Hjälp! Problem att sitta upp!
Vår häst har aldrig fått lära sig att det är jättebra och trevligt att stå stilla när människan ska kliva upp, hon som äger och ridit in honom är en smidig vig tjej som svingat sig upp snabbt som attan och inte lagt nån vikt på stillaståendet i just uppsittning. Hästen är otroligt lättlärd och väldigt välhanterat och ridningen går hur bra som helst, han lyssnar och försöker alltid göra rätt.
Men problemet alltså, jag behöver pall. Jag är kort och rund (och gammal o stel? :p) När vi är två och den ena står framför honom (inte håller i) går det bra, efter en stunds fjantande. Idag skulle jag upp själv för första gången och han snurrade bara runt runt, gick rakt över pallen, höll på o fastna med hoven :( (Ska bygga en pall det inte går att fastna i)
Hur skulle ni träna för att få en lugn och stilla uppsittning utan att man ska behöva skynda sig medan hästen står still 5 sekunder?
Jag skulle nog säga: träna halter.
Gå på promenader med din häst (det tycker jag och medryttarhästan är jättemysigt) och be honom sedan bara göra halt.
Beröm jättemycket så fort han gjort halt och fortsätt gå, och sedan succesivt öka tiden han för stå still.
I början lägger man alla fokus på honom, och sedan kan man succesivt börja fokusera på andra saker när ni väl står still, till exempel bara mys lite (friendly game i NH) stryk över kroppen på honom, eller kolla dina skor eller vad som helst, för när du ska sitta upp så har du inte hela fokus på honom heller (sadeln/att sitta upp).
Sedan kan man göra samma sak från sadeln, att bara göra halt och mys lite, stryk lite, prata uppmuntrande och sådant.
Bara överallt, till och från hagen, lite plötsligt på väg ut från stallet, lite varstans där man kommer ihåg det. 

Du skriver i #0 att det går bra när ni är två om den ena står framför honom.
Hur går det om denne person står vid sidan om? Går han runt då med?
Ja :) Brukar träna halter både när vi rider o när vi tar honom från hagen, men bara korta o inte så mkt greja med annat. När vi är två så brukar jag, när han står still, trampa omkring, hoppa lite, ta steg upp o ner från pallen, dra i stigbygeln o lite så, tills han fortsätter stå stilla vad jag än håller på med där på sidan. Men då är han uppmärksam på den andra som står stilla framför honom (tror jag) Nu när jagvar ensam gick det inte ens komma nära honom med pallen (som han helst vill tugga på, är inte rädd för den alls)
Funderar på om det är dumt att vara två när vi tränar det här, för då hjälper det kanske inte alls sen när vi ska upp ensamma igen?
#2, ja då snurrar han, det är när det står en person stilla framför som han står stilla

Är ju alltid lite lättare när man är två, så jag skulle börja där. Träna på att få honom att stå stilla när medhjälparen står på sidan om och håller i innan du ger dig på det själv. Så fort du kommit upp gör du halt och låter honom stå tills du ger kommando att börja skritta iväg.
Funderade på en annan sak, när du är själv och ska sitta upp, prova ställa honom med huvudet mot stallväggen tex. Bara en idé, eftersom han stod stilla när medhjälparen stod framför, även om denne inte höll i. Kanske kan funka. :-)

