Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2093 ggr
Rafflan
0

Sår på halsen/bogen, tips?

Vid intaget upptäckte dem att min häst hade gjort sig illa där halsen går ihop med bogen. Messade mig och jag åkta ut direkt och tog en titt, inte så farligt, han har ett ganska illa skrapsår, han verkade inte öm vid beröring men verkar tycka det är jobbigt när jag pillar på det, smorde på lite helosan.

Nu är frågan hur jag ska göra. Det är ovanför täckes kanten och han kommer få gå i hagen/boxen som normalt, men funderar på ridning och träning, delvis då huden kanske kommer torka och bli stel/öm vid skadan och då risken finns att han fick skadan genom att springa in i ett metall handtag = risk för mjukdels skador. Han haltade inte och hade inge problem när jag kände igenom honom, men sånt kan ju dyka upp senare.

Rida som vanligt eller låta honom vila?
Låta såret läka själv eller tips vad jag kan göra för att hjälpa honom?

Ava Adore
0

Du kan väl promenera honom ett par dagar och se hur han verkar må då? Då hinner såret torka upp lite och börja läka också. Var uppmärksam på hästens 'allmäntillstånd', verkar han helt som vanligt, pigg och klara ögon så borde du ju kunna rida om ett par dagar, men kanske ingen hårdträning direkt :)

Rafflan
0

#1 okej, känner mig så nojig när det är sår på såna där konstiga ställen :)

Såret såg bra ut imorse, får se hur det ser ut ikväll, han verkar iaf inte ha ont av det, sitter så dumt så vad rädd att han skulle ha jobbigt att äta från marken, men det va inge problem ;)

Ava Adore
0

Det är nog ingen fara om du har koll på det :) Och det ser inte djupt ut?

Tror det är bra med lagom rörelse just för att det inte ska bli stelt.

Jag har en jodopaxsalva som jag tycker är skitbra att smörja med, lite runt kanterna på sår för o hålla huden smidig. Men helosan funkar ju det med.

Gronstedt
1

Skrapsår som är rena brukar jag smörja vanlig vaselin på, just för att det inte ska göra strama och göra ont i skinnet. Förmodligen har hästen också ett rejält blåmärke, eftersom han sprang in i något, och då är det nyttigt att röra på sig för öka blodcirkulationen och hålla sig mjuk.

Rafflan
0

#3 nej det är väldigt ytligt, men liksom typ några lager hud som ser ut att vara borta :)

Ja det är ju just pga mjukheten jag hade helosan, men ska kolla om någon kanske har jodopax salva jag kan låna lite av :)

#4 jo, verkar som om han sprunigt in i ett metall handtag då handtaget var böjt = måste gjort skit ont :/

Därför jag tänker låta honom gå i hagen som vanligt, men vill ju inte träna för mycket heller om han har ont :)

Kanske tömköra är lagom lätt? :)

Då ser jag ju även tydligt hans kroppspåk :)

Gronstedt
0

#5: Jag skulle inte använda jodopaxsalva på ett rent sår - den är ju till för att både desinficera och skydda = onödigt om det inte behöver desinficeras. Speciellt så här års, när det inte är så mycket insekter.

Tömkörning är inte så dumt, då ser du ju om han är besvärad. Minst 20 minuter dock, så han blir varm i musklerna.

JonEwe
0

Du kan inte rida men var noga med att han får röra på sig. Han ska inte gå ut till hagen. Han får stå inne i stallet tills det är tillräkligt bra. Du kan gå ut på promenader med honom.. Du måste kolla hela tiden såret så det inte ser infekterat ut. Om det gör det blir infekterat och varar så är det bästa att åka till veterinären. Du kan fortsätta smörja och se om det blir bättre.

Gronstedt
0

#7: Varför i allsin dar skulle det bli boxvila av ett skrapsår Förvånad.

JonEwe
0

Oj, när jag läste lät det som att det var allvarligt. Skäms

Rafflan
0

#9 det är ett ganska illa skrapsår, men det är inge hål eller så :)

JonEwe
0

Så det blöder eller varar inte?

Rafflan
0

#11 nepp, när han togs in igår hade det lilla blodet reda koagulerat och det var väldigt lite, och han varar inte :)

JonEwe
0

Vad bra! Då är det ju på bättringvägen. Den vägen är den bästa!Skrattande

Ava Adore
0

Jag menade inte jodopaxsalvan i rent sår heller, men det skadar inte att smörja med jodopaxsalva runt sårkanterna, den skyddar o håller mjukt samtidigt och är inte direkt starkt desinfekterande :)

Elshira
0

#14 Jodopax dödar såväl bakterier com hudceller, och vid djupa sår är det bra för att jodopaxen på så vis håller öppningen öppen (det läker inte). Man kan också använda det vid lite större sår så att såret läker från kanten och innåt (men man har det då inte på sårkanten) för att det inte ska läka ojämnt eller bli stelt.

Klorohexedin fungerar liknande.

Har man inget annat (och ett allvarligare sår som verkligen behöver rengöras) så är det givetvis bara att slänga på det (skölj med vatten innan och efter), bättre det än inget alls. Men man ska tänka på att det kan bildas svallkött framför allt på hudflärpar, och att såret kanske inte läker ihop lika snyggt i och med ev. svallköt som kan bilda en liten knöl t.ex.

Själv använder jag nästan bara jodopax till hovarna och vid svampangrepp på huden.

TS: Det bästa vid öppna sår (som alltså inte har fickor där bakterier gärna samlar sig) är faktiskt koksaltlösning (går bra att göra själv) och/eller vatten och en mild tvål (köp gärna på apoteket så det är utan parfym osv). Honung (den som inte är flytande och inte är värmebehandlad) är bra att ha på mindre sår då det är anticeptiskt och mjukgörande. På sommaren kan det vara bra att tejpa på en gasbinda när såret torkat lite för att hålla flugorna borta bara, men man får byta den ofta så den inte växer fast. :)

Hakuna matata!