Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3713 ggr
Ardennerryttaren
0

Panikhakar

Jag och mina syskon har haft en diskussion om hur panikhakar egentligen fungera.

Vi är två som säger att deras funktion är att man lätt ska kunna lossa på dem ifall hästen får panik.

Och det tredje syskonet håller på att panikhakar automatiskt öppnar sig när de utsätts för tryck, så om hästen stegrar när den sitter fast i en vägg exempelvis så öppnar panikhaken sig och hästen kommer lös.

Hur är det egentligen? Vilket av dessa funktioner har en panikhake?

Ardennerryttaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Panikhakarna i fråga ser ut såhär:

kallander
0

Jag vet inte vad som är meningen, jag har själv hoppats på att de skulle öppna sig själva, men jag har aldrig vart med om att någon gjort det..

Drar du hårt i en så ser man att det börjar släppa men det öppnas inte.. inte för mig iaf :p

examynia
0

vad jag vet så är d emeningen att du snabbt ska kunna öppna den om du ser att hästen tex får panik springa fram å "dra ner" den där grejen så att haken öppnar sig.. har aldrig varit med om att den öppnar sig själv faktiskt. men vore som sagt bra om de fanns sånna som kan öppna sig själv när de blir tillräckligt mycket tryck på..

Ardennerryttaren
0

Jag har heller aldrig varit med om att den öppnat sig själv och när jag tänker efter, det vore livsfarligt om den öppnade sig själv. Exempelvis i en transport, inte bra. Eller om man har en sån på grimskaftet och är ute promenerar, inte bra..

Skunken
0

De är inte gjorda för att öppna sig själv utan principen är att man ska dra ned den grejjen då hästen får panik. Om man vill kan man istället binda hästen i en bit balsnöre mellan grimma och grimskaft/uppbindningsannordning. Då ger den sig när trycker blir för högt och man slipper riskerna med att gå fram till en panikslagen häst för att lossa den! Jag gör så då jag binder hästen vid stallknuten.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

examynia
0

#5 så fick vi göra med min första sköthäst då han alltid fick panik när man kom med sadeln.. men jag lyckades träna bort de men han slet sig jämt när nån annan skulle sadla så de är ett bra tips faktiskt=)

CelsiusT
0

Den är inte meningen att öppna sig själv, utan det ska vara lätt att även i en paniksituation öppna haken - bara du får tag i haken.

Jätteläskig hake i mina ögon, har varit me om att hästen blir studsig när jag leder, jag tar tag i grimskaftet närmare huvudet för att få kontroll på huvudet och vips så står jag där med ett grimskaft i handen medan hästen drar iväg.

Dock bra vid uppbindning så som i transport eller liknande, men inte ha på grimskaftet.

Har varit med om att dom öppnar sig själva när dom blir gamla och slitna, men då öppnar dom sig lite titt som tätt. Har även varit med om att dom går sönder när man lägger tryck på dom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cola&Bacardi
0

Såna hakar har vi på varje uppbindnings anordning på ridskolan :)

Dock inte på grimskaft :)

Mvh Linnea 

Em--ma
0

#6 lite OT men hur tränade du bort det?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

examynia
1

#9 pratade lugnt å pratade redan nä rjag var långt borta så han visste att jag var på väg.. lät han titta på sadeln.. gick runt honom med sadeln i min famn en del.. la undan den  kom fram å pratade med honom å klappade honom.. hämtade sadeln igen å gjorde samma sak så han fick vänja sig.. la upp den på honom försiktigt å lät den bara ligga där en stund utan att börja sadla ordentligt.. tog bort den å lät han se å lukta på den å la på den försiktigt igen å lät han stå med den.. pratade lugnt å klappade osv.. sen så var jag tvungen att sätta fast sadelgjorde försiktigt så att den itne slog till hans ben eller lät.. tog den försiktigt å spände den.. å så satt den där.. då var han lugn..=) fast de gick ju förstås inte såhär lätt första gången.. men de var så jag gick tillväga iaf å till slut kunde bara jag sadla honom så att han itne slängde sig.. så även om de inte var jag som skulle sadla å göra ordning egentligen å jag var där så fick jag göra de.. å då avr man ju ganska stolt över de när man bara var typ 13 år:-P hehe