Verkligen ringorm?
Hej! Jag har tidagare lagt upp en fråga med liknande ämne men behöver hjälp igen. För ett tag sen fick vår shettis några nästan kala fläckar, men de var lite kort päls kvar så det var som hon kliade sig. I dom fläckarna var det som små prickar… Veterinären sa att han trodde att de var ringorm så vi behandlade mot det. Efter ett tag började pälsen växa ut igen men nu är det tillbaka
ingen har blivit smittad så jag tror inte att det är ringorm trots att veterinären sa det… Någon som vet vad det är? Slänger in en bild snart, de funkade inte nu…
Min första tanke just den här årstiden när värmen kommer är pälsätare.
Det är inte ringorm, för då blir det ingen päls kvar.
När det är pälsätare blir det lite pälskvar, som om de är rakade ungefär.
Skulle också tipsa på pälsätare. Det brukar se ut ungefär som att någon klippt pälsen med sax och utgår ofta från man och/eller svans. När var det din häst hade det senast och när försvann det?
Det är ju vintertid de här små krypen härjar, eftersom de gillar lång päls, och äggen lägger de i man och/eller svans.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
tycker med det ser ut som pälsätare…
ringorm är det inte iaf. Så mycket kan jag säga av den bilden ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det är ju inte ringorm iaf. Ringorm ger små helt kala fläckar, ingen päls kvar. Har du fått bort ringorm så pälsen börjar växa ut så är hästen sedan immun mot det och kan inte få det igen (undantag om du tex inte fått bort det helt så kan det sprida sig på nytt).
Medarbetare på westernridning.ifokus

#6 Menar du att ringorm funkar som vattkoppor? Att om man en gång haft det får man det inte igen? Gäller detta även människor?
#7 Japp, precis. Och ja det gäller även människor.
Jag och min unghäst hade det tillsammans för två år sedan. Både veterinären och sköterskan på sjukvårdsupplysningen bekräftade samma sak, att man blir immun om man en gång haft ringorm.
Tack för alla svar, då vet jag iaf att det inte är ringorm… Senast hade hon det i november tror jag att det var. Pälsätare är jag också tveksam över eftersom att veterinären kammade jättelänge med en supertät kam och inte hittade något. Det är alltså samma prickar som hon hade i november eller när det var ifall det inte framgått av texten
#9 Om/när ni kommer fram till vad det är, så berätta gärna
Fast nu när vi hade ringorm i vårt stall i höstas så sa länsvetrinären att en häst som haft det en gång mycket väl kan få det igen.
Men att det finns individer som från födseln är "immuna" mot det.
Så man ska inte tro att man kan släppa ut sin en gång smittade och tillfrisknade häst med en smittad, och tro att hästen inte kan få ringorm igen. För det kan den.
däremot så en häst som haft ringorm har ÖKAT motstånd mot att få det igen, men det betyder itne att de inte kan få det igen. :)
#11 Jasså är det nya rön på det där nu alltså?
"Djur som haft smittan blir immuna, troligen hela livet."
Källa: Statens Veterinärmedicinska Anstalt Läs här
Just den sidan jag hamnade på handlade visserligen om kossor, men den svamp som går på kossor går även på häst och på människa. Dock när jag läser lite mer noggrant på SVA så finns det ju massa olika svampar som orsakar ringorm. Logiskt är ju om man kanske blir immun mot den svamp man haft, men inte mot dom andra? Jag vet faktiskt inte. Jag lyssnade bara på dom två veterinärer (den ena skulle bara vaccinera och den andra skrev ut behandlings-schampoo, oberoende av varandra) som jag var i kontakt med när min unghäst hade det och den sköterskan på sjukvårdsupplysningen som jag pratade med angående ringorm på mig sjäv.
#12 om det är nya eller gamla rön har jag ingen aning om, men vi hade ju väldigt spridd reaktion på de ordinarie vetrinärerna som var i stallet under ringormsperioden. ena sa att "äsch, ni behöver inte sanera när ringormen är borta." medan den andre sa med andemeningen "Ringorm?1 Hjälp!? Bränn ner stallet och skura hästarna avigt och rätt i 38½ dag i sträck" *flina*
Men länsvetrinären vart den som var sakligast och gav vettigast svar.
Har också haft ringorm, lyckades få det från en unghund.

angående om man kan få ringorm flera gånger, JA det kan man. Jobbar på en mjölkgård och då händer det att det bryter ut ringorm ibland i besättningen som sedan smittar personalen och det tycks alltid vara samma stackars personal som åker på ringormen medan andra slipper, hehe 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har oxå för mig att veterinären sa att den drabbade hästen får ett starkare immunförsvar, MEN att de kan få det igen.
Han sa även att en del hästar har lättare för smittan än andra. Det beror helt enkelt på deras immunförsvar, hur stark/svagt det är.
Vi hade ringorm på en unghäst för 10 år sedan, vi plockade bort hyllor och krokar, ja rubb och stubb och sanerade ALLT.
Turligt nog fick ingen av de andra hästarna ringorm trots att de gick tillsammans och vi har inte fått det sen dess.