Jag skulle nog valt en dag då jag har gott om tid och bara vänta ut hästen, i en evighet om det så behövs.. Och samma sak nästa gång, och nästa gång och nästa gång. Tillslut borde hästen förstå att det inte är någon mening med det.
(utan medhjälpare)
Be hästen stå still med dig bredvid. När den gör det , ta fram pallen.
Be hästen stå still med pallen bredvid. När den gör det ställ dig på pallen.
Be hästen stå still när du är på pallen. När den gör det sätt foten i stigbygen osv..
Tålamod, tålamod ;)
Tack för svaren! :)
Ja, tålamod o gott om tid behövs!
Gjorde dessa steg på min häst när han inte gick att sitta upp på .
Första gången jag provade detta så tog det 50 minuter innan jag satt i sadeln. 10 dagar efter behövde jag inte ens staketet framför mig! :)
1. placera hästen vid staketet på ridbanan/väggen i ridhuset.
Ställ en pall bredvid, flyttar hästen oftast flyttar den rumpan i 90 grader putta tillbaka hästen, backar den be den flytta fram.
När hästen står lugn och avslappnat vid pallen så gör du nästa steg.
steg 2. kliv upp på pallen, flyttar hästen, gå av pallen och flytta tillbaka hästen eller be den gå fram. När hästen står lugn och avslappnat. så ska du hoppa omkring på pallen sparka på dig skrika sjunga. hästen ska stå BLICKstilla och inte bry sig ett piss. sen går du till nästa steg.
steg 3. ta upp vänsterfoten som du skulle sätta den i stigbygel, reagerar hästen flytta tillbaka och upprepa tills hästen inte bryr sig.
Sen när inte hästen bryr sig längre, ta i manken som om du skulle sitta upp. Skaka lite på manken upprepa tills hästen inte bryr sig. Sen tar du i bakvalvet på sadeln och skakar sadeln till hästen inte bryr sig längre. Sen kortar du tyglarna, skakar på manken, har andra handen på bakvalvet till hästen inte bryr sig ett skvatt längre.
steg 4. häng lite på sadeln, alltså lägg dig halft på den till hästen inte bryr sig om detta. sen tar du tyglarna, handen på manken andra på bakvalvet lyfter foten till stigbygel, upprepa tills hästen inte bryr sig.
steg 5. Samma som steg 4 men lägg lite vikt i stigbygeln nu, upprepa tills hästen inte bryr sig. Öka vikten i stigbygeln mer och mer, ställ dig lite i den o.s.v. hästen ska stå still och inte bry sig!
steg 6. Nu är hästen redo för uppsittning, sitt upp, beröm och sitt av igen. Sen sitt upp igen gunga lite i sadeln, sitt av. Sitt upp igen och sitt av gör detta **10 gånger i 10 dagar.
**Första gången för mig gick på 1 h och 10 min. Tålamod är det som gäller och att inte bli arg om hästen går iväg. korregera tillbaka den.
Lycka till!
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#8, verkar logiskt och bra! tyvärr har vi varken staket eller ridhus ;p men en stallvägg, som #5 skrev funkar kanske lika bra. Han verkar ju behöva nåt framför sig iaf :)
##9 ja alltså allt som hästen inte kan gå över fungerar! :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ställa upp huvudet mot en väg så kan den inte gå framåt? :)
Hästar är rätt bra på att backa också ;p
Han går framåt, bakåt, runt runt osv. Nu har vi dock inte hunnit börja träna på uppsittningen än, han flyttade till oss för en vecka sen, och underlaget har varit blank-is.
#12 ohja jag vet. Duktiga att flytta i sidles är dom åxå! Men har man något framför så kan dom inte dra iväg i trav eller galopp på en gång. Backar dom så hinner man med och hinner ta ur foten ur stigbygeln. :)
/ Emma
#13, jo det är sant.
Idag ska jag ta ner honom till ridbanan, longera en liten stund så får vi se sen. När vi har ridit båda två tidigare (är fodervärd ihop med en kompis) och kompisen ridit först och jag sen, så är det inga problem att sitta upp, när han gått av sig lite energi.
Det verkar vara en rastlös kompis du har att göra med. Jag tror faktist att det är i kommunikationen mellan er två som det brister, jag har även haft samma problem med att hästen inte står still, går i väg precis när man håller på att sitta upp… etc. Ni behöver nog stärka banden mellan er två eftersom en bra relation med hästen är minst lika viktig. Har du testat NH träning? För mig var det ett bra sätt att träna halter men också sätta gränser när det kommer till vem som bestämmer. Du ska inte behöva ställa dig mot ett staket för att hästen inte ska flytta på sig, för hur känns det för dig då för då kan du ju egentligen inte kontrollera hästen eller hur? Hur fungerar ridningen för övrigt lyssnar han på hjälper och är han samarbetsvillig när det kommer till att arbeta? Som sagt han måste börja se vem som bestämmer och att han ska stå still även om de springer i benen ibland. Tålamod och tolerans är nog det jag skulle satsa på. :)
Jag o en kompis har ju precis fått den här hästen på foder, vi har haft honom hemma nu i tre veckor. Innan umgicks vi med honom i stallet han stod då, några veckor.
Kan glädjande meddela att Tex nu står helt stilla när vi sitter upp! Han kan ta ett par steg efter, men stannar direkt när vi säger till. Enda vi gjort är att vara konsekventa, han SKA stå stilla tills vi ber honom gå och han lyssnar superbra. Vi har på kort tid fått jättebra kontakt, känns som han är nöjd med oss som sina nya människor ;)
Vi har börjat träna en del från marken, lite NH, och han är verkligen duktig :)
Så nu känns allt bara bra!
Tack för alla tips o råd :D