Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3051 ggr
jasmina.p
2012-03-12 19:00
0

Hackamore

Hej hej, ni som rider eller har ridit med hackamore hur har det gått från själv övergången? kan tänka mig att en häst som har grovt bett som går över till hackamore kan bli lite "dragig"? eller hur är det?

Dela med av erfarenhet (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

JoannaLi
2012-03-12 19:15
0

Tass! Tänker snart övergå till hackamore, och det hade jag inte ens tänkt på, så… :)

Naiz
2012-03-12 19:18
0

Jag har aldrig gjort detta. Men hackamore kan vara ganska skarpt. Beroende på häst skulle jag nog hellre välja sidepull eller lindell det är inte alls lika skarpt som ett hackamore.

Jag red en nordis som drog och va tung som fan på bettet. Då provade jag med lindell och det var inte så stor skillnad. Men då vågade jag ta i lite mer än när hon hade bett i munnen.

Jag tror inte att hästen blir speciellt dragig vid ett byte från bett. Men jag vill se vad andra skriver för svar oxå så därför skrev jag vad jag trodde. Även om jag inte kunde ge dej nåt svar ^^

Linnea
2012-03-12 20:22
0

Min var fruktansvärt dragig på bett (senare visade det sig att han av någon anledning grejat så mycket med sitt bett att de främre kindtänderna blivit lösa). När jag bytte till hackamore så kändes det ingen skillnad vid "vanlig" ridning förutom att han hade munnen stängd och tungan inne för en gångs skull. Ute däremot blev han mycket lättare att hålla. Nu har han börjat bli dragig på hacket också men jag tror att det snarare beror på för lite motion. Rider lite på novabett och han går helt okej på det faktiskt men metallbett går inte alls.

Skynda långsamt så går det fortare.

jasmina.p
2012-03-12 21:21
0

okej jo för stoet jag rider hon är väldigt känslig så tänkte rida på träns utan bett för att förstärka vikthjälperna,.. eller ja använda dem mer än vad jag gör nu (: träna på det liksom.

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Kristall
2012-03-12 21:32
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett hackamore är betydligt skarpare än ett ex. sidepull, iom hävstången, och ger tryck över nosen, under käken och i nacken. Det är alltså inte så lätt att jämföra med ett tränsbett, enklast är att testa och se. Det man främst bör tänka på är att man inte kan/bör rida på samma sätt med ett hackamore som med ett tränsbett (jämför stångbett-tränsbett).

Red ett halvblodssto förra sommaren, första ridturen var bromssträckan efter galoppen mycket lång, hon gick emot bettet och ignorerade sitshjälperna. Sedan testade vi mitt hackamore, och hästen blev betydligt mer lyhörd. Hon rusade inte från handen, galoppen var lugnare och mer taktfast och hon lyssnade jättebra på både sits & hand.

Rider min foderhäst på bl.a. hack, och han trivs med det. Min fd sköthäst trivdes inte alls på hackamore dock, knäppte av i nacken och tappade all framåtbjudning. Så vi fortsatte med vår löst inspända repgrimma :-)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

LinaN
2012-03-12 22:29
0

Min är van vid alla möjliga bett, nosgrimmor och bettlösa varianter sen innan inridningen så för oss vart det väldigt odramatiskt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MillaJ
2012-03-12 22:51
0

Jag har ridit ganska mycket på hackamore och har haft positiva erfarenheter av det på alla mina hästar. Eventuellt att de kan bli lite starkare och lägga sig på i handen mer än på bett, men då får man jobba själv så att det inte blir så.
Har just nu 2v på hackamore framför mig på min 4-åring då vi plockade ut en vargtand på honom i torsdags och idag red jag andra passet på det (första i lördags). I lördags skrittade vi ganska mycket och övade på att svänga, sedan gjorde vi lite övergångar skritt-trav-skritt och svängar i trav för att han skulle få känna på det. För det är ju lite skillnad mot tränsbett om man säger så.
Men det funkade fint och idag kunde jag rida på som vanligt.

kallander
2012-03-12 23:25
0

Jag bestämde mig för att helt enkelt bara byta och se hur det gick på min fd travare. Gick ut i skogen barbacka dessutom så det var lite av en chansning då han kan vara väldigt pigg :p Men det gick superbra! Vi hade en liten diskussion i en korsning innan han förstod helt vad jag menade men sen flöt det på bättre än någonsin.

Han ligger på ganska bra om jag har bett, och kan vara tung i handen (tror det är kvar från travtiden), men med hacket går han mer avslappnat och är mycket mer lyhörd. Jag har inte en chans att stoppa honom ute med ett vanligt tränsbett, med hacket är det absolut inga problem. Det är inte pga att det är skarpt utan för att han är bekvämare med det och har lite svårare för att komma undan från trycket. Nu rider jag nästan uteslutande på hack :)

LinaN
2012-03-13 14:42
0

#8 haha, så gjorde jag också en gång när jag skulle motionera en fd stallägares travare en gång. Upp barbacka med hack på en häst jag knappt ens hanterat ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kallander
2012-03-13 22:29
0

#9 haha ja va annars? :p

fast en kompis häst blev halvt galen av hack, när hon gjorde en förhållning ökade han istället för han tyckte det var obehagligt. så hennes ridtur gick fort..!

Stiiiiiina
2012-03-15 21:22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var tvungen att svara på detta, All kärlek till hackamore!

Jag red min förra häst på ponnyhackamore, det man oftast ser och som #5 lade upp en bild på. Det är ett av de mildaste bett du kan rida på så som jag har lärt mig. Sedan finns det ''vanliga'' hackamore med en stålplatta inlindad i läder (ungefär) över nosryggen. Dessa är betydligt skarpare än ponnyhacket.

Min förra ponny var i vilket fall väldigt dragig på vanligt tränsbett och drog mycket i skogen osv, var inte alls go och eftergiven på det. Men sen bytte vi till hackamore och det var som att rida en ny häst! Så det är absolut värt att testa! Min nuvarande ponny funkar dock inte alls på det - tyvärr.

På bilden rider jag på ett så kallat Ponnyhack.

Spiritinthesky
2012-03-15 23:01
0

Red min D-ponny på hack när han var yngre då han verkade störa sig på sitt bett… Allt fungerade kanon, fick bara lite svårare med de snäva svängarna på hoppbanan :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
2012-03-16 08:44
0

upplever lite som #7, att hästen kan bli lite tung i huvudet när den blir trött. Känns som att hackamore kan vara en bekväm vagga att lägga huvudet i när man inte längre orkar bära det Flört

kan tillägga att jag underskattade hur mycket lädret på hackamorets undersida skulle töjas/slätas ut i "vändöglorna", så spände mitt för löst så det gav inte den effekt det skulle på slutet av passet, är nog därför han då kunde vila huvudet i det men inte i början när det satt som det skulle.

Föredrar dock bett framför hackamore, ger inte alls samma känsla.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
2012-03-16 09:49
0

Det är helt olika, min häst vart nästan rädd för hacken första gången jag red med det, men luggnade sig snart när han fattade vad jag bad om, men han blir gärna stark på det.

Men vet en ponny som går som en klocka i grimma men krånglar med bett :)