hur tränar jag upp..
hur tränar jag upp bakdelen på min häst? hur tränar jag upp bakdelen så jag får med den så att han kan bära sig själv? för han är väldigt framtung å hänger sig i tygeln.
jag kan inte så mycket inom dressyr så undrar helt enkelt om de är nån här som kan förklara på ett lätt sätt hur jag ska göra för att träna detta så jag slipper att ha honom i handen.. för han blir väldigt tung i huvudet när han hnger sig i tyglarna..
Var det inte du som fick tips i en annan tråd som du skapade angående samma problem? Du fick lite tips om hur du skulle förhålla hästen så han la över vikten på bakdelen och du gick hem och provade och det fungerade, men bara lite åt gången.
http://ridsport.ifokus.se/discussions/4f5de77dd3b4fd7586001e20-hur-gor-jag-med-detta?discussions-2
Dom tipsen du fick är jättebra, fortsätt att jobba med det. I början så klarar hästen kanske bara av att bära sig ett steg. Då får man gör om samma sak igen och igen och igen tills den använt dom musklerna flera gånger efter varandra så att den byggt upp dom så den tillslut klarar 2 steg, osv osv.
Vad du kan altinera med, det är ju inte bara att använda musklerna bara på ett och samma sätt, är att klättra. Då får hästen jobba med bakbenen och den håller samtidigt ryggen höjd.
Medarbetare på westernridning.ifokus
jo men de är väl inte samma sak som att jobba med baken? räcker de med att mana på honom för att han sak jobba med baken?:S alla säger nämligen olika saker när man pratar med folk.. så man blir ju helt förvirrad:S så de jag fick sagt va att de inte jobbar upp så man verkligen JOBBAR med baken utan att de bara hjälper mig att få upp huvudet:S inte lustigt att man blir förvirrad..
okej ja klättar går ju att göra..
Som #1 säger - se till att den lägger bak vikten, så använder den bakdelen en stund och blir därmed starkare. När den faller fram igen, lägg bak vikten igen.
Dessutom kan du låta hästen kliva över ganska höga cavalletti. Då måste den använda ländryggen och bakdelen, vilket också gör att den blir starkare. Bra övergångar, alltså övergångar där hästen INTE får falla fram utan måste använda bakdelen, är också stärkande.
okej
hehe cavaletti jobbar vi på för att han itne ska bli livrädd så de kommer ta ett tag innan han klarar att gå över högre sådanna :P men de går sakta men säkert.. hehe tack för tipset:P
men man kan säga såhär alltså.. allt där han måste lyfta mycket på frambenen hjälper oss att bygga styrka i baken? har jag fattat rätt?
Som sagt, använd tipsen från andra tråden. Lägg även till mycket ridning i ojämn terräng så att hästen får lyfta mycket på benen och träna baken. Kan även göras med olika upphöjda cavaletti-bommar på ridbanan om du inte har bra terräng ute. Rid gärna i backar, klättra, både uppför och nerför för att stärka hästens rygg och bakdelsmuskler.
Du kan ju även göra rörelser som bakdelsvänding, framdelsvändning, öppna, sluta osv, då behöver hästen använda bakdelen och det blir lättare att få den aktiv än att bara tänka "nu måste bakdelen jobba".
#2 När hästen blir lättare i handen så är det (om du gjort rätt, dvs har hästen i form men inte längre all vikt i handen) för att hästen lagt bak vikten på bakbenen och jobbar med buken/bakbenen. När hästen jobbar med buken/banbenen så kommer den att bygga upp dessa muskler. Men i början orkar hästen inte så länge så du måste helt enkelt bara jobba på med dessa övningarna för att bygga upp hästens muskler.
#4 Allt där hästen lyfter bakbenen eller lägger bak vikten på bakbenen så tränar du baken. Tex vid cavaletti så måste hästen ha mycket vikt på baken för att kunna styra och lyfta över framdelen, den måste också skjuta ifrån med bakbenen och dessutom lyfta bakbenen för att komma över. Klättring uppför så måste hästen hålla uppe kroppen med bakbenen och skjuta ifrån med dessa för att komma upp, den måste även höja ryggen för att komma upp och jobbar då även med buken/länden. Klättrar du nerför så måste hästen bromsa med bakbenen och föra över vikten till bakbenen för att inte bli framtung och välta ner eller få för mkt fart. Klättring är bra både uppför och nerför då du tränar lite olika delar av musklerna i baken, så det är bra att göra båda delarna.
Medarbetare på westernridning.ifokus
… men tänk på att hjälpa hästen vid klättring nedför, så det inte bara rasar iväg i framvikt. En del hästar börjar skritta nedför och slutar i okontrollerad galopp om man inte hjälper till. Det är mycket otrevligt för ryttaren om det händer …
Gör gärna halt i nedförsbacke, då måste hästen sätta in bakbenen under sig för att hålla balansen. Det är mycket stärkande för de muskler som används för samling.
#2: Du måste BÅDE säga till hästen att lägga bak vikten OCH säga till den att använda bakdelen för att skapa energi framåt. Med hand, skänkel och säte säger du "Lägg vikten på bakbenen - fall inte fram!" och när den gör det säger du "Använd bakbenen för att gå fram!". När hästen gör det tappar den förmodligen balansen och faller fram, och då säger du igen "Lägg vikten på bakbenen - fall inte fram!" och sedan "Använd bakbenen för att gå fram!". Balansera, aktivera, balansera aktivera, balansera, aktivera - MINST 4-6 gånger av vardera på en 20 meters volt under ett arbetspass.
#5 nu är de så att jag vet inte hur man gör oööpna å sluta å bakdelsvändning osv *rodnar* har aldrig fått lära mig då jag aldrig gått på riktig ridskola å alltid haft hästar som inte kan.. min häst kan de vet jag för de har visats mig.. men måste få nån som kan lära mig hur man gör först..
#6 okej tack så mycket då hänger jagmed lite lättare.. har faktiskt klättrat lite lägre höjde ridag å han tyckte de var jätte skoj så de kommer nog funka bra att träna de:-D
#7 jodå de vet ja..=) brukar hålla tillbaka när de går nerför om de är brant ananrs går de alldeles för fort som sagt inget skoj:P
hmm okej.. ja de är nåt vi får jobba me dhelt klart.. för som sagt kändes redan när jag köpte honom att han var väldigt framtung å tung att rida.. m en har inte ridit så mycket sen jag fick honom ihöstas så de r nu jobbet kommer=) så de är abra att kämpa på..=)
tack=)
#8: Var bor du? Finns det någon i din närhet som kan hjälpa er med lite tips på hur övningarna går till i praktiken? Ett eller ett par pass för en instruktör kan ge väldigt mycket.
#9 bor i oskarshamn.. jag har en tjej som ska eventuellt hjälpa mig lite nästa helg.. instrktörer får tyvärr inte plats i min budget om läget är nu då jag är arbetslös.. men hon skulle iaf försöka så får vi se hur de går.. men jag vet inte alls om hon kan just detta heller så.. men får väl se..