Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3104 ggr
examynia
0

hur gör jag med detta?

det är så att min häst är vääääldigt tung i huvudet när jag rider.. han liksom lägger hela huvudetstyngd i tygeln.. hur ska jag göra för att han inte ska göra de? tips?

sen undrar jag hur jag själv ska göra för att bli mjukare i handen jag kan komma på mig själv med att kanske ta lite hårt å hålla lite hårt.. nån som har tips på hur jag kan lära bort detta eller hur jag ska göra med detta lilla problem som jag upplever de?

hjälp:-P

Gronstedt
1

Låt bli att bära honom! Sitt inte och håll i, det är just därför han hänger sig i handen. Ta tillbaka och ge omedelbart efter när han hänger sig i tygeln, han ska få en jämn och mjuk kontakt men bära sig själv. Är han inte tillräckligt stark så behöver han mer stöd, men låt honom inte hänga på så du får bära honom!

Skunken
0

Jag tycker det är bra att jobba med tempoväxl. vid liknande problem

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

examynia
0

#1 hmm vet inte om jag fattar rätt.. men när han blir tung i handen så ska jag släppa honom å låta honom gå där nere med huvudet?:S då har jag ingen koll alls ju:S eller fattade jag fel..? å vad blir då skillnaden för mig på att "bära" honom som du sger å att ge honom stöd?:S

#2 de ska jag testa:P

Gronstedt
1

#3: Nej, när han hänger sig i handen gör du en tydlig förhållning, och ger lika tydligt efter. Upprepa så många gånger som behövs för att han ska lägga bak vikten och sluta hänga i din hand, och ge efter lika mycket varje gång. Du kan behöva gå ända ned till halt och förbi många gånger, men det viktiga är att du alltid upprepar ända tills han lägger bak vikten och slutar hänga.

Skillnaden mellan "stöd" och "hänga" är att med stöd så bär sig hästen själv, när den hänger så bär du den. Allt eftersom hästen blir starkare blir det stöd den behöver allt lättare tills det bara är en jämn, stadig kontakt som förmedlar dina signaler. Men hästen ska alltid bära sig själv så mycket den orkar, den får inte lägga sig i handen och låta dig bära bara för att det är bekvämare än att använda sina egna muskler.

Skunken
0

Håller med precis om det #4 säger :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

examynia
0

ahaa okej jag tror jag fattar nu.. får testa i morgon..tack=)

Alex
3

Oftast är det bakdelen som krånglar när det problemet uppstår och det krävs mer drivning. Hästen ska inte nödvändigtvis gå snabbare, men bakdelen behöver vara mer aktiv. Sen när det gäller förhållningar ska du inte ta i båda tyglarna samtidigt, det hindrar hästen från att kunna hänga på bettet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zadeira
0

Precis som #7 skriver så är det oftast så att bakdelen inte är med ordentligt som leder till framtunga hästar. Vad hästen behöver är tänka mer framåt och bjuda på frivilligt. Rid där hästen tycker det är kul och rid verkligen fram den. Jobba mycket med tempoväxlingar, gångartsbyten och framförallt att göra halter. Gör halt från alla gångarter, rygga några steg och rid sedan aktivt framåt för att göra om samma sak efter ett par steg. Det stärker och aktiverar baken och brukar hjälpa för att få hästen att släppa den där extra tyngden i handen.

examynia
0

tack så mycket=)

men just nu håller jag på att sätta igång honom å är bara i skritt.. men funkar de även där? för man kan ju öka i skritt med ..

sen upplever jag att han är lite "döv" när man jobbar med skänklarna. kan man lägga på spöt lite då bara? inte slå utan bara lägga på de? för han reagerar på spöt.. eller är de "osjysst"?

Zadeira
0

Det är inga problem att göra bara i skritt. Det viktiga är ju att se till att han verkligen går framåt aktivt och inte bara går framåt "för att han måste". Och det finns ju många olika tempon på skritten, så det är bara att öka och sänka tempot i skritten.

Om hästen inte lyssnar på framåtdrivande skänkel eller ljudkommando ser jag inte det som något negativt att använda spöet. Spöet ska ju fungera som en förstärkning, en förtydligande av skänkel eller arm.

examynia
0

okej=) ja jag får testa i morgon.. spännande.. =)

för han är ju med hela tiden å är pigg å lyssnar.. men han är lite.. ja slow:P å ökar man så ökar han ett par meter å så "dör" han igen.. kanske även skulle hjälpa att rida serpentiner osv för att han ska tycka de är lite roligare.. ska testa en ny väg i morgon tänkte jag som jag inte tror att vi ridit innan så kanske han tycker de är lite roligare.. fast han är på helspänn hela tiden men då är han iaf pigg å med hela tiden..

examynia
0

idag har jag testat lite att få med bakdelen.. elel r ja jag har försökt iaf vet inte om jag gör rätt:P men de har gått rätt bra.. en stund sen blir han tung igen.. å så måste man gå på honom igen men ja. vi har nog lite att jobba med..