp av rön kring krubbitare. Det hävdas att att krubbitarremmar förhindrar beteendet, vilket stressar djuren, och att de inte alls sväljer luft och får kolik, så det finns ingen anledning att hindra dem att bita. Jag har varit skeptiskt till dessa kategoriska påståenden, då jag känt två krubbitare som tenderat att få gaskolik utan rem och som glatt biter trots rem. Det ser alltså ut som om krubbitarremmen hindrar dem från att svälja luft men inte från att bita.
Nu har jag emellertis noterat en sak. Jag har sett ytterligare några krubbitare, som inte har rem och som inte får kolik. MEN dessa biter på ett annat sätt.
De som inte verkar få kolik lägger tänderna mot en vertikal kant och spänner nacken till ett slags "dressyrform" med vertikal nosrygg när "rapljudet" kommer.
De som får kolik oftare utan rem sträcker halsen rakt fram, trycker tänderna mot en horisontell kant och spänner nacken med nosryggen betydligt närmare horisontalläge än vertikalläge när "rapljudet" kommer.
Så nu undrar jag: Är det någon mer som lagt märke till dessa skillnader? Är det någon som vet om ställningen gör skillnad? Kan det vara så att de sväljer mer luft när nacken inte är krökt? Men den "bitmetoden" kanske inte är den vanliga? Och kanske remmen hindrar dem som kröker nacken från att bita? Den borde ju vara mer i vägen med den metoden än för dem som har halsen rak.
Min sköthöst Robin är en krubbitare och han har en sådan krubbitarrem runt halsen.
Och han sträcker halsen rakt fram och han har fått kolik typ 1 eller 2 gg…

en krubbitare ska inte hindras från något, man kan möjligen sätta upp en bräda i höjd med bogen om hästen kan använda för att slippa att annan inreding förstörs.
Se hästen som en rökare du kan aldrig få en rökare att sluta röka om den inte vill. Om man gör livet bra och harmoniskt så kan man minska rökarens behov av att röka.
En rökare vet att rökning är faligt och kan därför sluta men det vet aldrig en häst så därför så ger det att man hindrar beteendet baraa en ökad stress och större behov.
#2: Visst, men det har inget med frågeställningen att göra.
Dom krubbitare jag känner lägger tänderna mot en horisontal kant (vanligtvis), tex krubban, boxdörren, överkanten på en stolpe osv. Sedan böjer dom nacken likt en "dressyrform" som du beskrev det mkt bra i #0. Nosryggen är vertikal och nacken böjd vid rapljudet. Ingen av dessa hästar har fått kolik av beteendet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min häst krubbbiter. Men inte på krubban. Utan på stolparna i hagen. Han gnager på pinnen och innan rapljudet kommer så ser det ut som om han lägger sin tyngd på bakbenen, samtidigt som han böjer sig bakåt.